toddy21 Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 Stort sett det eneste du trenger av HK drivere er til chipset. Windows klarer for det meste å finne alt det andre. Oppdatering via internett helt klart pga driverene du har på cd kan man aldri være helt sikker på hvor gamle de er. Oki. Men ASUS al suite, kan det skade noe? Hvis jeg laster ned fra ASUS sin nettside? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Skal du "bruke" ai suite til å gjøre assistert eller auto overklokking kan du få ustabilitet og krasj. Korrupte data eventuelt ved bad shutdowns. Hvis du ikke trenger eller har planer om klokking eller trenger å bruke det til annet som fan kontroll m.m trengs det heller ikke være installert. Mange (inklusive meg selv) liker å kontrollere og teste ut stabiliteten til en overklokking selv ved å sette instillingene selv i hovedkortets cmos (UEFI) settings . Ikke overlate det til hovedkort produsentenes easy klikk i windows applikasjon. Til de som sier at ai suite ikke er noe problem kan jeg bare meddele om at det har vært ymse problemer med ulike konfigurasjoner siden ai suite først kom på markedet både mere og mindre "alvorlige". Problemene har vært mange dpc latency , tap av online audio , korrupterer cpu temp avlesning/smbus , for aggressiv klokk algoritme (stør risiko for crasj/BSOD) , m.m. Det er bare å bruke google på ASUS turbo-v ai suite. Jeg har sluttet å bruke det og ha det installert. Mulig det er perfekt og feilfritt nå . Last ned det du trenger av Asus spesifikke ting fra nettstedet under din type hovedkort for å få siste versjoner. Ai suite 3 er i versjon 1.01.54 (etter 99 utgivelser under 1.00.xx ) PRIME Z270M-PLUS https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z270M-PLUS/HelpDesk_Download/ Legitreviews oppsummering av Z279M Prime utilities (Ai Suite): ASUS Prime Z270-A AI Suite 3 Added Tools One of ASUS’s main tools is the AI Suite 3, this is their main application launcher and is their system control tool. Within this tool you can control nearly every aspect of your system from fan speeds, power voltages/usage, CPU/Memory frequency and more. Along the left edge is a sub-menu that provides additional tools such as EZ Update, which will automatically check ASUS’s servers for updated drivers, BIOS and software. Within the ASUS AI Suite 3 is the Dual Intelligent Processors 5 tool. Within that tool, you can do overclocking from within Windows. For the CPU Frequency, you can adjust the Frequency (base 100MHz), the CPU Ratio (base is 42 for the i7-7700K) and CPU Cache Ratio. Plus if you can make adjustments to the voltage, or leave it set to Adaptive. With all the tools that ASUS provides there isn’t much you can’t do within Windows to get a perfect overclock on your system. Read more at http://www.legitreviews.com/asus-prime-z270-motherboard-review_189201/4#3hCO4VpRzIMzrO3V.99 Coolt , ja . Men har man ingen planer om å bruke det er det kun unødvendig sw installert . Men til motsetning av annen software er denne konstant interaktiv med kjerne systemet og arkitekturen til pcen. Endret 28. februar 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 Skal du "bruke" ai suite til å gjøre assistert eller auto overklokking kan du få ustabilitet og krasj. Korrupte data eventuelt ved bad shutdowns. Hvis du ikke trenger eller har planer om klokking eller trenger å bruke det til annet som fan kontroll m.m trengs det heller ikke være installert. Mange (inklusive meg selv) liker å kontrollere og teste ut stabiliteten til en overklokking selv ved å sette instillingene selv i hovedkortets cmos (UEFI) settings . Ikke overlate det til hovedkort produsentenes easy klikk i windows applikasjon. Til de som sier at ai suite ikke er noe problem kan jeg bare meddele om at det har vært ymse problemer med ulike konfigurasjoner siden ai suite først kom på markedet både mere og mindre "alvorlige". Problemene har vært mange dpc latency , tap av online audio , korrupterer cpu temp avlesning/smbus , for aggressiv klokk algoritme (stør risiko for crasj/BSOD) , m.m. Det er bare å bruke google på ASUS turbo-v ai suite. Jeg har sluttet å bruke det og ha det installert. Mulig det er perfekt og feilfritt nå . Last ned det du trenger av Asus spesifikke ting fra nettstedet under din type hovedkort for å få siste versjoner. Ai suite 3 er i versjon 1.01.54 (etter 99 utgivelser under 1.00.xx ) PRIME Z270M-PLUS https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z270M-PLUS/HelpDesk_Download/ Men hvordan kan jeg egentlig klokke pcen min? Uten bruk av suite programmet?? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Studere cpu overklokkings guider. Sette seg inn i hvilke cpu parametere som styrer dens frekvenser og minne subsystem. Nettet er fullt av dem. Det er også særegenheter mellom plattformer (AMD vs Intel , differanser mellom cpu generasjoner , ulikheter i hovedkort egenskaper mellom produsenter , bios versjoner hva er åpnet for og hva er skjult , ulikheter i type brikkesett, hvor bra/dårlig ens egen cpu er , hvor god/dårlig/stabil psu og strømtilførsel er til hovedkort og cpu ved lite og mye last , hvordan minnebrikkene man har er) Overklokking er tross alt å gå ut over gitte toleranse grenser. Og det er ingen 100 prosent oppskrift til å lykkes eller garanti. Men bare bruk ai suite om du føler for det for å overklokke. Det er bare å trykke på en knapp så : går det litt tid i tuning (start/restarter) vipps er systemet overklokket i alle steder ai suite finner ut av. Men ikke legg allle familiebildene eller noe annet viktig på pcen for å ikke ha kopi utenfor når man ekspimenterer med å klokke opp pcens ulike subsystem. For når det klikker går maskinen rett i shutdown (som å trekke ut kontakten) og det er svært lett da å få korrupt data/filsystem om en selv og OS i bakgrunnen er midt i skriveoperasjoner. I værste fall kan man bricke en ssd om den mister strømmen midt i en erase/write cyclus. Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 28. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2017 Oki tusen takk for svar ? tror jeg holder meg til pcen orginalt ? prøver å få pcen i full gang i kveld å teste den litt. Så kommer jeg tilbake dersom der er mer problem! Tusen takk for all hjelp fra alle! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå