Redaksjonen. Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Han satser på å ha tillatelsene i orden til han når enden av eiendommen.Elon Musk gravde opp parkeringsplassen til SpaceX på impuls. Det skal bli starten på et helt nytt trafikksystem for LA Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 (endret) Musk er god på å få gratis reklame! Han vet ikke hvor han skal grave, hvordan han skal grave og har ingen plan eller tillatelser... Musk er også med på å legitimere Trump, åpenbart fordi han ønsker å få noe igjen. Musk er en sleip ål, og det er ingenting annet enn penger som teller for ham! Han lyger så det renner, både om salgstall og regnskap. Dette har han også fått en del kritikk for. Musk måte å drive forretning på minner veldig om Idar Volleviks, hvis det er lov å si på TU... Jeg vet at jeg vil bli beskyldt for å hate nå, men bruk hodet og tenk selv folkens. Tesla har utviklet seg til et pyramidespill, og det siste indisiet var at Musk plutselig ikke ville snakk mer om antall reservasjoner. Sannsynligvis fordi tallene er KRAFTIG overdrevet. Endret 26. februar 2017 av 2LK70DN1 2 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Takker for at TU har oversatt denne artikkelen. Vi er mange som ser løsninger og som tenker "hvorfor kan vi ikke bare...(fyll inn det som passer) isteden for å gjøre som vi alltid har gjort". -Det virker som det er få med penger og innflytelse som tenker slik, og eiere av f.eks Google og SpaceX er bevis på at det er mulig å gjøre ting annerledes. Da er det kjekt å lese om ny teknologi slik som f.eks Hammergy som kan borre etter olje eller varme kilder vha vann. Dessverre har ikke Hammergy milliarder av dollar de kan satse uten å være garantert tilbakebetaling. Kanskje Hammergy skulle snakket med Musk? Og til slutt, hvorfor koster det egentlig mange milliarder å bygge ett hull på under 10km? https://www.tu.no/artikler/den-norske-oppfinneren-har-en-visjon-om-at-kinesiske-kullkraftverk-kan-bygges-om-til-geotermiske-kraftverk/376346 https://www.nrk.no/hordaland/6_2-milliarder-for-bybane-til-fyllingsdalen-1.13259613 https://www.tu.no/artikler/rett-bak-dette-skjoldet-borer-maskinen-ny-tunnel-gjennom-ulriken/346179 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Tja.. Dette flytter jo transport av gods under bakken i storbyer, men persontransport under bakken er jo særdeles kjedelig. Samtidig er alt av skyskrapere bygget fra ca bakkenivå og oppover, altså over der alle transportfunksjonene befinner seg. Det gir et stort behov for vertikal transport av både folk og gods. Jeg vil foreslå å ta alt av godstransport på gatenivå og heller flytte persontransport, både i farkoster og gående/syklende opp noen etasjer. Glassbroer som danner et sammenhengende nett fra bygg til bygg for eksempel 5 etasjer over bakkenivå. For at dette skal fungere skikkelig må hele glassbronettverket være åpent døgnet rundt. Man får altså et nytt plan med handlegater, cafeer etc skjermet fra biltrafikken. Byggeierne må altså ofre noe areal men får til gjengjeld mye mer eksponeringsareal mot publikum. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Tja.. Dette flytter jo transport av gods under bakken i storbyer, men persontransport under bakken er jo særdeles kjedelig. Samtidig er alt av skyskrapere bygget fra ca bakkenivå og oppover, altså over der alle transportfunksjonene befinner seg. Det gir et stort behov for vertikal transport av både folk og gods. Jeg vil foreslå å ta alt av godstransport på gatenivå og heller flytte persontransport, både i farkoster og gående/syklende opp noen etasjer. Glassbroer som danner et sammenhengende nett fra bygg til bygg for eksempel 5 etasjer over bakkenivå. For at dette skal fungere skikkelig må hele glassbronettverket være åpent døgnet rundt. Man får altså et nytt plan med handlegater, cafeer etc skjermet fra biltrafikken. Byggeierne må altså ofre noe areal men får til gjengjeld mye mer eksponeringsareal mot publikum. Jeg er enig i at det trolig er bedre å flytte transporten opp enn ned. Tunneller er veldig kostbare både å bygge og å vedlikeholde. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Musk er også med på å legitimere Trump, åpenbart fordi han ønsker å få noe igjen. Musk er ikke med på å legitimere Trump. Du trenger ikke mer enn 4 hjerneceller for å se at du får gjort mer i et råd, enn å sitte og syte på Twitter (kanskje en lærdom Trump hadde trengt?) 6 Lenke til kommentar
Maskinintelligens Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Trump har foreslått en billion dollar (trillion på engelsk) infrastruktur plan. Elon Musk forsøker å få en del av dette med den "nye ideen" sin. Både Tesla og Solar City er sterkt subsidierte av regjeringen i USA. Dette er ganske vanlig i USA, at private bedrifter kommer inn med anbud på offentlige kontrakter. I Norge er de fleste bedrifter statseide (enten helt eller delvis), så det virker kanskje litt fremmed for folk her. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Det er ikke en ny idè, han sier at han vil gjøre en gammel ting raskere. Slik det er i dag så er tunneller utelukket pga. kostnadene og tiden det tar. Å lage veiene i fler etasjer er også utelukket av grunner jeg ikke forstår. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Det er ikke en ny idè, han sier at han vil gjøre en gammel ting raskere. Slik det er i dag så er tunneller utelukket pga. kostnadene og tiden det tar. Å lage veiene i fler etasjer er også utelukket av grunner jeg ikke forstår. California er utsett for jordskjelv. Då kan eg forstå at dei vegrar seg litt mot å byggje veg i etasjar. God nok lufting er ein kostnadsdrivar for lange tunnelar. Ved å utelukke eksosbilar, er det ein ting mindre å tenkje på. 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Både Tesla og Solar City er sterkt subsidierte av regjeringen i USA. På kva måte er dei subsidierte? Tesla (og alle andre USAnske bilprodusentar) fekk eit billig lån under finanskrisa, og Tesla var dei første som betalte sitt attende. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Det er ikke en ny idè, han sier at han vil gjøre en gammel ting raskere. Slik det er i dag så er tunneller utelukket pga. kostnadene og tiden det tar. Å lage veiene i fler etasjer er også utelukket av grunner jeg ikke forstår.California er utsett for jordskjelv. Då kan eg forstå at dei vegrar seg litt mot å byggje veg i etasjar. God nok lufting er ein kostnadsdrivar for lange tunnelar. Ved å utelukke eksosbilar, er det ein ting mindre å tenkje på. Ta bort alle områder som er utsatt for jordskjelv og se hvor mye som blir løst av en ekstra etasje med vei, for enten folk eller kjøretøy. Det koster relativt lite å sette opp noen søyler, legge "gulv" og slenge på et par flak asfalt. Lenke til kommentar
Maskinintelligens Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Både Tesla og Solar City er sterkt subsidierte av regjeringen i USA. På kva måte er dei subsidierte? Tesla (og alle andre USAnske bilprodusentar) fekk eit billig lån under finanskrisa, og Tesla var dei første som betalte sitt attende. lol http://www.latimes.com/business/la-fi-hy-musk-subsidies-20150531-story.html - 1,3 milliarder dollar til batterifabrikk for Tesla i Nevada - 750 millioner dollar til Solar City fra New York State - 497,5 millioner dollar fra Finansdepartmentet - og så videre og så videre 1 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 lol http://www.latimes.com/business/la-fi-hy-musk-subsidies-20150531-story.html - 1,3 milliarder dollar til batterifabrikk for Tesla i Nevada - 750 millioner dollar til Solar City fra New York State - 497,5 millioner dollar fra Finansdepartmentet - og så videre og så videre "Alle" store bedrifter får subsidier, det er kjempeattraktivt å få en stor fabrikk til sitt området. -Så enten det er Facebook i Sverige, Intel i Israel, oljeboring i nordsjøen, eller andre store ting hvor det er milliarder involvert, så er det store skattelettelser/subsidier lagt til grunn for valg av hvilket prosjekt det blir satset på. http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Intel-satser-milliarder-utenlands-27145b.html i Norge er det også mye indirekte subsidier, det omtales gjerne som fordelingspolitikk, distriktspolitikk eller lignende. Ett eksempel på dette er at om Hydro ønsker å bygge ett aluminiumsverk i Lærdal, hvor det er overskudd på strøm, eller heller ønsker å lage det på østlandet hvor det er underskudd på strøm så betaler de omtrent det samme for strømmen, og statnett må i det ene tilfellet ut med milliarder i nye strømledninger. http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Intel-satser-milliarder-utenlands-27145b.html 3 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Musk er god på å få gratis reklame! Han vet ikke hvor han skal grave, hvordan han skal grave og har ingen plan eller tillatelser... Musk er også med på å legitimere Trump, åpenbart fordi han ønsker å få noe igjen. Musk er en sleip ål, og det er ingenting annet enn penger som teller for ham! Han lyger så det renner, både om salgstall og regnskap. Dette har han også fått en del kritikk for. Musk måte å drive forretning på minner veldig om Idar Volleviks, hvis det er lov å si på TU... Jeg vet at jeg vil bli beskyldt for å hate nå, men bruk hodet og tenk selv folkens. Tesla har utviklet seg til et pyramidespill, og det siste indisiet var at Musk plutselig ikke ville snakk mer om antall reservasjoner. Sannsynligvis fordi tallene er KRAFTIG overdrevet. Har Musk fått kritikk av mennesker, som ikke har noe å vise til, slik som deg?? Reservasjoner av Tesla kan også gå ned, pga andre nykommere, både faktiske og lovede. Så en nedgang i reservasjoner, behøver ikke å bety at han har skrønet. Han har i allefall fått til mer enn deg. Han har fått elbilverden på fote, ved å tvinge andre produsenter til å kjenne sin besøkelsestid. halvdårlig funker ikke, og nå tar det løs, takket være Musk. 3 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 lol http://www.latimes.com/business/la-fi-hy-musk-subsidies-20150531-story.html - 1,3 milliarder dollar til batterifabrikk for Tesla i Nevada - 750 millioner dollar til Solar City fra New York State - 497,5 millioner dollar fra Finansdepartmentet - og så videre og så videre "Alle" store bedrifter får subsidier, det er kjempeattraktivt å få en stor fabrikk til sitt området. -Så enten det er Facebook i Sverige, Intel i Israel, oljeboring i nordsjøen, eller andre store ting hvor det er milliarder involvert, så er det store skattelettelser/subsidier lagt til grunn for valg av hvilket prosjekt det blir satset på.http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Intel-satser-milliarder-utenlands-27145b.html i Norge er det også mye indirekte subsidier, det omtales gjerne som fordelingspolitikk, distriktspolitikk eller lignende. Ett eksempel på dette er at om Hydro ønsker å bygge ett aluminiumsverk i Lærdal, hvor det er overskudd på strøm, eller heller ønsker å lage det på østlandet hvor det er underskudd på strøm så betaler de omtrent det samme for strømmen, og statnett må i det ene tilfellet ut med milliarder i nye strømledninger. http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Intel-satser-milliarder-utenlands-27145b.html I USA, så subsidieres også fossiler, om de er store nok, med såkalt tax brake, dvs redusert skatt for de som kjøper svære suvs, registrert som lastebil. Her i Norge, så er også personbiler, registrert som lastebil billigere mht avgifter. Her betales også mindre i avgifter for en liten Ford Fiesta, enn en stor suv ,registrert som personbil. Jada, vi har masse subsidier på fossilbiler :-) 2 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 (endret) Simen1: "... , men persontransport under bakken er jo særdeles kjedelig." Det er det helt sikkert. Men det tror jeg at folk flest også synes om persontransport over bakken, for det er nå normalt å sitte med øynene klistret til en skjerm. Endret 26. februar 2017 av world wide weird 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Musk er god på å få gratis reklame! Han vet ikke hvor han skal grave, hvordan han skal grave og har ingen plan eller tillatelser... Musk er også med på å legitimere Trump, åpenbart fordi han ønsker å få noe igjen. Musk er en sleip ål, og det er ingenting annet enn penger som teller for ham! Han lyger så det renner, både om salgstall og regnskap. Dette har han også fått en del kritikk for. Musk måte å drive forretning på minner veldig om Idar Volleviks, hvis det er lov å si på TU... Jeg vet at jeg vil bli beskyldt for å hate nå, men bruk hodet og tenk selv folkens. Tesla har utviklet seg til et pyramidespill, og det siste indisiet var at Musk plutselig ikke ville snakk mer om antall reservasjoner. Sannsynligvis fordi tallene er KRAFTIG overdrevet. Kan du beskrive hvordan det er et pyramidespill? Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Jeg vil foreslå å ta alt av godstransport på gatenivå og heller flytte persontransport, både i farkoster og gående/syklende opp noen etasjer. Glassbroer som danner et sammenhengende nett fra bygg til bygg for eksempel 5 etasjer over bakkenivå. For at dette skal fungere skikkelig må hele glassbronettverket være åpent døgnet rundt. Man får altså et nytt plan med handlegater, cafeer etc skjermet fra biltrafikken. Byggeierne må altså ofre noe areal men får til gjengjeld mye mer eksponeringsareal mot publikum. Dette finnes allerede i Hong Kong. Ikke i 5. etasje da, men de har et nettverk av broer over gateplan. Lenke til kommentar
Lars Hole Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Secretary of state = utenriksminister... (ikke statssekretær) 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Musk bør snarest hyre inn tidligere samferdselsminister Kjell Opseth. Da blir det fortgang i bygging av tunneler. I alle fall hvis de legges til Sogn og dalstrøka deromkring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå