Gå til innhold

En mobiltelefon og fri programvare gjør vanlige biler selvkjørende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde følt meg mye tryggere hvis selvkjørende biler var forbudt!

Vi er fortsatt på barnestadiet til denne typen teknologi. Jeg er ingen ekspert på område, så jeg kan ikke si når eller om teknologien allerede ligger foran menneskets gjennomsnittlige evne til å benytte kjøretøy.

Det jeg er helt sikker på er at vi vil komme til et visst punkt der maskinene utfører objektivt bedre valg enn det hvilket som helst menneske ville ha gjort i nøyaktig samme situasjon. Det kan du ikke komme bort fra...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vi er fortsatt på barnestadiet til denne typen teknologi. Jeg er ingen ekspert på område, så jeg kan ikke si når eller om teknologien allerede ligger foran menneskets gjennomsnittlige evne til å benytte kjøretøy.

Det jeg er helt sikker på er at vi vil komme til et visst punkt der maskinene utfører objektivt bedre valg enn det hvilket som helst menneske ville ha gjort i nøyaktig samme situasjon. Det kan du ikke komme bort fra...

Det at biler kan "se" større deler trafikkbildet enn det mennesker kan er en helt enorm stor fordel. Tesla sin autopilot kan feks. allerede per idag se og oppfatte hva bilen foran bilen som er foran deg gjør.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet vil vel neppe være særlig behjelpelig hvis en bil med slikt utstyr er involvert i en ulykke?

Hvorfor ikke? Jeg vil tro forsikringselskaper vil være særdeles interessert i at folk bruker teknologi som reduserer ulykkesrisikoen.

Jeg vil tro forsikringsselskaper vil være kritisk til sjåfører som slår av sikkerhetsfunksjoner (ABS, antiskrens, avstandsholder, autopilot, etc) og så havner i en ulykke. Ser ikke bort fra at man kan få avkortet oppgjør om man har slått av sikkerhetsfunksjoner.

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet vil vel neppe være særlig behjelpelig hvis en bil med slikt utstyr er involvert i en ulykke?

Hvorfor ikke? Jeg vil tro forsikringselskaper vil være særdeles interessert i at folk bruker teknologi som reduserer ulykkesrisikoen.

Jeg vil tro forsikringsselskaper vil være kritisk til sjåfører som slår av sikkerhetsfunksjoner (ABS, antiskrens, avstandsholder, autopilot, etc) og så havner i en ulykke. Ser ikke bort fra at man kan få avkortet oppgjør om man har slått av sikkerhetsfunksjoner.

Ja, redusert risiko vil alltid være positivt for forsikringsselskapet. Problemet ligger i ansvarsforholdet når ulykker oppstår og et slikt selvmontert opensource selvkjøringsystem er involvert. Jeg tror ikke forsikringsselskapet vil være fornøyde hvis de ikke har noen leverandør å rette regresskrav mot ved tekniske feil.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Så lenge det er dokumentert tryggere enn manuell kjøring ser jeg ikke problemet. Ansvarsforholdet er i følge statistikkene til Google og Tesla uhyre enkelt. Litt forenklet er det alltid de manuelle sjåførene sin skyld. Og hvorfor skulle de rette regresskrav mot produsenter av ABS eller andre sikkerhetsfunksjoner så lenge summen er at disse funksjonene er sikrere enn å ikke bruke de?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Så lenge det er dokumentert tryggere enn manuell kjøring ser jeg ikke problemet. Ansvarsforholdet er i følge statistikkene til Google og Tesla uhyre enkelt. Litt forenklet er det alltid de manuelle sjåførene sin skyld. Og hvorfor skulle de rette regresskrav mot produsenter av ABS eller andre sikkerhetsfunksjoner så lenge summen er at disse funksjonene er sikrere enn å ikke bruke de?

Med ansvarsforhold mente jeg problemstillingen med hvem som er ansvarlig for et opensource selvmontert system hvis det oppstår en ulykke som kan skyldes feil med systemet.

Lenke til kommentar

Er det en hardware-feil er det lett å finne noen å skylde på. Er det en programvarefeil er det bare for forsikringsselskapet å rette opp i det selv eller donere litt penger til prosjektet sammen med en feildiagnose så rettes nok det opp til alles felles beste. Forsikringsselskapene vil ha sterk egeninteresse i av at et slikt system fungerer så bra som mulig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er ganske stor forskjell på hackere og utvilkere....

Jeg vil ha meg frabett å bli kalt hacker.

Oppfinnere og utviklere lager ting. Hackere ødelegger det vi lager... :-(

Men George Hotz er da en hacker? Det er i alle fall i egenskap av å være hacker han her mest kjent...

Når det er sagt så her jeg ikke noen tro på å legge livet mitt i hendene på et system som dette - muligens bare fordi synes George Hotz er ufordragelig :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...