Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilgodtgjørelse, er det lønnsomt?


Mr.Brown

Anbefalte innlegg

Hei, mulig denne tråden skulle vært under et annet forum, men jeg prøver meg her.

 

Jeg reiser litt gjennom jobb, og ordner med reisene selv.

Vanligvis blir det da enten fly, buss, taxi eller leiebil (eller en kombinasjon av disse) og arbeidsgiver dekker naturligvis utgiftene.

 

Men i det siste har jeg begynt å kjøre egen bil på disse reisene, da jeg finner det mest praktisk.

Da får jeg bilgodtgjørelse etter statens satser på 4,10 kr (3,50kr skattefritt) pr km + bompenger.

Spørsmålet mitt blir da, er dette lønnsomt? På disse reisene så bruker bilen ca 0,8 liter på mila. Så hvis jeg trekker ifra skatt (30% av 60 øre = 18 øre) og bensin så sitter jeg igjen med ca 2,70 kr pr km.

 

Er 2,70 kr nok pr km til at det lønner seg å bruke egen bil? Eller burde jeg ta annen transport og la arbeidsgiver dekke det? Det er ikke krav fra arbeidsgiver at jeg har bil (men trenger den jo privat).

 

Bilen har jeg jo uansett, så årsavgift tar jeg ikke med i beregningen, men jeg må vel regne med økt verditap og økte utgifter pga ekstra slitasje? Jeg må jo også øke lengden på forsikringen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på verditapet på bilen din, som igjen er veldig individuelt pr. bil.

 

På en normal familiebil til normal pris (toyota avensis, mondeo, etc etc) så mener jeg det er ganske normalt å regne ca 1,- verditap pr kilometer avvik fra "normal" kjørelengde etter alder, så da kan du jo regne på det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfra og utover er det kanskje break even, men generelt sett er kjøregodtgjørelse et tapsprosjekt. Jeg stiller ikke bil tilgjengelig for arbeidsgiver. Jeg har en eldre bil med kun delkasko, se for deg at jeg krasjer og det er min feil, da har jeg tapt bilen min under arbeidsgivers oppdrag men for egen regning.

Edit: Med full kasko må du likevel ta egenandel og bonustap som i realiteten vil utgjøre titusener i minus for bileier.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Om du kjører elbil eller ladbar hybrid kan nok kjøregodtgjørelse være et plussprosjekt foruten ved Tesla Model X eller XC90 hybrid etc :) Har du en eldre bil og kjører mye i jobbsammenheng så kan det jo  faktisk være en viss lønnsomhet i det :)

 

Model X er ikke særlig dyrere enn en S, i tillegg har verdien holdt seg bra igjennom tidene. Mitt eksempel hvor jeg hadde gått desidert i pluss var med en model S. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Derfra og utover er det kanskje break even, men generelt sett er kjøregodtgjørelse et tapsprosjekt. Jeg stiller ikke bil tilgjengelig for arbeidsgiver. Jeg har en eldre bil med kun delkasko, se for deg at jeg krasjer og det er min feil, da har jeg tapt bilen min under arbeidsgivers oppdrag men for egen regning.

 

Edit: Med full kasko må du likevel ta egenandel og bonustap som i realiteten vil utgjøre titusener i minus for bileier.

Dette er min konklusjon også, så om det var et krav fra arbeidsgiver om bil så hadde jeg nok krevd en høyere sats, eller kanskje en fast sum. Nå er dette noe jeg gjør på eget initiativ. Så da får jeg ta det utifra hva jeg selv føler er best.

 

Om du kjører elbil eller ladbar hybrid kan nok kjøregodtgjørelse være et plussprosjekt foruten ved Tesla Model X eller XC90 hybrid etc :) Har du en eldre bil og kjører mye i jobbsammenheng så kan det jo  faktisk være en viss lønnsomhet i det :)

Elbil/Hybrid er klart noe som vil lønne seg for mange, men her er det snakk om mye langkjøring, samt at bilene du nevner er godt utenfor mitt budsjett.

 

Å kjøre gammel bil kan være lønnsomt, men da er man faktisk avhengig av at bilen ikke trenger store reparasjoner osv.

Nå skal det jo også sies at jeg planlegger å ha denne bilen en stund og regner med å ta et ganske stort verditap på alder og km.

Hvis jeg selger om 5 år og km-stand er 260' eller 300' så ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å få så mye igjen for bilen uansett.

Lenke til kommentar

 

Om du kjører elbil eller ladbar hybrid kan nok kjøregodtgjørelse være et plussprosjekt foruten ved Tesla Model X eller XC90 hybrid etc :) Har du en eldre bil og kjører mye i jobbsammenheng så kan det jo  faktisk være en viss lønnsomhet i det :)

 

Model X er ikke særlig dyrere enn en S, i tillegg har verdien holdt seg bra igjennom tidene. Mitt eksempel hvor jeg hadde gått desidert i pluss var med en model S. 

 

Har selv Model S, grunna til at jeg nevnte X er at den gjerne bikker millionen og er hakket mer tungsolgt enn S ;) Model S kan du konfiguerer langt billigere enn X og.

Lenke til kommentar

 

Derfra og utover er det kanskje break even, men generelt sett er kjøregodtgjørelse et tapsprosjekt. Jeg stiller ikke bil tilgjengelig for arbeidsgiver. Jeg har en eldre bil med kun delkasko, se for deg at jeg krasjer og det er min feil, da har jeg tapt bilen min under arbeidsgivers oppdrag men for egen regning.

 

Edit: Med full kasko må du likevel ta egenandel og bonustap som i realiteten vil utgjøre titusener i minus for bileier.

Dette er min konklusjon også, så om det var et krav fra arbeidsgiver om bil så hadde jeg nok krevd en høyere sats, eller kanskje en fast sum. Nå er dette noe jeg gjør på eget initiativ. Så da får jeg ta det utifra hva jeg selv føler er best.

 

Om du kjører elbil eller ladbar hybrid kan nok kjøregodtgjørelse være et plussprosjekt foruten ved Tesla Model X eller XC90 hybrid etc :) Har du en eldre bil og kjører mye i jobbsammenheng så kan det jo  faktisk være en viss lønnsomhet i det :)

Elbil/Hybrid er klart noe som vil lønne seg for mange, men her er det snakk om mye langkjøring, samt at bilene du nevner er godt utenfor mitt budsjett.

 

Å kjøre gammel bil kan være lønnsomt, men da er man faktisk avhengig av at bilen ikke trenger store reparasjoner osv.

Nå skal det jo også sies at jeg planlegger å ha denne bilen en stund og regner med å ta et ganske stort verditap på alder og km.

Hvis jeg selger om 5 år og km-stand er 260' eller 300' så ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å få så mye igjen for bilen uansett.

 

Kjøp deg en prius! Utrolig kjedelig bil, men ekstremt holdbar og mange har kjørelengde på over 400k uten større problemer ;) Hva er ditt budsjett?

Lenke til kommentar

 

Har selv Model S, grunna til at jeg nevnte X er at den gjerne bikker millionen og er hakket mer tungsolgt enn S ;) Model S kan du konfiguerer langt billigere enn X og.

 

 

Shit var ikke klar over at de hadde trekt vekk 60 fra X, da skiller det jo en del på de billigste versjonene ja! 

 

Bikker fort millionen på S også om en tar seg råd til det  :rofl:  :dontgetit:

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Bare du selv kan komme i nærheten av det endelige svaret, men generelt: Du må ta hensyn til at en bil typisk faller ca 0,0002 % av nyprisen for hver eneste km den kjøres (i tillegg til for alder, men det faller den for om den står hjemme i garasjen også). Du må ta hensyn til at hver eneste km fører der nærmere en ny service så lenge de tas pga km kjørt siden siste service og ikke pga tid gått siden siden siste service. Du må ta hensyn til at hver eneste km fører deg nærmere behovet for å øke "kvoten" hos forsikringsselskapet. Du må ta hensyn til at hver eneste km øker sjansen for både en uventet verkstedregning og en skade pga egen skyld med tilhørende kostnader. Til sist: Du må ta hensyn til bensinen, til andre væsker bilen bruker, slik som olje, vindusspylervæske, kjølevæske etc og til småtteri som såpe, shampoo, sikringer og lyspærer.

 

Iflg far koster veldig fort kjøringen tre ganger bensinprisen om det ikke er snakk om så kort kjøring at du med sikkerhet ikke må utvide forsikringskvoten (bare bruke opp litt flere av dem du alt har betalt for), og er du uheldig kan den koste mer også.

Endret av flink_gutt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du kan anta at det koster 6-8 kr per km å kjøre en relativt ny, ok bil. Da er det et rent tapsprosjekt å få kilometergodtgjørelse. 

Lenke til kommentar

Greit å ta med i beregningen at man har verditap selv om bilen står parkert i garasjen også.

Innenfor visse grenser har km mindre å si, f.eks er det større skille før og etter 100k km. Ser ut til at forskjellen på 230' og 250 vil ha mindre betydning enn 90' og 110'. Så ingen klare svar mao, man må vurdere hva man kjører og hvor mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...