Simen1 Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Jeg starter med denne: Økonomi i ubalanse (Inequality for all) 2013Am. dokumentar. Økonomiprofessor Robert Reich var arbeidsminister under Bill Clinton, helt til han innså at hans ideer om å fordele godene ikke var gangbar mynt på det nyliberale 90-tallet. Den økonomiske ulikheten har eksplodert siden Reich forsvant ut portene på Det hvite hus. Han mener at det voksende gapet mellom fattig og rik i USA på sikt truer sparegrisen til begge gruppene - i tillegg til å undergrave demokratiet. Reich reiser rundt i USA og formidler sine økonomiske innsikter i et språk også ikke-økonomer forstår. (Inequality for all)Tilgjengelig til: Søndag 14. oktober 2018 kl. 23:59 Kjør diskusjon og så linker jeg en ny dokumentar når det dabber av. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Den der har jeg sett. Hva tenker du da, har han rett? Budskapet hans virket jo veldig logisk ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2017 Ja, jeg er enig og synes han forteller det på en bra måte. Mye av det han snakker om setter bare ord på det jeg selv tenker om blant annet skattenivå hos rike, reallønnsutvikling og effekter av globalisering og automatisering. Men han understøtter det med mye data jeg ikke visste korrelerte så godt. Blant annet fagforeningsmedlemskap. Jeg har også fått bedre innblikk i Regan og Clinton-politikken av dette programmet. En ting han tar opp mot slutten er økende politiske motsetninger, noe vi også opplever i Norge. Partiet Høyres stadige glidning videre mot høyre er en annen ting jeg kjenner meg igjen i i norsk politikk. For å si det sånn, Willoch-politikken var aldri så langt mot høyre som dagens Høyre er. Ap har også dreid vesentlig mot høyre. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Problemet med de fleste av disse populærøkonomiske dokumentarene er at de bombarderer deg med påstander der det nærmest krever en fulltidsjobb å sjekke ut hva grunnlaget for disse faktaene faktisk er. Jeg kom omtrent 7 minutter ut i dokumentaren før de første statistikkbombene som skal underbygge dokumentarens poeng ble sluppet, og Reich forteller oss blant annet at de 400 rikeste amerikanerne har større formue enn den resterende befolkningen. Dette er et velkjent statistikktriks som utnytter det faktum at store deler av befolkningen i USA (og resten av verden) har negativ nettoformue til tross for at de lever godt. Med den samme logikken vil en person uten verken gjeld eller formue være rikere enn til sammen en fjerdedel av hele USAs befolkning. Jeg tror likevel de fleste vil være enige i at en amerikansk ingeniør med studie- og boliglån står i en bedre situasjon enn en amerikansk lutfattig uteligger. Disse nyansene skal man selvfølgelig nevne om man presenterer en slik statistikk og ønsker å fremstå som seriøs. Er det noe vits i å se resten av dokumentaren om man ikke stoler på statistikkene som blir forelagt og ikke gidder å sjekke holdbarheten i hver enkelt påstand? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Vel, hvis huset er mindre verdt enn størrelsen på boliglånet så vil jeg si man ligger ganske tynt an. I næringslivet kalles det konkurs. Enron-triks som å fremskrive framtidig verdiøkning vet vi jo ikke fungerer særlig bra. Hverken for Enron eller amerikanske huseiere generelt (subprime-krisen). Lenke til kommentar
Husam Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Tull. Dersom den løpende inntekten din er tilstrekkelig til å betale ned på huslånet, blir du ikke slått konkurs bare fordi verdien på boligen synker. Og når det gjelder studielån, ligger det i dette lånets hensikt at debitor skal bygge seg opp en negativ nettoformue underveis i studietida for så å betale tilbake når han på grunn av utdannelsen har oppnådd høyere inntekt etter studiene. Det bør være en varsellampe at disse ifølge denne statistikken blir sett på som noen av de fattigste i USA, når de fleste antageligvis er blant de med høyest levestandard og best framtidsutsikter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Jeg foreslår å se mer enn 7 minutter så får du stukket hull på flere av påstandene du kommer med. Er det noen andre her som har sett hele dokumentaren? Hva synes dere? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Sett den og syntes den er veldig bra! Enkelt forklarende og han viser vel her hva den økonomiske politikken til Sanders og venstresiden bygger på, man skulle bare ønsket at flere hadde sett den før valget i Amerika også.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå