Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rar oppførsel på Schneider sikring

Anbefalte innlegg

Har en nyere innstallert Scneider sikring.

Og her en dag så gikk strømmen på kursen. Jeg kikket etter i sikringsskapet og jo der så alt ut til å være i orden, alle sikringsbrytere stod i på-stilling. Så jeg klødde meg naturligvis litt i hodebunnen.

Vippet så ned alle sikringene en etter en, unntatt hovedsikring. Vippet dem alle tilbake i på-stilling. Da kom strømmen på kursen tilbake. Jeg testet så den sikringen jeg fant ut at dekket kursen, en ekstra gang ved å utløse den med den lille innebyggede testknappen. Dette er en moderne sikring som har jordfeilbryter, så det var den testknappen.

På kursen så henger som jeg vet om, et par Elko endevendere.

Er dette normal oppførsel, eller bør jeg legge inn en reklamasjonssak? Ser dere noe galt med denne sikringens oppførsel, annet enn at det gir en rar sjelden opplevelse?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være verdt å reklamere for å sikre seg at en evt. feil på den som dukker opp senere en gang ikke mister garantirettigheter? Ellers tenker jeg litt som deg, at dette kanskje mest er relativt harmløst. Men, jeg kan ikke vite det som forbruker.

Sikringer bør vel oppføre seg "skikkelig" hver gang.

Ellers har jeg uti nær denne sikringen hatt en sikring før som ble byttet ut på grunn av at den ga betydelige burelyder. Skikkelig gneldring til tider. Jeg hadde vanskeligheter med å lokalisere på hvilken sikring det dreide seg om, så den gang fikk jeg byttet - like godt 3 av de gamle sikringene (ca. kr 1000 pr sikring) for sikkerhetsskyld, så var jeg ihvertfall sikker på å ikke måtte få elektriker på besøk på ny for samme problem.

Denne Schneider-sikringen er en av disse 3 nye utskiftede sikringene.

Kan det være noe på den kursen som forkorter sikringers levetid? Sikringen som buret var av merket Merlin Gerin, forøvrig samme produsent i dag som Schneider tror jeg at det er, den hadde da over 20 års levetid på nakken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Da tok jeg en liten runde med ettertesting. Det henger faktisk betydelig mer på kursen enn det tidl. nevnte. Blant annet:

- Et over 10 år gammelt kjøleskap (husker ikke innkjøpsår). Dette er vel syndebukk nr. 1 av utstyr.

Ellers litt:

- LED-pære

- Lystoffrørpære (sparepære)

- Router og WiFi-utstyret

og kanskje flere ting. 

Det viktigste var å få avdekket om kjøleskapet går på denne kursen, da jeg ikke har finsjekket det tidligere. Et kjøleskap som i noen år nå har gitt masse godlyder fra en sliten kompressor elns.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå har noen av sparepærene (lysstoffrør) også fått litt elde, slik at det tar lengre tid å tennes enn tidligere. Vet ikke om denne opptenningsfasen er noe som kan slite på en sikring i sikringskapet nok til at den løser ut? Tviler litt på at det er en årsakssammeheng der selv. Kjøleskap er vel kjent for å kunne gi jordfeil. Kan det hende at dette er et forvarsel om at en jordfeil er nært forestående til å utvikle seg på dette kjøleskapet?

EDIT:

Ellers har det vært enkelte strømbrudd i området i det siste. Så det kan like gjerne være et strømbrudd i strømtilførselen til bygget, enn noe som har skjedd internt. Men jordfeil utenfra slår vel sjelden ut ens egne sikringer?

Kan en slik gjenopptenning av strømnettet være syndebukken (eller en hendelsesrekkefølge som er litt kinkig å se hvordan skal være som er syndebukk)? Men hvorfor kun på denne ene sikringen og ikke resten av samme type? 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...