Gå til innhold

Backup-program for windows 7?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom jeg prøver å formatere disken med 512 bytes så får jeg beskjed om at klyngestørrelsen er for liten for det valgte filsystemet. Dette til tross for at alle diskene har NTFS og de diskene jeg prøver å kopiere fra har fått tildelt 512 bytes tidligere.

Det merkelige er at dersom jeg prøver å formatere en av de andre diskene, så får jeg heller ikke 512 som valgalternativ. 4096 blir minste alternativ utenom standard.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte acronis og klarte å gjøre en backup av hele maskinen, men med litt mindre Gb backup enn det som var på de to diskene jeg hadde i maskinen fra før. Skal det være slik, eller er det noe som har gått galt?

Og kan jeg lagre rescue programmet på en USB-enhet, eller må jeg skrive det på en cd eller dvd-plate?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte acronis og klarte å gjøre en backup av hele maskinen, men med litt mindre Gb backup enn det som var på de to diskene jeg hadde i maskinen fra før. Skal det være slik, eller er det noe som har gått galt?

Acronis pleide i alle fall å komprimere, så det er vel det som har skjedd?

Og kan jeg lagre rescue programmet på en USB-enhet, eller må jeg skrive det på en cd eller dvd-plate?

Ikke noe problem å lage en USB stick - du får vel opp det som et valg?

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å lage en USB stick - du får vel opp det som et valg?

Ja jeg får det opp som valg ang. lagring, men er det mulig å få maskinen til å starte opp fra usb-sticken dersom alt krasjer og jeg trenger recovery?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å teste en recovery fra disken jeg la en backup på, men recovery-programmet klarte da ikke å finne denne disken som er på 4TB, programmet klarte imidlertid å finne en annen ekstern disk på 1TB. Er det da slik at dette programmet har en begrensing på hvor store disker som støttes?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Myhken .

Det det samme vi har diskutert fra innlegg nr 12 på forrige side og senere vist til ulike kilder og begrunnelser med windows 7.

Regner med at du leser også andres innlegg.

Løsningen er enkel :

1) Bruk mbr disker < 2TB hvis tilknyttet over USB.

2) Oppgrader OSet

Dagfinn69:

Med anbefalingen om å teste freeware versjoner av Acronis/Paragon først er det underforstått at du skulle teste både å skrive backup og selvsagt å lese /restore føre du gikk til innkjøp av noe.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å lagre recovery opplegget til en usb ssd disk på 1TB men etter at lagringen startet fikk jeg en feilmelding om at det ikke kunne finne disken. Jeg klarte å klone ssd-disken til usb ssd-disken på 1TB, men fikk problemer med oppstart fra usb. Hele systemet krashet etter at det stod "starter opp windows".

Jeg forsøkte så å klone til en annen vanlig intern HD og fikk startet fra den, men i et uendeligt tregt tempo. Kan dette være forårsaket ved at diskene er av forskjellig type, dvs at man ikke kan gjøre en kloning fra ssd disk til vanlig hd?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Myhken .

Det det samme vi har diskutert fra innlegg nr 12 på forrige side og senere vist til ulike kilder og begrunnelser med windows 7.

Regner med at du leser også andres innlegg.

Jeg leser andre innlegg, men har jo fulgt denne tråden en stund, og må bare innrømme at jeg leser alt for mange tråder til å huske at noe av det samme jeg sier ble skrevet for ca en måned siden. Leser jo selvsagt ikke alle svarene i en tråd hver eneste gang jeg svarer.

Men da er jo trådstarter kjent med problemet.

Lenke til kommentar

Men da er jo trådstarter kjent med problemet.

Jeg var kjent med at Windows eget backup-program hadde dette problemet, men fikk anbefalt å heller bruke bl.a. Acronis, så jeg trodde derfor at dette problemet kunne løses med det programmet. Dvs. at jeg i begge tilfellene må bruke en mindre disk, og da kunne jeg vel like gjerne latt vær å gå til anskaffelse av Acronis.

Jeg får vel heller kjøpe meg en ekstra intern ssd-disk og prøve å klone til den.

Lenke til kommentar

Om det var mitt råd du fulgte så beklager jeg, har ikke brukt Acronis på mange år, men da jeg brukte det var det jo til det du prøver på. Og det var på Windows 7.

Nå bruker jeg Macrium Reflect 7 Home Edition, men det koster jo mer enn Acronis. Reflect 7 bruker jeg primært på min Windows 7 server, og jeg tar backup av hele OS disken til en annen intern harddisk.

Jeg bruker også programmet til å direkte clone OS disken til en reserve disk jeg setter i en docking stasjon når jeg cloner.

Har så laget en USB stick, som Reflect legger inn en del av driverene til den aktuelle pcen på, og den løsningen har fungert for meg.

Disken jeg tar image backup til er 3TB. Den andre OS disken jeg cloner til er nøyaktig like stor som OS disken.

Nå ser jeg at Reflect har en 30 dager prøveversjon, som de påstår skal fungere fullt ut, med unntak av restore til ulik hardware. Om det inkluderer ulik størrelse på harddisken vet jeg jo ikke. Men kanskje verdt å prøve? Før du kjøper en ny disk i alle fall...

https://www.macrium.com/download

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...