Gå til innhold

Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften er 'Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel'. Jeg legger merke til at man ikke har falt for fristelsen til å sette inn plussordet 'miljøvennlig' foran 'biodrivstoff'. Det tyder på et redaksjonen har fått med seg at miljøvennlighetet til biodrivstoff er omdiskutert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Palemoljeavfall" er her PFAD (Palm Fatty Acid Distilate), som nesten all "avfallsbasert" biodiesel er produsert av. Etter at prisen på PFAD gjekk opp til eit nivå der det kan løne seg å produsere palmeolje berre for å lage PFAD, og selje oljen billig til land som ikkje spør om opphavet, er ikkje PFAD lenger klassifisert som avfall, men som restprodukt. Dvs at dei no stiller same krav til lovleg opphav av PFAD som for palmeolje (skal ikkje stamme frå ulovlege plantasjar i nedbrent regnskog osb). Då vert HVO mangelvare. Miljøvennleg biodrivstoff finst knapt på marknaden.

 

Dette vil òg føre til auke i prisen på diesel pga krav om innblanding av biodiesel.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bio blir fortsatt beskrevet som det miljøvennlige alternativet. Biodiesel er fortsatt en skadelig miljøargumentert livsløgn. Kan vennligst TUs redaksjon komme på banen med en holdning og slutte å servere oss stoff som er ferdigtygget fra særinteresser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verdt å merke seg at LPG eller propan til bruk i bil ble underlagt veibruksavgift. Avgiften skal økes i trappetrinnsmodell frem til 2020.

 

Ikke logisk dette heller for det mest økonomiske drivstoffet ellers vil være diesel. Da en dieselbil både bruker mindre og dieselen i seg selv koster mindre enn bensin.

 

LPG gir 96% mindre NOX enn diesel. Ja, det er utrolige tall.

 

Jeg har allerede kjørt på LPG i fem år og erfaringene mine er gode.

 

Den er ikke fossil, men propan er et avfallsprodukt som kommer sammen med olja. Så det er bra å bruke denne til persontransport istedenfor bensin og diesel.

 

Ikke alt som er bio er bra heller.

 

LPG er et flere alternative drivstoff EU satser på. I alternative drivstoffdirektivet av oktober 2014 står det rett ut at LPG skal ha fyllestasjonsnettverk og at den enkelte bileier skal tas hensyn til.

 

20 000 biler kjører allerede på drivstofftet i Norge og bidrar til renere luft allerede.

 

Over 10 millioner biler i Europa og mer enn 29 000 fyllestasjoner i Europa.

 

I Norge har vi ca. 130 fyllestasjoner. Befinner du deg på sentrale Østlandet er det allerede i dag et reelt alternativ med LPG. Hadde det ikke vært for Venstre og MDG som var forkjempere for veibruksavgiften. Vi er eksperter på ustabile rammevilkår her i landet.

 

Snart kan det produsere BIO-LPG av trevirke og denne gassen kan da selvfølgelig fylles på eksisterende biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<<< om LPG >>>

 

Den er ikke fossil, men propan er et avfallsprodukt som kommer sammen med olja. Så det er bra å bruke denne til persontransport istedenfor bensin og diesel.

 

 

Det var da en kreativ måte å se på det!

 

Bensin er vel da heller ikke fossil om det er propan man ønske å få tak i. Det følger bare med ut av borehullet.

Lenke til kommentar

Overskriften er 'Pris tvinger sjåfører fra biodrivstoff tilbake til fossil diesel'. Jeg legger merke til at man ikke har falt for fristelsen til å sette inn plussordet 'miljøvennlig' foran 'biodrivstoff'. Det tyder på et redaksjonen har fått med seg at miljøvennlighetet til biodrivstoff er omdiskutert.

 

"Miljøvennlig" er et vidt begrep. Det omfavner både nærmiljø og det globale miljøet, samt ofte misbrukt ifm noe som er bedre for miljøet enn alternativet, men nødvendigvis heller ikke bra.

Derfor må man enten skille på det, eller la være å bruke uttrykket.

Lenke til kommentar

 

>

 

Den er ikke fossil, men propan er et avfallsprodukt som kommer sammen med olja. Så det er bra å bruke denne til persontransport istedenfor bensin og diesel.

 

 

Det var da en kreativ måte å se på det!

 

Bensin er vel da heller ikke fossil om det er propan man ønske å få tak i. Det følger bare med ut av borehullet.

Riktig, men EU sier at propan er å regne som et alternativt drivstoff. Foretrekker å kjøre på det istedenfor bensin. Mye renere. Noen skikkelig elbil har jeg ikke råd. Så når jeg setter de reelle alternativene opp mot hverandre er det fremdeles ikke vanskelig å velge. For å få samme milkostnad som på LPG er diesel det eneste logiske, men du verden og mye mer det forurenser.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede kjørt på LPG i fem år og erfaringene mine er gode.

 

Eg køyrde òg på LPG i nokre år. Det fungerte det, med få ulemper, men eksosanlegget måtte skiftast oftare pga rust på innsida. Det er meir vassdamp i eksosen. Økonomien var òg lit dårlegare enn venta, fordi forbruket var høgare på LPG.

 

No køyrer eg elbil, og har mykje betre erfaring med det. LPG er greitt nok til å gjere eksisterande bensinbilar litt billigare i drift og litt mindre forureinande, men det er ingen tvil om at framtida for bilar er elektrisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

>

 

Den er ikke fossil, men propan er et avfallsprodukt som kommer sammen med olja. Så det er bra å bruke denne til persontransport istedenfor bensin og diesel.

 

 

Det var da en kreativ måte å se på det!

 

Bensin er vel da heller ikke fossil om det er propan man ønske å få tak i. Det følger bare med ut av borehullet.

Riktig, men EU sier at propan er å regne som et alternativt drivstoff. Foretrekker å kjøre på det istedenfor bensin. Mye renere. Noen skikkelig elbil har jeg ikke råd. Så når jeg setter de reelle alternativene opp mot hverandre er det fremdeles ikke vanskelig å velge. For å få samme milkostnad som på LPG er diesel det eneste logiske, men du verden og mye mer det forurenser.

Propan er fossilt, uansett hva EU ønsker å bruke den til. Opprinnelsen er jo meget klar.

Lenke til kommentar

Typisk norsk! Da blyfri bensin kom på markedet, var prisforskjellen også liten. Blybensin: kr. 12,- Blyfri kr. 11,50. Man blir liksom så oppmuntret til å være miljøvennlig... Nei, her må norske myndigheter ta skrittet fullt ut som de har gjort med el-biler: legg betingelsene til rette i produksjonsledd og salg for at vi skal få til dette!

Lenke til kommentar

Typisk norsk! Da blyfri bensin kom på markedet, var prisforskjellen også liten. Blybensin: kr. 12,- Blyfri kr. 11,50. Man blir liksom så oppmuntret til å være miljøvennlig... Nei, her må norske myndigheter ta skrittet fullt ut som de har gjort med el-biler: legg betingelsene til rette i produksjonsledd og salg for at vi skal få til dette!

 

Denne biodieselen er jo ikkje miljøvennleg. Det er difor han er dyr, og elbilane får fordelar i staden.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...