Gå til innhold

Familie må ut - etter 27 år i Norge

Anbefalte innlegg

Dette kunne etter min mening blitt løst enkelt og rettferdig, f.eks:

Ulovlig opphold 5 år eller mindre: Alle blir sendt ut uten unntak

Ulovlig opphold 5 år eller mer : Det foretas inviduelle vurdering på vedkommendes integreringsevne, der kriminelt rulleblad vektlegges særdeles strengt. En rekke andre krav må også være oppfylt for å beholde opphold. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrene løy. De har ikke krav på beskyttelse. Ergo kan de fint leve der de kom ifra uten at noen av dem er i noen som helst fare.

Det er i barns og barnebarns beste interesse ifølge både norsk og internasjonalt regelverk at de er sammen og de har nå fremdeles større tilknytning til stedet de kom ifra og kulturen der, enn vår.

Ønsker dem god tur og lykke til.

Lenke til kommentar

Og hvorfor det enorme jaget etter å ta velintegrerte, hardarbeidende familier som forsørger seg selv og betaler skatt til fellesskapet. Jeg ser ikke den samme ressursbruken etter å få bukt med somaliske trygdeytere som sitter på grønnland og tygger khat.

Er ett eller annet med udi og dette systemet som jeg ikke helt blir klok på :hmm:

Fordi det er slik tidligere flyktninger og islamofile venstreekstreme som jobber i UDI gjør opprør mot Listhaug og departementet.

Lenke til kommentar

Ifølge regelverket er det jo ikke noe problem her. De har oppholdt seg her på feil grunnlag, og da sier loven at de skal ut. Det tror jeg ikke noen er uenig i. Selv folk som vil ta inn massevis av flyktninger kan umulig mene at vi skal ta imot masse folk som lyver istedenfor faktiske flyktninger. De utnytter jo systemet, og får noe de aldri skulle fått. Og ikke bare fikk de ting av den norske staten, der er en ting, men de tok faktisk plassen til noen som faktisk trang det. Så det er åpenbart at slik oppførsel ikke bør gå ustraffet.

Likevel er det jo som AtW påpeker foreldelse på forbrytelser. Samtidig er det jo ikke som om barnebarnene har noe med dette å gjøre. Dette er jo litt ekstremtilfelle med så mange år. Mange som har vært her f.eks 10 år og blir kastet ut pga løgn. Så 27 år så synes jeg det blir litt vanskelig med straff, men hvis en skal straffe så synes jeg en bør se på andre måter å straffe på. Dette kan f.eks være økonomisk. Du får bli om du betaler inn ekstra til staten hvert år f.eks. Samtidig så kan det ha negative konsekvenser på integrering da.

Så synes at en kanskje bør se på andre måter å straffe folk når det begynner å bli en stund siden de har kommet til landet. Hvis de har ting på rulleblad og slik så kast dem gjerne ut, men om de er flinke borgere så finnes det jo bedre måter å håndtere det tror jeg. Samtidig så synes jeg at det må være straff for slik. Det skal ikke lønne seg å lyve, ødelegge fingeravtrykk osv. Tror ikke noen liker slike svindlere. Så en eller annen straff bør det jo være, gjerne ikke etter 27 år da. Det er litt ekstremt. Da burde vel UDI ha avsluttet saken for hvertfall 7 år siden. Føler ikke det er effektiv pengebruk å ha folk til å følge med innvandrere helt til de dør for å se om de løy eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er i barns og barnebarns beste interesse ifølge både norsk og internasjonalt regelverk at de er sammen og de har nå fremdeles større tilknytning til stedet de kom ifra og kulturen der, enn vår.

Hva som er barnebarnas beste interesse kan nok være en diskusjon, men de kommer jo faktisk og praktisk og helt uomtvistelig fra Norge! Hvor de ville ha kommet fra om sommerfuglen hadde flakset en annen vei for 27 år siden er irrelevant for andre enn besteforeldrene.

Bon Voyage! Nyt den arabiske verdenen dere hører hjemme i. Dere har sikkert vært der på ferie mange ganger.

De er norske statsborgere. Hvorfor skulle de ikke reise på ferie?

Geir :)

Lenke til kommentar

Barna hører sammen med sine foreldre, og har større samlet tilknytning til landet og kulturen de kommer ifra.

Hvordan fordeler du den tilknytningen, prosentvis? Det er bare de to besteforeldrene som muligens kan hevdes å ha større tilknytning til hjemlandet etter 27 år. Så er det 3 stykker som knapt har noen tilknytning, siden de var små barn når de kom hit, og 7 stykker som er født her. Så tvert om: Jeg vil hevde at her har 10 av familiens 12 medlemmer større tilknytning til Norge, inklusive barn og foreldre. Så da er det vel kanskje mer meningsfullt å la de to besteforeldrene få være her for å bevare tilknytningen til de ti som hører hjemme her, enn å hive ut de ti for å bevare tilknytningen til de to...?

Fordi at når folk flykter ifra et land og så drar på ferie til det landet, så er de kriminelle.

Nei. Ikke når de er norske statsborgere. Du kan selvsagt mislike at vi gir flyktninger statsborgerskap etter lang botid, i stedet for å hive dem ut når forholdene i hjemlandet bedrer seg. Jeg synes tvert om det er helt riktig,

Lenke til kommentar

Barna hører sammen med sine foreldre, og har større samlet tilknytning til landet og kulturen de kommer ifra.

Fordi at når folk flykter ifra et land og så drar på ferie til det landet, så er de kriminelle.

Hvordan i alle dager kommer du fram til det? Jeg tror du grovt overvurderer geners betydning i landtilknytning og undervurderer det å faktisk bo i landet hele livet.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om asylsaker skal ha en foreldelsesfrist eller ikke. Så lenge de ikke har det kan hvem som helst som får opphold på uriktig grunnlag sendes ut uavhengig av om de har vært her i hundre år.

Det man må diskutere er om disse sakene skal ha en foreldelsesfrist eller ikke, og hvor lang den eventuelt skal være. Bortsett fra asylsaker er det kun alvorlig kriminalitet som ikke foreldes og det gir selvfølgelig ikke mening at det å lyve på en asylsøknad behandles likt med f.eks. overlagt drap og grov voldtekt.

Jeg tenker det er naturlig at dette tas opp på nytt i Stortinget, selv om det neppe blir forandret med sittende regjering. Det skal sies at heller ikke AP ønsket at disse sakene skulle ha en foreldelsesfrist sist det ble tatt opp.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om asylsaker skal ha en foreldelsesfrist eller ikke. 

Det er åpenbart ett spørsmål.

Så lenge de ikke har det kan hvem som helst som får opphold på uriktig grunnlag sendes ut uavhengig av om de har vært her i hundre år.

Eller man kunne tenke seg at det ikke lenger er tilfelle når man har fått norsk statsborgerskap.

Det man må diskutere er om disse sakene skal ha en foreldelsesfrist eller ikke, og hvor lang den eventuelt skal være. Bortsett fra asylsaker er det kun alvorlig kriminalitet som ikke foreldes og det gir selvfølgelig ikke mening at det å lyve på en asylsøknad behandles likt med f.eks. overlagt drap og grov voldtekt.

Og man må diskutere om barn - og i dette tilfelle barnebarn - skal straffes for "fedrenes synder" slik det skjer her. Videre om dette skal kunne skje uten lov og dom etter vedtak i et forvaltningsorgan.

Jeg tenker det er naturlig at dette tas opp på nytt i Stortinget, selv om det neppe blir forandret med sittende regjering. Det skal sies at heller ikke AP ønsket at disse sakene skulle ha en foreldelsesfrist sist det ble tatt opp.

Det er sant. Det er dessverre ingen av de store partiene som for alvor har ment at man skal prioritere medmenneskelighet foran innvandringsrestriktive hensyn så lenge de sitter i posisjon, eller små partier som har risikert sin posisjon i slike spørsmål. Moralsk indignasjon hører hjemme i opposisjon, og helst når sakene alt har nådd TV-skjermen...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

[...] straffe på. [...] måter å straffe folk [...] må være straff for slik [...]

Men hele poenget med at dette er mulig å gjøre for UDI er at det ikke er noen straff, det er forvaltningsvedtak. 

Vel, da synes jeg det bør endres :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...