Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smertehelvette i ledd

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med et problem som omfatter beinbyggingen/skjelettet etter det jeg erfarer. Disse smertene skjer forholdsvis overalt, men for det meste i armen, håndledd, fingerledd, knær og beina. 

Akkurat hvordan disse smertene er, blir nok veldig vanskelig å forklare, men jeg vil nok hovedsakelig beskrive problemene i fingerleddene, da det er der jeg for det meste opplever smerter. Dette er individuelle, men ganske like smerter, dvs. at de ikke har en direkte sammenheng med leddene. Altså, kan jeg ha smerter på den ene siden av kroppen, og være helt fin på den andre siden.

Var hos fastlegen for nærmere 3-4 uker siden, som tok revmatiske prøver i tillegg til d-vitamin prøver, noe som kan være sentralt i saken, da jeg alltid har manglet d-vitamin så lenge jeg kan huske. I tillegg, er det også viktig å presisere at jeg på ingen måte har opplevd hovenhet i noen av de aktuelle områdene. 

Fikk omsider svar på blodprøvene som ble tatt hos legen hvor jeg fikk beskjed om at de revmatiske prøvene var negative, noe som henholdsvis var normalt i forhold til alderen. D-vitamin manglet jeg 4 av, hadde da 46 og skulle ha minimum 50. Fastlegen mente og skyldte på mangelen av 4mg d-vitamin som kilden til de intense smertene jeg opplever, flere ganger i uka. 

Høres ganske usannsynlig ut, så jeg konfronterte han med tvilen min, noe han var enig i, derimot ville han ikke si noe helt sikkert, igjen på grunn av alderen min. Merket også at dette svaret kom ganske nølende fram, og han egentlig ikke hadde en annen teori, og derfor valgte et så sentralt problem som kilden til smertene.

Daglig tar jeg 10mg d-vit tilskudd, nå ble jeg altså anbefalt å doble dosen til 20mg, noe jeg har gått på i 3-4 uker sammenhengende, uten å se noen form for positiv effekt. I tillegg, har jeg tatt blodprøver hos han tidligere, hvor han alltid ber meg komme tilbake 3 mnd senere, slik at vi kan ta en ny helsjekk. Jeg ba altså om en helsjekk denne gangen også, slik at vi kunne sjekke alt i sammenheng, da det kan være andre faktorer som bidrar til problemene. Til tross for hans anbefalinger på 3mnd, ville han ikke sjekke dette, da jeg hadde sist i mai, tatt en helsjekk, og ungdom på min alder tydeligvis ikke trengte dette. Javel, tenkte jeg, fortsatt som et spørsmålstegn, sett i sammenheng med 3 månedersanbefalingene hans, og da vi snart er i mai og det derfor holder på å bli et år siden sist.

Fikk heller ingen anvisning på når jeg skulle komme tilbake om problemene vedvarte. Sitter derfor her med et smertehelvette og lurer på hva jeg skal gjøre.

Smeftene kan gjerne vare fra 10min til flere timer i strekk. Gjelder det fingre, kan det hjelpe å "knekke" dem, men dette hjelper ikke i mer enn 10 sekunder av gangen. Gjelder det derimot andre deler, er jeg nytteløs og må la det gå over av seg selv.

Har også prøvd å analysere tidspunktene smertene kommer, men kan ikke finne et ordentlig mønster. Som tilleggsopplysninger, vil jeg inkludere at jeg er en gutt på 17 år, trener forsåvidt ikke og har et normalt kosthold. 

Opplevelsen min hos fastlegen, føles egentlig ut som om han ikke hadde andre teorier som kunne skape et slikt smertehelvette, og derfor limte han seg til den teorien. Sjekket derfor google og kom over et innlegg på et annet forum, som også hadde lignende problemer. Her fikk vedkommende listet opp en hel del diagnoser som kunne bidra til smerter i ledd. Synes det blir veldig respektløst og håpløst ovenfor pasienten, å møte en slik ignorant lege. Dette etter at jeg alltid har hatt et godt inntrykk av han tidligere. 

Spørsmålet mitt er da hva jeg kan gjøre? Om det finnes noen sannsynlige diagnoser som kan forklare problemene mine, og som jeg eventuelt kan konfrontere han med, da dobling av den daglige d-vitamin mengden tydeligvis ikke funker. 

Anonymous poster hash: db2dd...965
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva som skjer i leddene ?

Høres ut som du burde få kartlagt det. Deretter ta grep i forhold til resultatene av undersøkelse.

Høres litt ut som du har akutte perioder med betennelse i synovivalhinnene. Det er disse som gjør leddene dine smidige. Noen medisiner kan framprovosere problemet. Du bør også gå gjennom andre faktorer som f.eks kostholdet ditt. All mat er biokjemi og kan forbedre eller forverre forskjellige plager, i likhet med alt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...