Redaksjonen. Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Slik bygger hackere selvkjørende biler ved hjelp av åpen kildekode.En mobiltelefon og fri programvare gjør vanlige biler selvkjørende Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Herlig, jeg håper virkelig dette prosjektet lykkes! 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Jeg hadde følt meg mye tryggere om selvkjørende biler hadde brukt en felles og åpen kildekode. 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Jeg hadde følt meg mye tryggere hvis selvkjørende biler var forbudt! 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Men det er du nokså alene om, so tough luck. 5 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Autopilot er definitivt noe som er med på å bedre trafikksikkerheten, men er litt skeptisk til et system som kun bruker ett kamera som inputkilde. En av de store styrkene til Tesla sin autopilot er jo at den feks. også bruker radar. 2 Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Les bakgrunnen, programvaren kobler seg på radaren bilen er utstyrt med. Biler med adaptiv cruise har radar. 2 Lenke til kommentar
GitKenneth Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Jeg hadde følt meg mye tryggere hvis selvkjørende biler var forbudt! Vi er fortsatt på barnestadiet til denne typen teknologi. Jeg er ingen ekspert på område, så jeg kan ikke si når eller om teknologien allerede ligger foran menneskets gjennomsnittlige evne til å benytte kjøretøy. Det jeg er helt sikker på er at vi vil komme til et visst punkt der maskinene utfører objektivt bedre valg enn det hvilket som helst menneske ville ha gjort i nøyaktig samme situasjon. Det kan du ikke komme bort fra... 4 Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Det er ganske stor forskjell på hackere og utvilkere.... Jeg vil ha meg frabett å bli kalt hacker. Oppfinnere og utviklere lager ting. Hackere ødelegger det vi lager... :-( Lenke til kommentar
G Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 (endret) Det var ikke alltid slik at begrepet hacker ga negative assosiasjoner. Før i tiden så var det en hederlig tittel: https://en.wikipedia.org/wiki/Hacker Det du beskriver som hacker var før i tiden det man foretrakk å kalle for en cracker, bare for å ha en forskjellsbehandling av variantene eksperter. Endret 25. februar 2017 av G 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Det er ganske stor forskjell på hackere og utvilkere.... Jeg vil ha meg frabett å bli kalt hacker. Oppfinnere og utviklere lager ting. Hackere ødelegger det vi lager... :-( Slapp av, jeg vil ikke kalle deg noen av delene. AtW 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Vi er fortsatt på barnestadiet til denne typen teknologi. Jeg er ingen ekspert på område, så jeg kan ikke si når eller om teknologien allerede ligger foran menneskets gjennomsnittlige evne til å benytte kjøretøy. Det jeg er helt sikker på er at vi vil komme til et visst punkt der maskinene utfører objektivt bedre valg enn det hvilket som helst menneske ville ha gjort i nøyaktig samme situasjon. Det kan du ikke komme bort fra... Det at biler kan "se" større deler trafikkbildet enn det mennesker kan er en helt enorm stor fordel. Tesla sin autopilot kan feks. allerede per idag se og oppfatte hva bilen foran bilen som er foran deg gjør. 2 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Forsikringsselskapet vil vel neppe være særlig behjelpelig hvis en bil med slikt utstyr er involvert i en ulykke? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Forsikringsselskapet vil vel neppe være særlig behjelpelig hvis en bil med slikt utstyr er involvert i en ulykke? Hvorfor ikke? Jeg vil tro forsikringselskaper vil være særdeles interessert i at folk bruker teknologi som reduserer ulykkesrisikoen. Jeg vil tro forsikringsselskaper vil være kritisk til sjåfører som slår av sikkerhetsfunksjoner (ABS, antiskrens, avstandsholder, autopilot, etc) og så havner i en ulykke. Ser ikke bort fra at man kan få avkortet oppgjør om man har slått av sikkerhetsfunksjoner. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Forsikringsselskapet vil vel neppe være særlig behjelpelig hvis en bil med slikt utstyr er involvert i en ulykke? Hvorfor ikke? Jeg vil tro forsikringselskaper vil være særdeles interessert i at folk bruker teknologi som reduserer ulykkesrisikoen. Jeg vil tro forsikringsselskaper vil være kritisk til sjåfører som slår av sikkerhetsfunksjoner (ABS, antiskrens, avstandsholder, autopilot, etc) og så havner i en ulykke. Ser ikke bort fra at man kan få avkortet oppgjør om man har slått av sikkerhetsfunksjoner. Ja, redusert risiko vil alltid være positivt for forsikringsselskapet. Problemet ligger i ansvarsforholdet når ulykker oppstår og et slikt selvmontert opensource selvkjøringsystem er involvert. Jeg tror ikke forsikringsselskapet vil være fornøyde hvis de ikke har noen leverandør å rette regresskrav mot ved tekniske feil. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hvorfor ikke? Så lenge det er dokumentert tryggere enn manuell kjøring ser jeg ikke problemet. Ansvarsforholdet er i følge statistikkene til Google og Tesla uhyre enkelt. Litt forenklet er det alltid de manuelle sjåførene sin skyld. Og hvorfor skulle de rette regresskrav mot produsenter av ABS eller andre sikkerhetsfunksjoner så lenge summen er at disse funksjonene er sikrere enn å ikke bruke de? Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hvorfor ikke? Så lenge det er dokumentert tryggere enn manuell kjøring ser jeg ikke problemet. Ansvarsforholdet er i følge statistikkene til Google og Tesla uhyre enkelt. Litt forenklet er det alltid de manuelle sjåførene sin skyld. Og hvorfor skulle de rette regresskrav mot produsenter av ABS eller andre sikkerhetsfunksjoner så lenge summen er at disse funksjonene er sikrere enn å ikke bruke de? Med ansvarsforhold mente jeg problemstillingen med hvem som er ansvarlig for et opensource selvmontert system hvis det oppstår en ulykke som kan skyldes feil med systemet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 (endret) Er det en hardware-feil er det lett å finne noen å skylde på. Er det en programvarefeil er det bare for forsikringsselskapet å rette opp i det selv eller donere litt penger til prosjektet sammen med en feildiagnose så rettes nok det opp til alles felles beste. Forsikringsselskapene vil ha sterk egeninteresse i av at et slikt system fungerer så bra som mulig. Endret 26. februar 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Det er ganske stor forskjell på hackere og utvilkere.... Jeg vil ha meg frabett å bli kalt hacker. Oppfinnere og utviklere lager ting. Hackere ødelegger det vi lager... :-( Men George Hotz er da en hacker? Det er i alle fall i egenskap av å være hacker han her mest kjent... Når det er sagt så her jeg ikke noen tro på å legge livet mitt i hendene på et system som dette - muligens bare fordi synes George Hotz er ufordragelig :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå