Gå til innhold

Trådløs HDMI - Lyd

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av et trådløs HDMI system for min nye hjemmekino da det kommer til å bli et lite helvete å dra kabel til prosektoren. Det virker jo som om denne teknologien begynner å bli moden og det er flere alternativer der ute (dog ikke så veldig mange i Norge virker det som) som får bra kritikk. Er det noe her som har erfaring med trødløs HDMI?

Og så til hovedspørsmålet: Jeg er utkiker på hvordan lyd-systemet skal kobles inn i dette. De fleste trådløse HDMI transmitterne kommer med flere HDMI innganger for å koble inn alle HDMI kildene. Hvirdan skal lyden fra alle disse kildene bli rutet. Ettersom det er dradløs HDMI så kan man jo ikke akkurat koble inn lyden mellom transmitter og mottaker. Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke det har kommet allerede så er en Chromecast med 4K rett rundt hjørnet. Vurdert den?

Hei. Ja Chromecask skal nok inn (men ikke 4K da jeg nok ikke har råd til en så fancy projektor enda). Men problemet blir det samme. Hva med lyd? Chromcasten blir jo å kobles inn på HDMI transmitteren som alt annet.

Jeg har laget en "flott" sketsj for å illustrere situasjonen.

post-38028-0-51081400-1488192600_thumb.png

Lenke til kommentar

Det mest fornuftige er å bruke surround processor/receiver som kilde; så kjøre alt fra den til trådløs HDMI-sender; og/eller TV. Det er eneste fornuftige måten å få lyd på om du ønsker støtte for hva jeg ser som obligatorisk; DTS-HD.MA, DTS:X, TrueHD og Atmos.

Lenke til kommentar

Det mest fornuftige er å bruke surround processor/receiver som kilde; så kjøre alt fra den til trådløs HDMI-sender; og/eller TV. Det er eneste fornuftige måten å få lyd på om du ønsker støtte for hva jeg ser som obligatorisk; DTS-HD.MA, DTS:X, TrueHD og Atmos.

Samt at de fleste surround receivere kan forsinke lyden, noe som mest sannsynlig vil komme godt med da den trådløse overføringen gir noen ekstra millisekunder fra bildet blir sendt fra kilde, til det vises på lerretet.

Eneste jeg vil anbefale er å sjekke spesifikasjonene skikkelig på den trådløse. Spesielt at sende lengden er godt over det som trengs, da de oppgitte lengdene som regel er i friluft, og ikke innendørs.

Ett alternativ kan være å sende over IP, og bruke nettverkssignaler over strømkabelen. Da trengs kun en klump i stikkontakten ved kilde og en ved projektoren. Prismessig så er det kanskje likt som trådløst.

Beste løsning hadde vært å kjøpt projektor med trådløs overføring innebygd, Epson har det på enkelte av sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...