Løkken1 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hei. Jeg er 23, uten fullført videregående. Jeg tok 1 år på bygg og anlegg da jeg var 16 før jeg gikk i jobb. Jeg har vært i butikker, både dagligvarer og byggevarer. Jeg har også vært noe innom telefonsupport, hjelpearbeider i firma som driver med brøyting, vannrør, veiarbeid osv. Ettersom jeg også har vært i en periode med depresjon har jeg ikke jobbet 5 år totalt. Jeg står altså helt uten videregående opplæring og lite arbeidserfaring. Jeg har den siste tiden satt meg grundig inn i webutvikling. Jeg har lært meg HTML og CSS ganske godt. Jeg har også laget en del replikeringer av diverse nettsider som ikke krever for mye javascript, php etc. Jeg lærte meg html og css selv fra bøker og over et par dager, før jeg forsøkte å replikere nettsider og nå gått helt over til å bruke https://www.freecodecamp.com/map . Jeg er snart ferdig med basic javascript. Jeg tar dette veldig seriøst og koser meg mer og mer hver dag med det jeg holder på med, men vet ikke hvordan det holder mål mtp. framtidige jobbmuligheter. Jeg spør her da iom jeg har sluttet i jobben, gått i fra kjæresten, sagt opp leiligheten og flyttet tilbake til foreldrene mine. Skyldfølelsen av å ikke gjøre noe fornuftig veier tungt over meg selv om jeg har spart opp nok penger til å klare meg i alle fall et halvt år til før jeg må begynne i jobb igjen. Jeg sitter mellom 3 og 10 timer med dette daglig, og jeg elsker det. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg studert det så fort som mulig. Jeg ønsker ikke å bruke 2 år av livet på å fullføre videregående siden dette er svært lite relatert til det jeg ønsker å gjøre. Kort oppsummert: Har jeg godt nok grunnlag for jobb ved å sitte selv å lære meg front-end utvikling? Er det nok å stille til intervju med portfolien på github? Når vet jeg når jeg kan nok til å få meg en jobb? Er det nok med html, css og javascript? Er det andre eller bedre måter å sikre seg en stabil framtid? Er det veldig anbefalt å ha en universitetsutdanning for å jobbe med dette? Jeg ønsker etterhvert å også lære meg back-end, samt noe programmering. Har lest meg opp på å forstå bruksområdene til php, sql, python, java og ruby on rails som jeg håper jeg får satt meg inn i etterhvert. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 (endret) Når det kommer til programmering generelt, så har ikke utdannelse så mye si, det viktigste er at du kan en del. Dersom du ønsker å bli front-end utvikler, så holder det med å kunne de tre webspråkene, dog bør man ha minst en generell forståelse av hvordan serversiden, databaser og den slags fungerer, ikke minst for å lage løsninger som benytter ajax for å hente innhold osv. Å kunne sette opp en webserver og en database bør være overkommelig å lære seg. De aller fleste større firmaer har omstendige intervjuprosesser, og som oftest bryr de seg lite om formell utdannelse, og også til en viss grad hvilke språk du kan. Det man ofte er ute etter er en god forståelse av det generelle, altså algoritmer, iterasjon, løkker og den slags, og dette er ting man lærer i et utdanningsløp, som det ofte er vanskelig å få med seg alt av når man lærer seg webutvikling på egen hånd. I tillegg vil closures, scope, prototyping, asynkronitet osv. være vesentlig kunnskap for noen som skal drive med javascript og front-end utvikling. Vet du for eksempel hvordan minnelekkasjer tradisjonelt oppstår, hva "this" er i en hver sammenheng, forskjellen på globale og lokale variabler, hvordan block-scope fungerer, destructuring osv (siste to introdusert i ES6). Mange bruker i dag også diverse rammeverk, og å forstå i det minste Angular og React er en fordel, samt at testing av koden din bør være elementær kunnskap. Lykke til, dersom man virkelig har interessen og synes det er morsomt, har man kommet langt på vei, og resten kan man lære seg. Mitt inntrykk er at det er forholdsvis enkelt å få seg jobb, uavhengig av utdannelse, så fremt man er genuint interessert å klarer å lære seg den kunnskapen man trenger. Endret 26. februar 2017 av adeneo Lenke til kommentar
Visum Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Jeg har eldre bror som er divisjonsdirektør i et stort anerkjent IT-selskap, og han har bare fullført grunnskole. Han begynte som utvikler og jobbet seg oppover i løpet av fem år. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Har jeg godt nok grunnlag for jobb ved å sitte selv å lære meg front-end utvikling? Er det nok å stille til intervju med portfolien på github? Både ja og nei. Webutvikling er jo en av de få yrkene man kan lære seg selv, men karakterer fra høyskole sier jo litt om innsats og er et "bedre bevis enn en portfolio" på mange måter. Hvis det er bra ting du har laget og noen med peiling ser at du er en person som både vil og kan så stiller du sterkt. Problemet er å få til et intervju når du sender inn en mer eller mindre blank CV. Anbefaler deg å jobbe for å øke kunnskapen og portfolioen samtidig som du søker. Det fine med deg er at de kan gi deg lavere lønn Du bør nok også si at du ønsker prøvetid så de kan kvitte seg med deg lettere hvis du ikke møter forventningene/kravene. Du kan også si at du ønsker en sjanse for å vise hva du kan ved å gjøre et "oppdrag", altså en enkeltjobb. Prøv å gjøre det mest mulig sikkert for bedriften å gi deg en sjanse uten å virke desperat. Lavere sjanse betyr ikke nødvendigvis at du må lete lenge heller. Brått så blir det full klaff på første intervju Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Det spørs veldig på hvor mye du kan. Hvis du kommer til intervju med 4 andre som har en bachelorgrad, har du en god nok grunn til at de skal velge deg? Hvis ikke så er din beste løsning å starte helt på bunnen, og gjerne bli ansatt gjennom venner og bekjente. Man har ikke behov for en utdanning innenfor IT og utvikling, men det betyr ikke at ekspertise er mindre viktig. Lykke til! Det er viktig at du gjør noe som du liker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå