ili Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Min familie er involvert i en sak hvor et kraftselskap ønsker å utnytte vannet i en elv som deler seg. Det er forskjellige eiere inntil elven(e). Er det noe rettspraksis på dette området? Det skal fordeles på fallhøyde, men hvordan gjøres dette når elven deler seg? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Mener du det byr på spesielle komplikasjoner at elva deler seg? Ulike krav til vannføring, kanskje? Eller hva? Lenke til kommentar
ili Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Mener du det byr på spesielle komplikasjoner at elva deler seg? Ulike krav til vannføring, kanskje? Eller hva? Jeg tenker mer på fordeling av inntekter. Hvordan fallhøyde for sideelv regnes ut i forhold til hovedelven. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Min familie er involvert i en sak hvor et kraftselskap ønsker å utnytte vannet i en elv som deler seg. Det er forskjellige eiere inntil elven(e). Er det noe rettspraksis på dette området? Det skal fordeles på fallhøyde, men hvordan gjøres dette når elven deler seg? Det som skjedde hos en slektning av meg var at naboen demte opp elven ovenfor eiendommen hennes og ledet den bort fra der den hadde ligget i århundrer og inn på sin egen eiendom... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Mener du det byr på spesielle komplikasjoner at elva deler seg? Ulike krav til vannføring, kanskje? Eller hva? Jeg tenker mer på fordeling av inntekter. Hvordan fallhøyde for sideelv regnes ut i forhold til hovedelven. Fallhøyde måles, den regnes ikke ut. Deretter anslås prosent vannføring i begge løpa. Er samla fallhøyde 200 m og en grunneier har 50 m fallhøyde i den største (60%) elva, blir hans inntekt 50/200x60% = 15%. Eller halvparten av det om han bare eier den ene elvebredden. Lenke til kommentar
ili Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Mener du det byr på spesielle komplikasjoner at elva deler seg? Ulike krav til vannføring, kanskje? Eller hva? Jeg tenker mer på fordeling av inntekter. Hvordan fallhøyde for sideelv regnes ut i forhold til hovedelven. Fallhøyde måles, den regnes ikke ut. Deretter anslås prosent vannføring i begge løpa. Er samla fallhøyde 200 m og en grunneier har 50 m fallhøyde i den største (60%) elva, blir hans inntekt 50/200x60% = 15%. Eller halvparten av det om han bare eier den ene elvebredden. Var slik vi kanskje tenkte også, men har ikke funnet noen konkrete eksempler eller lover på dette. Er det slik du tenker det er, eller har du noe du kunne vist til? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Jeg forstår fremdeles ikke helt hva du stusser på. Inntektene må nesten fordeles etter vannføring i de to elvene – jeg kan vanskelig se hva annet de KAN fordeles etter? Og ikke har du heller bidratt ved å peke på problemer som jeg har oversett. Jeg har rett nok ingen konkret erfaring med utbygging av elv som deler seg, bare med utbygging av normal elv og tilhørende jordskiftesak vi måtte reise da en grunneier forsøkte å stoppe prosjektet. Så vidt jeg fikk med meg, var det hele nokså rett fram etter nasa. Lenke til kommentar
ili Skrevet 3. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2017 Jeg forstår fremdeles ikke helt hva du stusser på. Inntektene må nesten fordeles etter vannføring i de to elvene – jeg kan vanskelig se hva annet de KAN fordeles etter? Og ikke har du heller bidratt ved å peke på problemer som jeg har oversett. Jeg har rett nok ingen konkret erfaring med utbygging av elv som deler seg, bare med utbygging av normal elv og tilhørende jordskiftesak vi måtte reise da en grunneier forsøkte å stoppe prosjektet. Så vidt jeg fikk med meg, var det hele nokså rett fram etter nasa. Problemet i denne saken var at en hadde funnet frem til at det skulle fordeles etter skyld. Da var det et gårdsnummer på hver side av hovedelven som hadde blitt delt opp i mindre eiendommer. Så de ville at 50% av fallrettighetene skulle fordeles til ene gårdsnummeret og 50% til det andre gårdsnummeret. Og så ville de at sideelven skulle gå på den 50% til det ene gårdsnummeret. Når dette skulle fordeles etter skyld var det egentlig ikke så merkelig, men vi fikk jordskifteretten til at det skulle fordeles på fallhøyde istedenfor. Og da blir det helt feil at fallrettighetene til sideelven skal tas fra den 50% til den ene siden. Skjønner ikke hvordan de har tenkt at det skal kunne gå. Så jeg håpte å finne ut vanlig rettspraksis på slike tilfeller og ha noe å vise til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå