Gå til innhold

Hjelp med en bremsefunksjon. Fjær?

Anbefalte innlegg

Hei.

Hjelper sønnen min med studentbedrift. Men har kommet til et problem. De lager en barnevognbrems hvor de har festet skivebremser en barnevogn som nødbrems, som skal fungere som dødmansknapp hvis barnevognen ruller vekk fra brukeren.

På prototypen, hvordan skal de få denne bremsen til gå inn slik at den bremser? Fks skjer det via ved at en splint utløser dette.

post-388639-0-15257300-1488147787_thumb.jpg

Noen kloke hoder der ute? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en wire-brems, hva med å bygge om festet i en av endene slik at du slipper opp når du holder den inne (snu funksjonen på wiren)

men disse bremsene er jo beregnet på at du skal bruke en del kraft når du bremser hvis du skal stoppe helt, så tror det blir utfordrende å få til nok kraft på bremsen (må lage noe med en kraftig fjær e.l.)

Lenke til kommentar

Hvis det er en wire-brems, hva med å bygge om festet i en av endene slik at du slipper opp når du holder den inne (snu funksjonen på wiren)

men disse bremsene er jo beregnet på at du skal bruke en del kraft når du bremser hvis du skal stoppe helt, så tror det blir utfordrende å få til nok kraft på bremsen (må lage noe med en kraftig fjær e.l.)

Hei, Kjetil. Tusen takk for svar.

Dette er hydraulikkbremser dessverre, ellers takk for innspill :)

Lenke til kommentar

For å teste bremsefunksjonen på en prototype ville jeg forsøkt med mange kraftige gummistrikk som drar hendelen sammen, kanskje satt på en holder/krok på styret og hendelen for å holde disse. Så ville jeg laget en splint som låser hendelen i "åpen" posisjon. Enten mellom styret og hendelen, eller gjennom selve hendelen i innfestingen på denne (hvis mulig).

For fremtidig bruk av hydrauliske sykkelbremser ville jeg forsøkt med noe som gjorde om en radiell bevegelse til en lineær/aksiell bevegelse og som aktiverte stemplet oppe på styret direkte. Ser for meg en innretning som ser ut som en vanlig hydraulikksylinder, med en kraftig fjær som presser den ut mot stemplet slik at den alltid låser bremsen. Den tvangsåpnes ved å presse en kon radielt ned i den. Litt vanskelig å forklare, men se for deg en sylinder der stempelet er presset helt ut ved hjelp av ei fjær. Så presser du en kon inn mellom stemplet og pakkboksen for å tvinge stemplet tilbake og deaktivere bremsene.

Sikkert mange måter å gjøre dette på  :)

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...