Gå til innhold

Familie må ut - etter 27 år i Norge

Anbefalte innlegg

Sitat: "Barn og barnebarn skal ikke lide for ting foreldre eller besteforeldre har gjort, sier advokat Arvid Humlen til Dagbladet."

Dette er en sak om en familie på 12 som blir kastet ut av Norge på bakgrunn av noe besteforeldrene har gjort.

Ikke missforstå meg, jeg er for streng og konsekvent invaderingspolitikk, men dette blir for dumt. Dette er jo lover man finner i tunge sharia styrte regimer. I deler av den konservative muslimske verden, kan eksempelvis en sønn som har gjort en forbrytelse, få kan hele familien straffet. Får en vondt smak i munnen nå jeg tenker på hvor forbløffende lik den norske loven.

Og hvorfor det enorme jaget etter å ta velintegrerte, hardarbeidende familier som forsørger seg selv og betaler skatt til fellesskapet. Jeg ser ikke den samme ressursbruken etter å få bukt med somaliske trygdeytere som sitter på grønnland og tygger khat.

Er ett eller annet med udi og dette systemet som jeg ikke helt blir klok på :hmm:

Endret av Skribenten_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er både rett og rimelig at man må dra når man er her på falske premisser. Likevel er det jo svært problematisk når det kommer til det moralske.

Det må være slik uansett av den enkle grunn at hvis man først baner vei for at det skal lønne seg å lyve så vil mange andre prøve seg. Da sitter du plutselig igjen med mange tusen mennesker som egentlig ikke har grunnlag for å oppholde seg her. Den beste fremgangsmåten er å gjøre det klinkende klart at du aldri er trygg når har løyet - forvent at staten finner det ut. Hvis dette ligger rotet i folks tanker er sjansene for lyving minsket.

Hvis man utelukkende vurderer skyldspørsmålet vil jeg påstå at disse besteforeldrene bærer all skyld. De har mottatt goder de aldri skulle ha hatt. Likeså burde den berørte familien bære nag til hovedsakelig besteforeldrene. På tross at dette er det etter alt å dømme moralsk feil å sende dem ut. Imdlertid må man stille seg selv spørsmålet: Hva er alternativet? Det eneste alternativet er det jeg nevner ovenfor. Det er enda mer grunnleggende feil enn å sende dem ut.

Lenke til kommentar

Det er både rett og rimelig at man må dra når man er her på falske premisser. Likevel er det jo svært problematisk når det kommer til det moralske.

Det må være slik uansett av den enkle grunn at hvis man først baner vei for at det skal lønne seg å lyve så vil mange andre prøve seg. Da sitter du plutselig igjen med mange tusen mennesker som egentlig ikke har grunnlag for å oppholde seg her. Den beste fremgangsmåten er å gjøre det klinkende klart at du aldri er trygg når har løyet - forvent at staten finner det ut. Hvis dette ligger rotet i folks tanker er sjansene for lyving minsket.

Hvis man utelukkende vurderer skyldspørsmålet vil jeg påstå at disse besteforeldrene bærer all skyld. De har mottatt goder de aldri skulle ha hatt. Likeså burde den berørte familien bære nag til hovedsakelig besteforeldrene. På tross at dette er det etter alt å dømme moralsk feil å sende dem ut. Imdlertid må man stille seg selv spørsmålet: Hva er alternativet? Det eneste alternativet er det jeg nevner ovenfor. Det er enda mer grunnleggende feil enn å sende dem ut.

Det er foredelsesfrist på normal kriminalitet, tror du det er mange som gjør kriminelle handlinger bare fordi man slipper unna 20 år senere feks? 

Ellers skjønner jeg ikke helt argumentet "vi har ikke noe annet valg enn å oppføres oss som rasshøl", som du sier, dette er svært vanskelig å forsvare moralsk.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers skjønner jeg ikke helt argumentet "vi har ikke noe annet valg enn å oppføres oss som rasshøl", som du sier, dette er svært vanskelig å forsvare moralsk.

Jupp. Når folk sier "Vi har ikke noe annet valg" så er det gjerne for å forsvare det valget de har gjort. De har et annet valg, men de valgte det ikke.

Alternativet her er greit: Man slutter å straffe folk for fedrenes(/mødrenes) synder, og man lar "små" lovbrudd foreldes. Om det fører til noen håndfuller med innvandrere ekstra her i landet så er det allikevel verd prisen å vise folkevett og empati.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan de har tid til å ta opp saker som er 27 år gamle, når folkene som kommer nå ! må sitte i flere år for å få behandlet saken sin...

Men det er kanskje derfor de må sitte i flere år, fordi noen (idioter) graver frem noe som skjedde på 80 tallet - istedenfor å fokusere på nåtiden og det som skjer nå.

Nei dette må være en av de dummeste sakene som har kommet frem hittil i 2017. Og det sier litt ettersom Trump er president i USA...

edit: og det at barna er 100% norske statsborgere gjør jo saken enda mer idiotisk.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å straffe hele familien, det handler om at de egentlig ikke har rett til å være her.

Så du synes retten til å oppholde seg i Norge bør være en prinsippsak, uansett hvor norsk man måtte være?

Utfordringen her er at de fleste har mangel på prinsipper.

Lenke til kommentar

Det er foredelsesfrist på normal kriminalitet, tror du det er mange som gjør kriminelle handlinger bare fordi man slipper unna 20 år senere feks? 

AtW

Tja, skal man i velferdsstaten følge løsslupne prinsipper eller skal man ha et sterkt og godt grunnlag? Hele Norges system er basert på tilit og gjenytelse: Du gjør dette for meg, så gjør jeg dette for deg; forholdet oss i mellom skal være åpent. Når man velger å utnytte denne tilliten til egen vinning er det soleklart feil. Grenser som tøyes til stadig blir til slutt normen. I utgangspunktet er det óg imdlertid slik at man kan bli sendt ut når som helst hvis hjemlandet blir trygt å returnere til. Hvis det viser seg at UDI har rett, så er Jordan uansett et veldig trygt land.

Den største feilen Norge har gjort her er å ikke gjøre det klart at opphold er midlertidig og kan bli inndratt. Egentlig er jeg nøytral i denne saken da jeg ikke har alle fakta på bordet, men man bør tenke seg om før man sier at det er en selvfølge at de bør få bli.

Lenke til kommentar

Hvor stort moralsk problem kan det egentig være for de som er tatt? Hvis jeg var på helgebesøk hos noen og ble tatt i å stjele, hadde jeg selvfølgelig avbrutt mitt besøk øyeblikkelig og dratt hjem og avventet min straff. Såpass skamvett har jeg i behold at jeg ikke hadde insistert på å gjennomføre resten av besøket hos dem hvis tillit jeg hadde sviktet.

Lenke til kommentar

AtW

Tja, skal man i velferdsstaten følge løsslupne prinsipper eller skal man ha et sterkt og godt grunnlag? Hele Norges system er basert på tilit og gjenytelse: Du gjør dette for meg, så gjør jeg dette for deg; forholdet oss i mellom skal være åpent. Når man velger å utnytte denne tilliten til egen vinning er det soleklart feil. Grenser som tøyes til stadig blir til slutt normen. I utgangspunktet er det óg imdlertid slik at man kan bli sendt ut når som helst hvis hjemlandet blir trygt å returnere til. Hvis det viser seg at UDI har rett, så er Jordan uansett et veldig trygt land.

Den største feilen Norge har gjort her er å ikke gjøre det klart at opphold er midlertidig og kan bli inndratt. Egentlig er jeg nøytral i denne saken da jeg ikke har alle fakta på bordet, men man bør tenke seg om før man sier at det er en selvfølge at de bør få bli.

Er det virkelig et "løssluppent prinsipp" å forelde slike saker? Og hvem av de utsendte er det som har "utnyttet tillit"? I verste fall de tre brødrene. Det har ikke noe å gjøre med om jordan er trygt, de har bodd her i tre føkkings tiår, la oss si du plutselig fant ut at morra de var fra jordan, hadde du synes det var greit å bli tvangutsendt av landet? Hva slags gammeltestamentlig justis er dette? Straffen står ikke i forhold til forbrytelsen, den har antakelig minimal prevantiv effekt og det er neppe hensiktsmessig for noen av de involverte å bruke ressursene slik.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen så ønsker jeg å kritisere ressursbruken på å pirke i 20 år gamle saker. Greit, det skal finnes sanksjoner for lureri, men det å skaffe seg utdannelse, jobb og betale skatt skal faktisk lønne seg. Når den ene mønsterborgeren bli kastet ut etter den andre, så sender det et signal om at det ikke lønner seg å stå på, for du kan når som helst bli kastet ut. Til og med barn som er født i Norge.

Så er det mange som sikkert sier at de skulle aldri ha vært her uansett. Hvor skulle barne vært født da?? Vis barnet er født i Norge, så er barnet født i Norge, punktum. Det er som om faren deres skulle si at dersom jeg i 1960 ikke hadde rukket trikken så hadde jeg aldri møtt moren din, og da hadde du aldri her! Folk skjønner jo at dette høres helt dumt ut, dette er jo helt irrelevant.

Det er også svært dårlig økonomisk politikerhåndverk å ta i mot en flyktning, bruke millioner på å "oppfostring" og utdannelse, for så blir kastet ut når man begynner endelig kan forsørge seg selv og betale skatt.

Endret av Skribenten_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og hvorfor det enorme jaget etter å ta velintegrerte, hardarbeidende familier som forsørger seg selv og betaler skatt til fellesskapet. Jeg ser ikke den samme ressursbruken etter å få bukt med somaliske trygdeytere som sitter på grønnland og tygger khat.

Er ett eller annet med udi og dette systemet som jeg ikke helt blir klok på :hmm:

Fordi dem løy og er derfor diskvalifisert til å ha opphold ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...