ØkonomiskTilbakestående Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hei! Jeg er helt fersk på bolig markedet og kan nokså lite angående boliger og hva som er gunstig, derfor spør jeg her i håp om en hjelpende hånd Jeg er en kvinnelig student i bergen og fant nylig ut av at min romkamerat som jeg leier med skal flytte ut, og jeg lurte på om kanskje det hadde vært mer gunstig å kjøpe egen leilighet istedenfor å leie? Inntektene mine er ganske så minimale akkurat nå, studerer fulltid og jobber deltid, vet ikke engang om jeg er i økonomisk stand til å få lån nok til å kjøpe en leilighet. Er det noen muligheter spesifisert til studenter som banker tilbyr tatt i betraktning at banken vet studenten skal forbli i bergen i flere år? Har spart opp rundt 100 000 kroner (vet det ikke er så mye). Men realistisk sett, hvor mye penger trenger jeg før jeg eventuelt kan se etter å søke om lån for å kjøpe leilighet i bergen? Ikke i sentrum av bergen men mer i utkanten av byen...Har planer om å bli i byen flere år fremover og inntekten min kommer nok til å stige betraktelig etterhvert... Takk for all hjelpen jeg kan få, setter veldig pris på det!! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 15% er egenkapitalkravet, altså 150 000 pr million du vil låne. Om en leilighet koster f.eks 2 millioner trenger du 300 000 i egenkapital. Pluss at du må jo ha inntekt nok til å dekke det, det finnes det en del kalkulatorer for, f.eks denne: https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/laaneevne.html For å låne 2 millioner må du altså ha inntekt på 520 000. Med 100 000 i lån får du 660k i lån, den billigste leiligheten jeg finner i bergen koster 1,2 millioner, https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91307240 Du får snakke med banken, de kan gjøre unntak men uten ekstra sikkerhet i f.eks foreldrenes bolig eller hjelp fra de ser det etter min mening litt mørkt ut. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 (endret) Du må faktisk til banken og høre med de.. Vise hva du har av inntekter studielån/stipend etc.. så gir de deg som regel ett maks tak på hva du kan få låne.. Fordelen med å kjøpe og eie bolig er at du betaler renter på lånet som gir deg vesentlig lavere skatt.. Men den største rissikoen er at boligmarkedet skal falle.. Min egen bror kjøpte leilighet da han studerte i Bergen for 1,5mill, bodde der i 3år og solgte for 1,9mill da han var ferdig med studiene.. Edit: Det var før 2008 og når man kunne få boliglån uten egenkaptial... Endret 27. februar 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå