Gå til innhold

Hva gjør høytrykksprosessering med matvarer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bakterier i disse luftlommene da kunne gjennomgå evolusjon, og man ender opp med en trykkmotstandsdyktig bakterie til slutt? Måtte bare spørre, selv om det kanskje er mindre sannsynlig her, så er det jo ofte den mest velutstyrte bakterien som fører koloniene videre. Hvor stor er risikoen for at slikt kan skje i en slik nybrottsprosess som dette virker å være?

Hvor mange millioner år (århundrer - tiår - år - dager evt.) behøver bakterien for utvikle de nødvendige egenskapene?

Endret av G
Lenke til kommentar

Meget skeptisk til metoden. Dette trenger masse virkningsforskning før det slippes ut på markedet. Husker jeg så juice prosessert med metoden for noen år siden, men har ikke sett produkter i den senere tid hvor dette har vært markedsført på innpakning.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

At trykket kun skal påvirke bakterier og virus kjemisk/fysisk og ikke resten av maten har jeg lite tro på. Jeg lurer på hvilke kjemiske/fysiske endringer som skjer i maten. Sprenges for eksempel cellemembraner? Brytes DNA/RNA ned? Endrer proteiner form/isomer?

Hvorfor er ikke luftig mat (brød?) egnet? Volumet vil jo gå tilbake til originalt når trykket slippes. Er det emballasjens fleksibilitet og styrke som gjør at det ikke egner seg?

Lenke til kommentar

Ok, men kan de legge inn noen ekstremofile bakterier som tåler ting slik som høyt trykk i fra naturen i en væske i brødet så de ikke dauer av utørking, fra f.eks. slike "ventiler" fra jordens indre som man finner på dyphavsbunnen, og se om man klarer å ta knekken på disse da?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke luftig mat (brød?) egnet? Volumet vil jo gå tilbake til originalt når trykket slippes. Er det emballasjens fleksibilitet og styrke som gjør at det ikke egner seg?

Har du noen ganger lekt med en bit isopor der du komprimerte denne mellom fingrene? Går den til opprinnelig form? Tenk deg dette, bare ca 5000x kraftigere trykk. Og ulikt isopor er "boblene" i brødet ikke lengre bobler da den er ferdigbakt, pluss at gluten og stivelse er meget klebrige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meget skeptisk til metoden. Dette trenger masse virkningsforskning før det slippes ut på markedet. Husker jeg så juice prosessert med metoden for noen år siden, men har ikke sett produkter i den senere tid hvor dette har vært markedsført på innpakning.

Det er flere HP produkter på markedet i dag. Merkes ikke som HP, men ofte som "kaldpresset"

Ingen produkter som produseres i Norge med denne metoden, men som produseres på lisens i utlandet og selges i Norge, pga av forholdsvis dyr investering av utstyr. Se også:

http://www.coldpressure.org/en/about-us

Lenke til kommentar

Du linker til en industriell interesse-organisasjon som promoterer metoden. Har de noe objektiv informasjon om hva slik behandlet mat gjør i kroppen ?

Å kalle det kaldpresset er etter mitt syn temmelig misvisende, da folk sine assosiasjoner går mer til klassiske metoder som benytter lavt trykk under lav temperatur. Det blir litt det samme som å ikke merke GMO-mat fordi det skaper en etter mitt syn berettighet forbruker-skepsis.

Tror nok den molekylære integriteten er temmelig forskjellig på ekstremtrykk-behandlede produkter, og det burde det forskes uavhengig på før kommersiell bruk.

Noen åpenbare spørsmål er

• Hva skjer med den fysiske oppbyggingen av stoffene ?
  • Hvordan reagerer kroppen på dette ?
  • Enzymene blir i alle fall deaktiver av metoden, men hvordan ser det ut fysisk i forhold til andre metoder ?
  • Hvordan ser behandlede næringsmiddel ut i elektronmikroskop ?
Endret av vidor
Lenke til kommentar

Altså, det er jo ikke snakk om å forandre atomstrukturen her.

Neivel, og det kan du dokumentere? Diamant er jo et ganske spesielt materiale i og med at det krever ekstreme trykk. Andre materialer trenger ikke så store trykk for å få molekylære endringer. F.eks vanlig is endrer form ved ca 2 kbar. Her brukes 4-6 kbar.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen dokumentasjon på det negative, men finnes det dokumentasjon på det positive, at maten endrer atomstruktur? Og i så fall at dette på noen som helst måte skulle være farlig? Og hva mener du med at isen endrer krystallstruktur? Såvidt jeg har fått med meg er isen krystallstruktur rimelig uendelig stor og tilfeldig, og det er ikke noen forskjell på selve isen, selv om den har forskjellig krystallstruktur.

Lenke til kommentar

Is har en systematisk gjentagende atomstruktur, en såkalt krystallstruktur, men når trykket øker kraftig så endrer krystallstrukturen seg. Du kan lese mer om det her og her. Altså ulike faste stoffer. De aller fleste stoffer har flere faste faser avhengig av både trykk og temperatur. Jo mer kompliserte molekylene er desto flere faser er vanlig fordi molekylene kan presses sammen i flere trinn, både ved at molekylene innbyrdes endrer posisjon og at selve molekylene presses til å innta ulike former. Store molekyler har generelt flere "ledd" og er dermed mer tøyelig og kan derfor presses til flere ulike former. Store organiske molekyler har sikkert et utall måter å innrette seg på avhengig av trykket. En matvare har sikkert tusenvis om ikke millioner av ulike molekyler. Jeg tar det for gitt at mange av de endrer form/struktur som følge av så høye trykk. Men artikkelen nevner ikke dette og heller ikke om det kan ha potensielt skadelige virkninger. Jeg savner mer objektiv, grundig, info om dette. Da er grunnløse bastante påstander som "det er jo ikke snakk om å forandre atomstrukturen her" ikke akkurat konstruktivt.

Lenke til kommentar

Men det er jo absolutt ingenting som tyder på at isen i forskjellig krystallform er noe annet enn nettopp bare is. Og fullstendig ufarlig som sådan.

Å være overdrevent skeptisk til slikt virker mer på meg som et slags GMO-hysteri, mer enn faktisk faktabasert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...