Furyon Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hei, min samboer har ingen inntekt, hun har også prøvd å søke på mange forskjellige jobber, men får ingen napp siden hun ikke har noen erfaring. Hun ble ferdig med 3 års VGS utdanning i fjor, og dro rett til førstegangstjenesten etterpå. Det endte med at hun ikke kunne være der lengere enn November, og ble dimmet. Hun hadde ikke krav på dagpenger, eller lignende siden hun måtte være der i 3 måneder, noe hun ikke var. Hun har nå vært i nesten et halvt år uten inntekt siden hun ikke greier å få jobb, og jeg har i tillegg mistet jobben.. Tidligere har jeg forsørget for begge, men nå får jeg dagpenger, og dette vil ikke være nok. Derfor lurer jeg på om hun har krav på noe som helst? Hun har pratet med NAV tidligere, men de har bare sagt at hun må søke jobb på egenhånd. Jeg tror selv hun har krav på sosialhjelp, men hun vil ikke tro på meg siden NAV ikke har nevnt det. Hva har hun krav på av støtte egentlig? Syntes det er rart hvordan hun skal greie å leve uten noen inntekt? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 alle har krav på penger til livsopphold. Send henne ned på NAV igjen. Lenke til kommentar
Furyon Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Trenger noe som jeg kan vise til henne, som henviser til akuratt det Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Trenger noe som jeg kan vise til henne, som henviser til akuratt det https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Samarbeid/For+kommunen/%C3%B8konomisk-st%C3%B8nad-sosialhjelp Den skal sikre at alle har tilstrekkelige midler til livsopphold. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hvis de prøver seg på at du har forsørgelsesplikt ovenfor henne, så klag til høyere hold. Samboere skal ikke forsørge hverandre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hvis de prøver seg på at du har forsørgelsesplikt ovenfor henne, så klag til høyere hold. Samboere skal ikke forsørge hverandre.Nei, men om man faktisk blir forsørget av noen andre påvirker det vurderingen av størrelsen på stønad til livsopphold. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Det er en papirmølle uten sidestykke... Men som nav skriver selv her: "4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskapTjenestemottakere/personer som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år." Så du som betaler alle utgiftene må dokumentere at hun også skal betale sin del.. Om utgiftene er for store vil kanskje NAV krangle på at dere bor for dyrt etc, og skal flytte til rimeligere strøk.. MEN for all del hun har rett på sosialhjelp... 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Hvis de prøver seg på at du har forsørgelsesplikt ovenfor henne, så klag til høyere hold. Samboere skal ikke forsørge hverandre.Nei, men om man faktisk blir forsørget av noen andre påvirker det vurderingen av størrelsen på stønad til livsopphold. Hvis man får et vedtak som gir mindre livsopphold med henvisning til at man blir (og da kan bli) forsørget av andre som ikke har forsørgelsesplikt, så klager man på det vedtaket. Fylkesmannen kommer til å slå ned på det. De tilfellene hvor "forsørgelse" innebærer at man f.eks. aldri har bidratt til boutgifter eller er ungdom og bor hjemme og lite trolig har utgifter til andre ting som inngår i husholdningen. Så kan det tenkes at de delene blir avslått fordi det ikke har vært reelle utgifter og dermed har man ikke et stønadsbehov til det. Anonymous poster hash: 8fa04...016 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Det finnes flere eksempler på at Fylkesmannen ikke har slått ned på det, og samtidig en rekke eksempler på at Fylkesmannen har slått ned på det. Et kategorisk ja eller nei er til liten hjelp, det vurderes konkret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå