Gå til innhold

Ide rundt hvordan elevråd på VGS kunne fungert


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en ide og lurte på om det ville ha fungert?

La oss si at en VGS skal velge nytt elevråd. Jeg og en gruppe andre folk danner en type "organisasjon" og skal stille til "valg". Jeg er lederen av denne gruppa og stiller til valg i min klasse. De andre som er i gruppa stiller til valg i sine klasser. Vi tiltrekker flere folk gjennom en type "propaganda". Om de fleste vinner i sine klasser, så har vel min gruppe flertallet av representantene i elevrådet? Og hvis jeg ikke blir elevrådleder, så kan vel mine folk bare boikotte lederen? Hvis vi har rundt 60% av alle folka i rådet så betyr det at jeg har all "makten"? Hva eller hvordan kan systemet stoppe et slikt senario, for å unngå slik diktatur? Hvis alle de 60% mener det jeg sier, så har ikke de 40% noe å si. Da kan de likevel bare slutte å møte opp til elevrådsmøter.

 

Bare en ide^

Hadde det fungert?

Takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så teknisk sett er elevrådet meningsløst?

Nei, det forhindrer nok at lærere og skolen må forholde seg til mange sure elever og foreldre da de kan rette alle klager mot elevrådet og kun trenger å forholde seg til en person som gjør jobben dems mye lettere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen skole har noen gang tatt elevrådet alvorlig.

 

Egentlig burde elever være fagorganisert i LO.

De har ofte reelle saker, som inneklima, men blir ikke hørt.

Hadde man blitt behandlet slik i fengsel eller på en arbeidsplass, hadde det fått konsekvenser for ledelsen.

 

Selv stall og fjøs har strengere regulert inneklima enn skoler.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Egentlig burde elever være fagorganisert i LO.

 

Ho ho. Skulle likt å se hvordan det hadde tatt seg ut om mindreårige elever måtte fagorganisere seg for å være et ledd i skolesystemet.

 

Trump er stikkordet.

Endret av Den Perfekte Jobben
Lenke til kommentar

Ingen skole har noen gang tatt elevrådet alvorlig.

 

Egentlig burde elever være fagorganisert i LO.

De har ofte reelle saker, som inneklima, men blir ikke hørt.

Hadde man blitt behandlet slik i fengsel eller på en arbeidsplass, hadde det fått konsekvenser for ledelsen.

 

Selv stall og fjøs har strengere regulert inneklima enn skoler.

 

Hvis du har en sak rundt inneklima bør du ta det opp med politikerne i kommunen/fylkeskommunen. Det er ikke så mye skolen får gjort med det innenfor de økonomiske rammene skolen får. En utbedring av inneklima vil kreve ekstra ressurser, og hvis du virkelig ville jobbe seriøst for å få til det vil nok de aller fleste Rektorer støtte deg så langt de kan. Uansett hvor lite du tror rektorene bryr seg om elevene har de nok tross alt også en egeninteresse av å forbedre inneklimaet på deres arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Dagens ordning er i hvert fall ubrukelig.

Elevene er tenåringer uten reell makt. De er prisgitt at rektor har tid til å høre på dem.

De har ikke ordning med advokathjelp i saker mot arbeidsgiver (skolen), og enhver form for streik blir bare definert som skulk og ulovlig fravær.

 

Elevrådet er til pynt.

Det må enten avvikles, endres eller erstattes med en skikkelig fagforening.

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg elevråd på VGS i Norge siden jeg reiste fra Norge midt i 10. klasse, men jeg vet likevel to ting:

 

1)

Elevråd på ungdomskolen fungerte ikke. Elevrådsmøte var et annet ord for "nesten fri" og dette + muligheten til å surmule til rektor var eneste grunnen til at noen var med uten å bli utkommandert (men det var også en god grunn itl at det stod folk i kø klar til å være med). Lærene tok overhodet ikke elevrådet alvorlig, og det var da ingen grunn til heller, for elevrådet ante ikke hva det skulle/ikke skulle gjøre. Fungerer det likt på vgs - noen jeg ikke blir forundret om er tilfelle - så er det samme meningsløsheten der.

 

2)

På "vgs (studieforberedende) her jeg går nå har vi et"elevråd" som ikke er valgt, men utpekt - og som fungerer flott. Rektor (for undervisningssaker, vi har en rektor for undervisning og en for alt annet rektorer i Norge tar seg av) utpeker nye medlemmer til å overta for dem som går ut og det gjør han bare litt etter eget hode. Lærere (og andre på skolen, elever også) kan anbefale personer (skriftlig, grundig begrunnet og underskrevet!) g det som vektlegges ved utvelgelsen er at den som er foreslått a) har lederevner og er en person andre lytter til når snakker (og tør å snakke, ikke går og gjemmer bort seg selv og meningene sine), b) har vist en inkluderede atferd preget av god sportsånd, ikke en egoistisk atferd, c) har plettfri oppførsel og fungerer som et forbilde for yngre elever og d) gjør en innsats på skolen som viser at han vil noe. Er man først blitt valgt til rådet blir man værende i rådet til man er ferdig på skolen og går ut med vitnemål, man bare stiger til seniormedlem etter et år når nye juniormedlemmer kommer inn. For øvrighar ikke rådet noe fast medlemstall, for prinsippet er at har ikke en klasse noen elev som tilfredsstiller kravene (i virkeligheten temmelig teoretisk hos oss), blir det heller ingen representant for klassen, har klassen uvanlig mange slike kan det godt bli utpekt to representanter.

 

Rådet ledes av en "skolekaptein" rådet velger blant de eldste medlemmene (formelt skal rektor godkjenne valget, sist det ikke skjedde hos oss var en gang på 1970-tallet) og han og rektor eller "skolemiljølærer" har møte ca en gang i uken, mens han selv innkaller "elevrådet" og drøfter det som er relevant med dem. Det rådet har reelt noe å si for skolens drift i motsetning til elevsupperådet jeg husker fra ungdomsskolen og det diskuterer langt viktigere ting enn neste skolefest, hvor fulle elever må være for å bli nektet adgang da og hvilke lærere som skal nektes adgang fordi de er "vemmelige"! Her diskuteres alt fra skolereglementet da det skulle revideres før jul via lærebøker faglærer vil ha et synspunkt på valg av mellom to-tre stykker til hvem som er best kvalifisert av nye lærere som har søkt (og hvor rådet får lese både CV og vitnemål/attester!) . Faktisk har det rådet mye å si på skolen at dersom en elev tas for å ha brutt skolereglementet på en del punkt er det rådet som kaller eleven inn til "avhør" i saken og "school captain" som leverer et synspunkt/anbefaling i saken til rektor før rektor avgjør den (En avgjøresle s så eleven kan godta, eller avvise. I siste tilfellet forklarer vedkommende seg for rektor før saken er endelig avgjort.) Her kan man altså trygt snakke om at elever som bryter skolereglementet får konsekvenser for dette av sine egne og ikke av en lærer!

Lenke til kommentar

En fagorganisasjon som LO vil nok ikke være løsningen her, av flere grunner.

Organisasjonen er jo først og fremst økonomisk motivert, elever har neppe penger til å betale slikt, å kreve foreldrene for penger er muligens ulovlig da det skal være gratis å være gå på skole.

Streik er jo deres beste våpen, å sende skolebarna ut i streik er jo en vinn-vinn situasjon for skolen og lærere, men tap for elevene.

Organisasjonen kan jo heller ikke ta ut lærere i streik, det vil også være negativt først og fremst for barna.

 

Strengt tatt det eneste fagorganisasjoner kan gjøre er å legge press på skolene, men det hjelper lite om skolen ikke har penger til å utbedre.

 

Men ja, en skikkelig organisasjon for skoleelever hadde vært noe, men ikke som en fagorganisasjon. Den må kunne styre over skolen, gjerne med ekstra penger til konkrete tiltak. Og være finansiert av staten på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Glem ikke at mange fagorganisasjoner er svært kontroversielle, og det å legge frem LO som eneste alternativ til å ha en innflytelse i skolesystemet hadde blitt slått ned så hardt og så fort at ikke hadde rukket å si "streik" en gang.

 

Vi kunne godt gitt elevorganisasjonen en lovfestet rett til å eksistere og kunne få medhold i klager, men å melde de inn i LO (eller tilsvarende) høres helt absurd ut.

Lenke til kommentar

Vi kunne godt gitt elevorganisasjonen en lovfestet rett til å eksistere og kunne få medhold i klager, men å melde de inn i LO (eller tilsvarende) høres helt absurd ut.

Jeg tenkte mer noe over elevorganisasjonen og "over" skolen, med myndighet til å pålegge skolen til å utbedre problemer ut fra klager fra elevorganisasjonen. Så klart må det jo sjekkes ut at det er ett reelt problem som virkelig trenger utbedring.

 

For å sikre seg at elevorganisasjonen ikke blir overkjørt av skolen. Å gi de lovfestet rett til å eksistere og å kunne få medhold i klager hjelper lite om skolen uansett ikke vil utbedre noe. Man trenger ett klageorgan for elevorganisasjonen.

Lenke til kommentar

Det jeg refererte til var altså at skoler blir pålagt å opprette et elevråd, og er pålagt å opprettholde dette elevrådet samt en prosess for klagebehandling.

 

Per i dag så er det ingen som bryr seg om elevrådet, og representanter blir ofte valgt som en spøk. Dette kan endres.

Lenke til kommentar

Okei, takk for alle svarene, men ville det senerioet fungert? At jeg styrer hele elevrådet? Vet at det ikke har noen spesiell makt, men at jeg representerer hva elevene mener(at jeg egentlig bare sier hva jeg mener, med å ha flertallet)?

Det blir jo gjort hver gang det er valg, så hvorfor ikke?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...