ØkonomiskTilbakestående Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hei! Jeg er helt fersk på bolig markedet og kan nokså lite angående boliger og hva som er gunstig, derfor spør jeg her i håp om en hjelpende hånd Jeg er en kvinnelig student i bergen og fant nylig ut av at min romkamerat som jeg leier med skal flytte ut, og jeg lurte på om kanskje det hadde vært mer gunstig å kjøpe egen leilighet istedenfor å leie? Inntektene mine er ganske så minimale akkurat nå, studerer fulltid og jobber deltid, vet ikke engang om jeg er i økonomisk stand til å få lån nok til å kjøpe en leilighet. Er det noen muligheter spesifisert til studenter som banker tilbyr tatt i betraktning at banken vet studenten skal forbli i bergen i flere år? Har spart opp rundt 100 000 kroner (vet det ikke er så mye). Men realistisk sett, hvor mye penger trenger jeg før jeg eventuelt kan se etter å søke om lån for å kjøpe leilighet i bergen? Ikke i sentrum av bergen men mer i utkanten av byen...Har planer om å bli i byen flere år fremover og inntekten min kommer nok til å stige betraktelig etterhvert... Takk for all hjelpen jeg kan få, setter veldig pris på det!! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 15% er egenkapitalkravet, altså 150 000 pr million du vil låne. Om en leilighet koster f.eks 2 millioner trenger du 300 000 i egenkapital. Pluss at du må jo ha inntekt nok til å dekke det, det finnes det en del kalkulatorer for, f.eks denne: https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/laaneevne.html For å låne 2 millioner må du altså ha inntekt på 520 000. Med 100 000 i lån får du 660k i lån, den billigste leiligheten jeg finner i bergen koster 1,2 millioner, https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91307240 Du får snakke med banken, de kan gjøre unntak men uten ekstra sikkerhet i f.eks foreldrenes bolig eller hjelp fra de ser det etter min mening litt mørkt ut. Lenke til kommentar