Redaksjonen. Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Overskriften er 'Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel'. Jeg legger merke til at man ikke har falt for fristelsen til å sette inn plussordet 'miljøvennlig' foran 'biodrivstoff'. Det tyder på et redaksjonen har fått med seg at miljøvennlighetet til biodrivstoff er omdiskutert. 7 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 (endret) "Palemoljeavfall" er her PFAD (Palm Fatty Acid Distilate), som nesten all "avfallsbasert" biodiesel er produsert av. Etter at prisen på PFAD gjekk opp til eit nivå der det kan løne seg å produsere palmeolje berre for å lage PFAD, og selje oljen billig til land som ikkje spør om opphavet, er ikkje PFAD lenger klassifisert som avfall, men som restprodukt. Dvs at dei no stiller same krav til lovleg opphav av PFAD som for palmeolje (skal ikkje stamme frå ulovlege plantasjar i nedbrent regnskog osb). Då vert HVO mangelvare. Miljøvennleg biodrivstoff finst knapt på marknaden. Dette vil òg føre til auke i prisen på diesel pga krav om innblanding av biodiesel. Endret 27. februar 2017 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Bio blir fortsatt beskrevet som det miljøvennlige alternativet. Biodiesel er fortsatt en skadelig miljøargumentert livsløgn. Kan vennligst TUs redaksjon komme på banen med en holdning og slutte å servere oss stoff som er ferdigtygget fra særinteresser? 2 Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Verdt å merke seg at LPG eller propan til bruk i bil ble underlagt veibruksavgift. Avgiften skal økes i trappetrinnsmodell frem til 2020. Ikke logisk dette heller for det mest økonomiske drivstoffet ellers vil være diesel. Da en dieselbil både bruker mindre og dieselen i seg selv koster mindre enn bensin. LPG gir 96% mindre NOX enn diesel. Ja, det er utrolige tall. Jeg har allerede kjørt på LPG i fem år og erfaringene mine er gode. Den er ikke fossil, men propan er et avfallsprodukt som kommer sammen med olja. Så det er bra å bruke denne til persontransport istedenfor bensin og diesel. Ikke alt som er bio er bra heller. LPG er et flere alternative drivstoff EU satser på. I alternative drivstoffdirektivet av oktober 2014 står det rett ut at LPG skal ha fyllestasjonsnettverk og at den enkelte bileier skal tas hensyn til. 20 000 biler kjører allerede på drivstofftet i Norge og bidrar til renere luft allerede. Over 10 millioner biler i Europa og mer enn 29 000 fyllestasjoner i Europa. I Norge har vi ca. 130 fyllestasjoner. Befinner du deg på sentrale Østlandet er det allerede i dag et reelt alternativ med LPG. Hadde det ikke vært for Venstre og MDG som var forkjempere for veibruksavgiften. Vi er eksperter på ustabile rammevilkår her i landet. Snart kan det produsere BIO-LPG av trevirke og denne gassen kan da selvfølgelig fylles på eksisterende biler. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Påslag likt 2 mil med kjøring på elektrisitet, er vell liten tvil hva en bør velge om en tenker på drivstoffutgifter. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 <<< om LPG >>> Den er ikke fossil, men propan er et avfallsprodukt som kommer sammen med olja. Så det er bra å bruke denne til persontransport istedenfor bensin og diesel. Det var da en kreativ måte å se på det! Bensin er vel da heller ikke fossil om det er propan man ønske å få tak i. Det følger bare med ut av borehullet. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Fossil diesel er også biodrivstoff, just sayin' Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Overskriften er 'Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel'. Jeg legger merke til at man ikke har falt for fristelsen til å sette inn plussordet 'miljøvennlig' foran 'biodrivstoff'. Det tyder på et redaksjonen har fått med seg at miljøvennlighetet til biodrivstoff er omdiskutert. "Miljøvennlig" er et vidt begrep. Det omfavner både nærmiljø og det globale miljøet, samt ofte misbrukt ifm noe som er bedre for miljøet enn alternativet, men nødvendigvis heller ikke bra. Derfor må man enten skille på det, eller la være å bruke uttrykket. Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 > Den er ikke fossil, men propan er et avfallsprodukt som kommer sammen med olja. Så det er bra å bruke denne til persontransport istedenfor bensin og diesel. Det var da en kreativ måte å se på det! Bensin er vel da heller ikke fossil om det er propan man ønske å få tak i. Det følger bare med ut av borehullet. Riktig, men EU sier at propan er å regne som et alternativt drivstoff. Foretrekker å kjøre på det istedenfor bensin. Mye renere. Noen skikkelig elbil har jeg ikke råd. Så når jeg setter de reelle alternativene opp mot hverandre er det fremdeles ikke vanskelig å velge. For å få samme milkostnad som på LPG er diesel det eneste logiske, men du verden og mye mer det forurenser. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Jeg har allerede kjørt på LPG i fem år og erfaringene mine er gode. Eg køyrde òg på LPG i nokre år. Det fungerte det, med få ulemper, men eksosanlegget måtte skiftast oftare pga rust på innsida. Det er meir vassdamp i eksosen. Økonomien var òg lit dårlegare enn venta, fordi forbruket var høgare på LPG. No køyrer eg elbil, og har mykje betre erfaring med det. LPG er greitt nok til å gjere eksisterande bensinbilar litt billigare i drift og litt mindre forureinande, men det er ingen tvil om at framtida for bilar er elektrisk. 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 > Den er ikke fossil, men propan er et avfallsprodukt som kommer sammen med olja. Så det er bra å bruke denne til persontransport istedenfor bensin og diesel. Det var da en kreativ måte å se på det! Bensin er vel da heller ikke fossil om det er propan man ønske å få tak i. Det følger bare med ut av borehullet. Riktig, men EU sier at propan er å regne som et alternativt drivstoff. Foretrekker å kjøre på det istedenfor bensin. Mye renere. Noen skikkelig elbil har jeg ikke råd. Så når jeg setter de reelle alternativene opp mot hverandre er det fremdeles ikke vanskelig å velge. For å få samme milkostnad som på LPG er diesel det eneste logiske, men du verden og mye mer det forurenser. Propan er fossilt, uansett hva EU ønsker å bruke den til. Opprinnelsen er jo meget klar. Lenke til kommentar
BM7EIEDO Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Palmoil is the destruction of the tropical rain forrests in Indonesia. Boycot every product where palmoil or palmoil waste is used in, much better for the environment! Lenke til kommentar
Erik Sandvik Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Typisk norsk! Da blyfri bensin kom på markedet, var prisforskjellen også liten. Blybensin: kr. 12,- Blyfri kr. 11,50. Man blir liksom så oppmuntret til å være miljøvennlig... Nei, her må norske myndigheter ta skrittet fullt ut som de har gjort med el-biler: legg betingelsene til rette i produksjonsledd og salg for at vi skal få til dette! Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Typisk norsk! Da blyfri bensin kom på markedet, var prisforskjellen også liten. Blybensin: kr. 12,- Blyfri kr. 11,50. Man blir liksom så oppmuntret til å være miljøvennlig... Nei, her må norske myndigheter ta skrittet fullt ut som de har gjort med el-biler: legg betingelsene til rette i produksjonsledd og salg for at vi skal få til dette! Denne biodieselen er jo ikkje miljøvennleg. Det er difor han er dyr, og elbilane får fordelar i staden. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå