Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tips for dab i peugeot?

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 307 fra 2002. Kjøpt nylig. Bilradioen er original. Men tenker å kjøpe ny bilradio som tar i mot DAB. Billigste jeg har funnet er adapter som bare er koblet i 12-volten. Men jeg vil gjerne at displayet til bilen oppe ved frontvinduet og at den hendelen ved rattet for styring av radio også skal funke. hva kan jeg kjøpe og hvordan kan jeg koble til for at det skal funke ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vel en ny "original" Peugeot radio eneste veien å gå.

Gjør heller som meg, hør nærradio og mp3-musikk i bilen nå som NRK har gjort det umulig å lytte til dem med landet 10 millioner FM-radioer.

Jeg kommer iallefall aldri til å kjøre rundt med en slik trafikkfarlig adapter i bilen.

Kanskje min neste bil har innebygget DAB, kanskje ikke. USB for minnepinne-musikk har de aller fleste  :)

Lenke til kommentar

Tviler det finnes original radio til denne bilen med DAB, men du kan alltids forhøre deg med merkeforhandler. 

Du kan dog gjøre det selv, og da trenger du (fra denne tråden https://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=19525):

https://www.bilstereosenteret.no/products/ct23pe01

https://www.bilstereosenteret.no/products/sos-40031 om du skal ha 1-DIN radio, 

eller kjøpe 2-DIN. 

Angående rattkontroll må du nesten forhøre deg med en bilradiospesialist.  Med delen ovenfor kan du selv velge hvilken spiller du ønsker. Rattkontroll er ikke like enkelt å fikse, og i mange tilfeller umulig ift. korrekt tekst osv.. Ta kontakt med bilstereosenteret, de har nok god peiling på disse bilene i disse overgangstider. 

USB minnepinne med musikk høres forøvrig utrolig tungvindt ut. Isåfall hadde jeg heller kjøpt meg AUX-tilkobling og latt telefonen ta seg av musikken. 

Lenke til kommentar

USB minnepinne med musikk høres forøvrig utrolig tungvindt ut. Isåfall hadde jeg heller kjøpt meg AUX-tilkobling og latt telefonen ta seg av musikken. 

Mulig det er tungvint i din bil, men i min Ford S-Max er der en USB-kontakt inne i hanskerommet. Der står det hos meg en 64GB minnepinne med et par tusen album permanent tilkoblet.

Da får jeg opp liste over alle artister / album / sanger i displayet i bilens originale store CD-radio (dobbel høyde av vanlig)

Mener du det er enklere å ha en telefon ligge og skli i setet ved siden av, eller mellom bena, med en ledning dinglende opp til AUX-inngangen, og sitte og fikle med telefonen i fart når du skal lete etter noe å spille?

Lenke til kommentar

Mulig det er tungvint i din bil, men i min Ford S-Max er der en USB-kontakt inne i hanskerommet. Der står det hos meg en 64GB minnepinne med et par tusen album permanent tilkoblet.

Da får jeg opp liste over alle artister / album / sanger i displayet i bilens originale store CD-radio (dobbel høyde av vanlig)

Mener du det er enklere å ha en telefon ligge og skli i setet ved siden av, eller mellom bena, med en ledning dinglende opp til AUX-inngangen, og sitte og fikle med telefonen i fart når du skal lete etter noe å spille?

Dette er total avsporing fra tråden, men ok. 

Bruk av USB-minnepinne innebærer at du allerede har musikken lagret digitalt. Om ikke må trådstarter isåfall "cd-rippe" all musikken sin, sett at trådstarter faktisk har en CD-samling. Hvis ikke kan selvsagt TS kjøpe alle disse platene digitalt, for og så overføre disse til minnepennen. Oppgradering av lista krever at man fysisk må hente minnepennen og koble den til en datamaskin. Jeg sier ikke det er vanskelig, men det finnes lettere måter å håndtere dette på. 

Vel, jeg vet ikke om folk syns det er fint med telefonen mellom beina, men dette avhenger vel hvor denne tilkoblingen er lokalisert i bilen? Jeg har hatt flere biler med USB + AUX tilkobling i hanskerommet. Analog aux kan selvsagt ikke fjernstyres fra rattet, men det kan mest sannsynlig ikke TS bil heller (eldre biler har som regel ikke USB tilkobling). Finnes dog hav av bluetooth adaptere som kan kobles på rattet, med en enkel "skip, volume, etc". 

I min bil har jeg forøvrig tilgang til bla. Spotify direkte i bilens originale system, for meg er det ikke et problem. 

Tråden handler forøvrig om hvordan TS kan dra nytte av DAB, la oss heller fokusere på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

DAB-adapter er nødløsning, mest egnet for biler der det ikke er mulig å bytte til en ny radio i standardstørrelse (som Volvo V50, for eks). Bedre å bytte ut den originale radioen til en med DAB+. Alle har i dag både USB og AUX, så kan du legge på Bluetooth og annet dersom du har behov for det.

Jeg har byttet radio i flere biler i det siste, og dersom du skal ha det så rimelig som mulig, velger du bort både display og fjernbetjening. Jeg ser at det som skal til for å koble til fjernbetjeningen ofte koster like mye som er rimelig radio. og displayet vil nok kreve en ny original PSA-radio.

Lenke til kommentar

Om du først skal bytte spiller så kjøp en med BT handsfree. Du får overganger så rattkontrollen fungerer, men display vil bare vise klokka (mener jeg). Om du greier deg med Aux og nettradio fra mobilen feks så koster vel adapter til org radioen 25kr på ebay

Lenke til kommentar

Tråden handler forøvrig om hvordan TS kan dra nytte av DAB, la oss heller fokusere på det. 

Der er jeg helt enig!

Men det var ikke meg som begynte å mase om hvor tungvidt USB musikk er i bilen!

Jeg hadde flere gode forslag til trådstarter og hans spørsmål, det var vel strengt tatt du som skulle holdt deg til tema:

Jeg kommer iallefall aldri til å kjøre rundt med en slik trafikkfarlig adapter i bilen.

Kanskje min neste bil har innebygget DAB, kanskje ikke. USB for minnepinne-musikk har de aller fleste   :)

Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig!

Men det var ikke meg som begynte å mase om hvor tungvidt USB musikk er i bilen!

Jeg hadde flere gode forslag til trådstarter og hans spørsmål, det var vel strengt tatt du som skulle holdt deg til tema:

Kanskje min neste bil har innebygget DAB, kanskje ikke. USB for minnepinne-musikk har de aller fleste   :)

Jeg har strengt tatt ikke maset om noe som helst, jeg nevnte simpelthen at det hørtes tungvindt ut. Kan vel heller ikke si at du hadde noen gode forslag til trådstarter heller, om vi tar spørsmålet hans i betraktning. Alternative musikkilder ja, men ikke alternativ til radio (det er tross alt mer enn musikk for mange av oss). 

Jeg er dog ikke noe særlig imponert over folk som klipper sitater til egen vinning. Den lille setningen står på bunnen i et innlegg hvor jeg gir konkrete tips til hvordan TS kan finne en løsning på problemet. 

Jeg foreslår du tar kontakt på PM om du ønsker å dra denne poengløse debatten videre, så slipper vi å forsøple tråden enda mer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...