Gå til innhold

Gamer til maks 7K

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å starte med pc gaming og da har jeg tenkt til å bygge en selv til under 7000kr siden jeg ikke vil bruke så mye penger om jeg finner ut at dette er noe for meg så har jeg da i det minste ikke ruinert meg haha. så jeg lurer på om noen har et forslag til deler/pc? Har laget et build, men lurer på om noen har da andre forslag til buildet?

case: Bit fenix Nova

strømforsyning: EVGA 500w

hdd: 1tb wd blue

ram: G:SKILl ripjaws V red 2x4 gb 2666mhz

hovedkort: Asus Prime B250M-K

gpu: Sapphire radeon 480Nitro+ 4gb

cpu: intel core i5 7500

ifølge prisjakt koster dette 6885kr

Endret av backwheelmania2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som har greie på det, altså de som holder den tråden oppdatert, har tydeligvis funnet ut at den Pentium prosessoren yter like greit eller bedre enn den i3 prosessoren de hadde på den pakken tidligere.

Er enig i at en i5 fungerer bedre.

Problemet med ditt forslag er jo at du ikke har en SSD disk...det utgjør ganske så mye i ytelse. Så om du hiver på en SSD disk til Windows, type minimum 128 GB helst 256GB, så begynner det å hjelpe.

Men til i5-7500 prosessoren din, må du ha et Z270 hovedkort, det du har valgt støtter ikke prosessoren.

Kanskje gå for denne pakken som inneholder hovedkort, CPU og 8 GB RAM: https://www.komplett.no/product/910677/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i5-7500

Og du vet at om du har planer om å overklokke, så bør du gå for en prosessor med K på slutten av navnet.

Lenke til kommentar

De som har greie på det, altså de som holder den tråden oppdatert, har tydeligvis funnet ut at den Pentium prosessoren yter like greit eller bedre enn den i3 prosessoren de hadde på den pakken tidligere.

Er enig i at en i5 fungerer bedre.

Problemet med ditt forslag er jo at du ikke har en SSD disk...det utgjør ganske så mye i ytelse. Så om du hiver på en SSD disk til Windows, type minimum 128 GB helst 256GB, så begynner det å hjelpe.

Men til i5-7500 prosessoren din, må du ha et Z270 hovedkort, det du har valgt støtter ikke prosessoren.

Kanskje gå for denne pakken som inneholder hovedkort, CPU og 8 GB RAM: https://www.komplett.no/product/910677/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i5-7500

Og du vet at om du har planer om å overklokke, så bør du gå for en prosessor med K på slutten av navnet.

Åja, men jeg har tenkt til å kunne gjøre litt skolearbeid også. Så bør jeg da bruke en i3 i stedet for Pentium i corporal buildet, også ta en bedre strømforsyning bare?

Lenke til kommentar

Ville absolutt kjøpt en god prosessor. En i5-7600k er jo ikke så veldig mye dyrere enn i5-7500. Anbefaler en prosessor med k på slutten, gir deg muligheter for å overklokke som kan gi deg enda bedre ytelse. Skjermkortet du har valgt, er veldig bra for prisen. Fått god kritikk (https://www.tek.no/artikler/test-sapphire-radeon-rx480-4gb-nitro/368154)

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

Ville absolutt kjøpt en god prosessor. En i5-7600k er jo ikke så veldig mye dyrere enn i5-7500. Anbefaler en prosessor med k på slutten, gir deg muligheter for å overklokke som kan gi deg enda bedre ytelse. Skjermkortet du har valgt, er veldig bra for prisen. Fått god kritikk (https://www.tek.no/artikler/test-sapphire-radeon-rx480-4gb-nitro/368154)

TRor ikke at jeg kommer til å overklocke pcen da jeg er en nybegynner på dette her, også må jeg jo ha en bra cooler til 7600k så da koster det jo fort en tusenlapp mer en 7500

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å vente litt, så er det lurt å vente til Ryzen R5 kommer. Kan også forvente at prisene på Intel-CPUene blir lavere da.

Er det noen holdepunkter for at Intel kommer til å senke priser på de prosessorene de allerede har ute? Husk at butikkene har kjøpt inn disse til en bestemt pris, så før lagerene blir tomme, og ev. Intel bestemmer seg for å senke priser, vil det ta lang tid før vi ser noen nedgang i pris.

Det mest sannsynlige scenarioet er vel at Intel lanserer noen nye prosessorer i direkte konkurranse med AMD sine, som da kanskje får en finere pris. Men igjen, dette er ikke gjort på 1-2-3

Lenke til kommentar

får ikke bestilt delene før i mars uansett så kan jo hende at cpu prisene har sunket i pris

Hvis du ikke får bestilt før i mars uansett er det liten vits å planlegge nå, egentlig. Ryzen ser veldig konkurransedyktig ut på papiret, men det vet vi ikke for sikkert før vi ser ytelsestester. Jeg holder en knapp på at Ryzen 5 (eller kanskje tilogmed Ryzen 3) kommer til å bli det beste valget på ditt budsjett, men det vet vi strengt tatt ikke før (tidligst) neste uke.

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å vente litt, så er det lurt å vente til Ryzen R5 kommer. Kan også forvente at prisene på Intel-CPUene blir lavere da.

Er det noen holdepunkter for at Intel kommer til å senke priser på de prosessorene de allerede har ute? Husk at butikkene har kjøpt inn disse til en bestemt pris, så før lagerene blir tomme, og ev. Intel bestemmer seg for å senke priser, vil det ta lang tid før vi ser noen nedgang i pris.

Det mest sannsynlige scenarioet er vel at Intel lanserer noen nye prosessorer i direkte konkurranse med AMD sine, som da kanskje får en finere pris. Men igjen, dette er ikke gjort på 1-2-3

Tidligere når AMD og Nvidia har gått ut og offisielt senket prisene sine på skjermkort, har butikkene senket prisene sine med en gang.

Uansett ville jeg ventet til R5 kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...