eivtho Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Hei! Jeg skulle bytte ut gammel og for liten ssd med ny (Kingston HyperX Savage SSD 240GB 2.5" SATA-3). Brukte Acronis True Image for å klone. Fulgte oppskriften, men når jeg skulle starte maskinen fra ny disk (og gammel frakoblet), fikk jeg blåskjerm. Når jeg kobler til gammel SSD funker maskinen. Noen som kan hjelpe en stakkars amatør?! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Vil foreslå å bruke Macrium Reflect, det er gratis og mye brukt. Lenke til kommentar
eivtho Skrevet 25. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2017 Vil foreslå å bruke Macrium Reflect, det er gratis og mye brukt. fikk blåskjerm her også Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Det kan jo være relatert til drivere. Prøv å starte opp i safe mode og se om ting virker da. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Kan du vise oss blåskjermen? Prøvd med å slette alt? Av de 20++ maskinene jeg har overført win til ssd har alt funket. Så hva gjør du galt Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Siden du hadde en del problemer før med disken (den gamle) så burde du kanskje vurdere å faktisk legge inn Windows på nytt av på den nye disken, uten at den gamle er koblet til. Så kan du heller koble til den gamle disken etterpå, og overføre alle data filer du trenger. Kan faktisk spare deg for tid, enn å bruke masse tid på å feilsøke, klone, feilsøke, klone osv. Er i alle fall det jeg hadde gjort. Lenke til kommentar
eivtho Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Siden du hadde en del problemer før med disken (den gamle) så burde du kanskje vurdere å faktisk legge inn Windows på nytt av på den nye disken, uten at den gamle er koblet til. Så kan du heller koble til den gamle disken etterpå, og overføre alle data filer du trenger. Kan faktisk spare deg for tid, enn å bruke masse tid på å feilsøke, klone, feilsøke, klone osv. Er i alle fall det jeg hadde gjort. Godt svar. Åssen gjør jeg det? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Last ned Windows .iso filen, legg den på en minnepinne med Windows 7 USB tool (funker med alle Win versjoner) og ta en clean install. Lenke til kommentar
eivtho Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Last ned Windows .iso filen, legg den på en minnepinne med Windows 7 USB tool (funker med alle Win versjoner) og ta en clean install. Ok. Da kobler jeg altså ut gammel SSD. Inn med ny. Restarter med minnepinne og så vil windows installeres på ny ssd disk? Men hvordan får jeg ting fra gammel ssd til ny ssd? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Men hvordan får jeg ting fra gammel ssd til ny ssd? Når Windows er ferdig installert og ting fungerer, så hiver du den gamle disken inn i pcen, starter opp igjen, tildeler den stasjonsbokstav om den ikke har fått det, og så er det bare å kopiere ut de filene du ønsker med Windows Utforsker. Funker fint, om du ikke har kryptert disken eller noe. Lenke til kommentar
eivtho Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Men hvordan får jeg ting fra gammel ssd til ny ssd? Når Windows er ferdig installert og ting fungerer, så hiver du den gamle disken inn i pcen, starter opp igjen, tildeler den stasjonsbokstav om den ikke har fått det, og så er det bare å kopiere ut de filene du ønsker med Windows Utforsker. Funker fint, om du ikke har kryptert disken eller noe. Men, jeg må installere all programvare på nytt? En annen ting: den nye ssd'en har blitt delt opp i to partisjoner. Hvordan kan jeg nullstille disken slik at den ikke er delt opp? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Ja du må uheldigvis installere alt av programvare med metoden jeg har beskrevet. Det med to partisjoner kan du fikse under Windows installasjonen, under punktet der du velger hvilken partisjon/disk Windows skal på, kan du slette partisjonene på disken, og så blir det bare en partisjon til Windows. Men, er jo veldig rart det med kloningen og at du ikke får det til å virke. Kloning skal jo bare kopiere data rått, og det skal ikke ha noe å si om disken er større, for da får du som du har oppdaget, bare to partisjoner. De kan slås sammen til en i etterkant. Helt sikker på at alt blir gjort som det står man skal gjøre? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Nå bruker jeg å få hodepine etter UDFI, Secure boot etc etc etc kom som en slags standar på nye hovedkort.. Å klone disken er ikke nødvendigvis nok, man må også styre med de instillingene til tider.. Blåskjerm ved oppstart i eksempelvis Windows etter kloning av disk kan være forårsaket av noen av de instillingene.. Men jeg ble aldri smart av det der.. Så tør ikke påstå formye at det nødvendigvis er årsaken til problemene du har... Ellers ville jeg personlig anbefalt CloneZilla som kloningsverktøy om man har mulighet til å installere det på en minnepenne og boote opp fra minnepennen... Det gjør iallefall sektor for sektor kopi, som tar noe lengere tid.. men skal iallefall støtte UDFI, secure boot og slike instillinger... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Du er inne på noe der Krozmar. Har du TS sjekket BIOS og sett om Secure boot står på? Kan faktisk være en av utfordringene det. Lenke til kommentar
eivtho Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Ja du må uheldigvis installere alt av programvare med metoden jeg har beskrevet. Det med to partisjoner kan du fikse under Windows installasjonen, under punktet der du velger hvilken partisjon/disk Windows skal på, kan du slette partisjonene på disken, og så blir det bare en partisjon til Windows. Men, er jo veldig rart det med kloningen og at du ikke får det til å virke. Kloning skal jo bare kopiere data rått, og det skal ikke ha noe å si om disken er større, for da får du som du har oppdaget, bare to partisjoner. De kan slås sammen til en i etterkant. Helt sikker på at alt blir gjort som det står man skal gjøre? Hadde helt klart vært best om jeg kunne klart å klone... Ja, jeg fulgt oppskriften slik den ligger på kingston.com/cloning. Når det ikke funka, så jeg et par videoer fra komplett om at ny ssd først måtte gjennom diskbehanlding. Jeg gjorde så og så fulgte jeg oppskriften til acronis. Alle ganger jeg har prøvd er med samme resultat - blåskjerm. Når jeg ser på diskbehandling nå, står gammel ssd som OK (Oppstart, Krasjdump, Primærstasjon). Mens ny ssd står med OK (aktiv, primærstasjon) Kan det bety noe? Lenke til kommentar
eivtho Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Du er inne på noe der Krozmar. Har du TS sjekket BIOS og sett om Secure boot står på? Kan faktisk være en av utfordringene det. Åssen gjør jeg det? Husk at jeg er amatør:) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Lønner seg å søke på Google med "navn/type på hovedkort + Secure boot + bios" se om du får opp hvor du finner den. Noen ganger kan den være litt gjømt bort. Kan også sjekke bruksanvisningen for hvoedkortet ditt om du har, eller så kan du jo laste den ned fra produsentens hjemmesider. Lenke til kommentar
eivtho Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Lønner seg å søke på Google med "navn/type på hovedkort + Secure boot + bios" se om du får opp hvor du finner den. Noen ganger kan den være litt gjømt bort. Kan også sjekke bruksanvisningen for hvoedkortet ditt om du har, eller så kan du jo laste den ned fra produsentens hjemmesider. MEn, det er et poeng at den er satt til av? Lenke til kommentar
eivtho Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Ikke glem sysprep. Og det er?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå