-Siberian- Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Jeg har Webasto på min Golf. Varme i kupeen er fint det, men hovedpoenget med den - for min del i hvert fall - er å redusere slitasjen på motoren under start. Jeg forstår dog ikke helt hvordan dette foregår. Den varmer jo opp kjølevæsken. Å hindre slitasje gjøres vel best ved å sørge for å få olje frem til alle kriker og kroker så fort som mulig? Så hva hjelper det å varme opp kjølevæsken når oljen fortsatt ligger som sirup i bunnen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 (endret) Kjølevæsken varmer opp hele blokka. Olja blir da varmet opp av blokka nesten umiddelbart så fort motoren er i gang. Men man får systemer som varmer opp bunnpanna også. Edit: I tillegg er det ikke bare tykk olje som gir slitasje. Når sylinderne er kalde vil bensindampen kondensere på sylinderveggene og evt. oljebelegg blir vasket bort. Man får da metall mot metall (stempel mot sylindervegger). Dette gir veldig stor slitasje. Når blokka er varmet opp blir det ikke så mye kondensering og man får en oljefilm på sylinderveggene nesten med en gang. Endret 26. februar 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Slapp av, motoren overlever bilen i alle tilfeller. Når din Golf begynner å bli noen år gammel vil det bli mange ting som tar kveld før motoren, f.eks elektronikk og lakk vil fort slites. VAG er kjent for betydelig mengder med feillamper etterhvert som bilene blir noen år gamle. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå