Gå til innhold

Erfaring med arbeid på båt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har søkt på skipselektro VG3 for da og bli skipseleltriker og skal på intervju hos opplæringskontoret. Jeg lurte da på om det er noen her som erfaring fra og jobbe på båt? Supply, shipping osv...

hvilke ordninger hadde du og hadde du noen spesielle tilbud du kunne bruke fritiden på båten til? ;)

Fikk du egen lugar og var maten god??

 

En ting jeg og lurer på er at når du jobber på plattform får du jo sokkelkompansasjon, får du dette viss du jobber på båt og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har søkt på skipselektro VG3 for da og bli skipseleltriker og skal på intervju hos opplæringskontoret. Jeg lurte da på om det er noen her som erfaring fra og jobbe på båt? Supply, shipping osv...

hvilke ordninger hadde du og hadde du noen spesielle tilbud du kunne bruke fritiden på båten til? ;)

Fikk du egen lugar og var maten god?

 

En ting jeg og lurer på er at når du jobber på plattform får du jo sokkelkompansasjon, får du dette viss du jobber på båt og?

 

Jeg har aldri jobbet fast på en båt selv, men jeg er rundt på en del båter for å installere nytt eller rette opp i div systemer. Å jobbe på båt er noe helt annet enn å jobbe på en plattform, både arbeidstid, innsats og lønn er vidt forskjellig. De fleste nordmenn går 4 uker på og 4 av på båt, om ikke lenger, men typisk 50/50 arbeid/fritid. Etter hva jeg har oppfattet har typisk de "høyerere" stillingene egen lugar mens gjerne de litt lengre nede i rangen må dele, kommer litt an på båten. Maten pleier etter min smak å være grei de fleste steder, men jeg er der bare noen uker/dager i slengen. Er ofte utenlandsk tvist på Norsk mat eller utenlandsk mat da slikt mannskap ofte er fra utlandet. 

 

En får ikke like gode lønnstilskudd på båt som på platform, mulig noen av de "bedre" supply båtene opererer på lignende måter men de aller fleste båter presser lønn og vilkår ned på grunn av utflagging. 

Lenke til kommentar

Har erfaring fra supply og subsea.

 

Jobbet 4 på og 4 av, båtene i rederiet som opererte i andre verdensdeler hadde vel litt lengre, type 5 eller 6 på og tilsvarende av. 

Er litt forskjellig en kan gjøre på fritiden, ofte har subsea båtene litt flere fasiliteter enn supply båtene. 

På subsea så hadde vi flere dagrom (rom hvor du kan se tv, spille playstation, xbox osv.), ganske stort og greit treningsrom, hadde nok apparater til at jeg kunne følge treningsprogrammet jeg brukte på treningssenteret når jeg var hjemme.  Var også solarium ombord, skylounge med et svært lerret hvor vi kunne se film, spille playstation osv, hadde også en sauna. 

 

Supplybåtene er jo vanligvis mindre og har mye færre folk ombord, på de supplybåtene jeg var på hadde vi dagrom hvor vi kunne se tv, spille playstation osv, en ganske liten gym, men du fikk gjort det meste om du var litt kreativ og en sauna. 

 

Alt av maritimt mannskap får egen lugar uavhengig av hvilken båt du er på, det er min erfaring (er kanskje noe regler om det også). 

Lugarene er forsåvidt veldig bra, god plass, sofa, tv, mediesenter med et lass av filmer og serier, egen telefon og selvfølgelig et bad med dass og dusj. 

 

Maten er stort sett god, det er vanligvis minst 2 ulike retter til hvert måltid, men du kan jo selvfølgelig ver uheldig og havne på en båt med en elendig kokk.

Endret av DårligNavn
Lenke til kommentar

Kommer vanligvis an på de som en går på kontrakt for, en har jo en dag man tar utgangspunkt i at det skal være mannskapsbytte, vi hadde vanligvis Onsdag, det ble vanligvis en eller annen gang mellom Tirsdag og Torsdag, i ekstreme tilfeller Mandag eller Fredag, så du kan jo være heldig og få reise hjem tidligere uten at det påvirker lønnen din, men du risikerer jo også og ende opp med å være ombord lengre enn du skal. Skjedde ganske ofte at det ble en dag ekstra eller mindre. 

 

På båt har vi ikke noe i nærheten av den latterlige 5-siffrede summen riggarbeiderne får ekstra i døgnet ved overtid. Derimot tjener du opp plussdager, dette blir gjort opp en gang i året, så om du har vært skikkelig uheldig med mannskapsbyttene og vært ombord totalt 15 dager mer enn hva du egentlig skal så får du jo utbetalt en halv månedslønn ekstra ved oppgjør. 

Endret av DårligNavn
Lenke til kommentar

Kommer vanligvis an på de som en går på kontrakt for, en har jo en dag man tar utgangspunkt i at det skal være mannskapsbytte, vi hadde vanligvis Onsdag, det ble vanligvis en eller annen gang mellom Tirsdag og Torsdag, i ekstreme tilfeller Mandag eller Fredag, så du kan jo være heldig og få reise hjem tidligere uten at det påvirker lønnen din, men du risikerer jo også og ende opp med å være ombord lengre enn du skal. Skjedde ganske ofte at det ble en dag ekstra eller mindre.

 

På båt har vi ikke noe i nærheten av den latterlige 5-siffrede summen riggarbeiderne får ekstra i døgnet ved overtid. Derimot tjener du opp plussdager, dette blir gjort opp en gang i året, så om du har vært skikkelig uheldig med mannskapsbyttene og vært ombord totalt 15 dager mer enn hva du egentlig skal så får du jo utbetalt en halv månedslønn ekstra ved oppgjør.

Jaja, skal mye til for og få utbetalt like mye i overtid som de på plattform?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...