Gå til innhold

Backup-program for windows 7?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med det som følger med.

Brukt riktig gir det også deg fullcrasj recovery til ny hd (lik eller større i antall GB)

Har også hatt tilgange til polert betal sw som Acronis, Paragon m.m men ofte har jeg bare brukt windows eget også med sentral (arbeidsstasjon/server , backup over network fins i tillegg om windows 7 pro vs home)

Lenke til kommentar

Brukt riktig gir det også deg fullcrasj recovery til ny hd (lik eller større i antall GB)

....

Får du muligheten til å kjøre full recovery på en tom disk uten OS, eller må du ha Win7 installert igjen før du kjører recovery?

Det er jo en viktig funksjon. Med Acronis starter du bare programmet fra en USB minnepinne og kjører full recovery på en tom disk, og så er du oppe å kjører igjen.

Spør, for jeg aldri har brukt Windows sitt egen backup løsning til akkurat dette, har brukt den til å hente tilbake filer osv, men da måtte jeg jo ha Windows installert.

Lenke til kommentar

....

Får du muligheten til å kjøre full recovery på en tom disk uten OS, eller må du ha Win7 installert igjen før du kjører recovery?

Det er jo en viktig funksjon. Med Acronis starter du bare programmet fra en USB minnepinne og kjører full recovery på en tom disk, og så er du oppe å kjører igjen.

Spør, for jeg aldri har brukt Windows sitt egen backup løsning til akkurat dette, har brukt den til å hente tilbake filer osv, men da måtte jeg jo ha Windows installert.

Selvsagt, ellers ville jeg vel ikke nevnt det. Windows image backup restores med start fra minnepinne eller installasjons dvd-en til tom disk som er stor nok til å restore opp backede partisjoner. 1:1 restore av maskin (inkl os) med ivaretatt produkt aktivering.

Man har dog ikke samtidig shrink mulighet som f.eks med Paragon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Selvsagt, ellers ville jeg ikke nevnt det. Windows image backup restores med start fra minnepinne eller installasjons dvd-en til tom disk som er stor nok til å restore opp backede partisjoner. 1:1 restore av os med ivaretatt produkt aktivering.

Høres fornuftig ut. Hva er shrink? Er det noen form for kompresjon?

Lenke til kommentar

Selvsagt, ellers ville jeg ikke nevnt det. Windows image backup restores med start fra minnepinne eller installasjons dvd-en til tom disk som er stor nok til å restore opp backede partisjoner. 1:1 restore av os med ivaretatt produkt aktivering.

Høres fornuftig ut. Hva er shrink? Er det noen form for kompresjon?
Hvis du har en 500gb hdd med windows og alt på samme partisjon (spill,applikasjoner,data) men bruker kun 200GB.

Shrink restore lar den resize en partisjons image backup til å kjøres til f.eks en 240GB SSD i eksempelet.

Windows sin image backup restore kan kun restores til disker av tilsvarende størrelse/layout (dvs partisjonsbackupper må passe til drive det skal tilbake til).

Andre løsninger som f.eks Paragon som jeg har benyttet mye lar deg manipulere dette.

Men er kildedisk og måldisk lik i størrelse kan man like godt bruke windows sin image backup løsning (den er befriende enkel)

Edit:Som vist i bildet i posten over. Merk avkrysningen nederst (inclusion a system image).

Uten system image har man kun backup av filer , ikke komplett recovery.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Bruk det innebygde backupprogrammet.

image0041242937723468.jpg

Jeg fikk fram dette vinduet på min maskin. Er det riktig program som gir mulighet for fullstendig gjennopretting?

post-139178-0-86317200-1488069877_thumb.jpg

Etter at jeg prøvde å kopiere filene fikk jeg følgende feilmeldinger.

post-139178-0-18097900-1488070357_thumb.jpg

post-139178-0-50202000-1488071530_thumb.jpg

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Bruk det innebygde backupprogrammet.

image0041242937723468.jpg

Jeg fikk fram dette vinduet på min maskin. Er det riktig program som gir mulighet for fullstendig gjennopretting?

attachicon.gifbackup.jpg

Etter at jeg prøvde å kopiere filene fikk jeg følgende feilmeldinger.

attachicon.gifbackup.2.jpg

attachicon.gifbackup.3.jpg

Ja systemavbilding er det samme som system image og er det samme også på sett og vis å lage in identisk "klone" med unntak av at den lagres i et vhd format i microsoft backup sitt tilfelle.

Her tror jeg du har endt opp med et i/o skriveproblemer på lokasjoner du lagrer til. Det må kanskje du løse opp i uansett hvilket produkt du bruker for å skrive system images til din enhet du har p.t representert som G stasjon Ref forslaget over.

Se på denne om årsaker kan være gjeldende for deg (3TB disk, blokk størrelse m.m)

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/unable-to-create-backup-files-error-0x8078002a/8d50b229-081b-4248-b562-179010f9c9bd

Update

We have been looking into this issue and we believe the limitation comes from VHD (Windows Backup Creates a VHD as it's storage method) only support 512, not the drive it self. Microsoft Need to update Windows Backup/Windows 2008, Windows 2008 to support VHDX files then this issue would go away.

https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/1780.windows-small-business-server-external-backup-drives-compatibility-list.aspx

Har ikke erfart dette selv da jeg ikke benyttet annet en internt volume <= 2TB selv som det største under min bruk.

Det samme berensningene er også omtalt her. Også noen av grunnene til å oppgradere videre fra windows 7 dette.

https://support.microsoft.com/en-us/help/2510009/microsoft-support-policy-for-4k-sector-hard-drives-in-windows

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Ja systemavbilding er det samme som system image og er det samme også på sett og vis å lage in identisk "klone" med unntak av at den lagres i et vhd format i microsoft backup sitt tilfelle.

Her tror jeg du har endt opp med et i/o skriveproblemer på lokasjoner du lagrer til. Det må kanskje du løse opp i uansett hvilket produkt du bruker for å skrive system images til din enhet du har p.t representert som G stasjon Ref forslaget over.

Se på denne om årsaker kan være gjeldende for deg (3TB disk, blokk størrelse m.m)

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/unable-to-create-backup-files-error-0x8078002a/8d50b229-081b-4248-b562-179010f9c9bd

Update

We have been looking into this issue and we believe the limitation comes from VHD (Windows Backup Creates a VHD as it's storage method) only support 512, not the drive it self. Microsoft Need to update Windows Backup/Windows 2008, Windows 2008 to support VHDX files then this issue would go away.

https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/1780.windows-small-business-server-external-backup-drives-compatibility-list.aspx

Har ikke erfart dette selv da jeg ikke benyttet annet en internt volume <= 2TB selv som det største under min bruk.

Det samme berensningene er også omtalt her. Også noen av grunnene til å oppgradere videre fra windows 7 dette.

https://support.microsoft.com/en-us/help/2510009/microsoft-support-policy-for-4k-sector-hard-drives-in-windows

Diskene i pc-en består av en ssd-disk på 120 GB og en vanlig disk på 1TB. Den eksterne usb-disken jeg prøver å kopiere til er på 4TB.

Lenke til kommentar

Hvordan er den eksterne disken formatert? Fat32, Exfat eller NTFS?

Jeg hurtigformaterte den uten å gjøre noen forandringer på de forhåndinnstilte settingene. Når jeg nå går inn på disk-ikonet får jeg beskjed om at det ikke er noen disk i stasjonen og egenskapene viser brukt plass 0 byte, ledig plass 0 byte.

Har jeg formatert den på feil måte? Det er en stund siden jeg innstallerte ny HD sist gang, så jeg har antageligvis gjprt noe feil.

Lenke til kommentar

Les linkene jeg har vedlagt.

Svaret vedrørende windows backup for 2008/windows 7 hvorrfor det ikke funker på den eksterne disken med i/o error er opplyst der og det er ingen løsning annet enn å benytte en annen max 2TB disk og ha 512k blokkstørrelse på filsystemet.

Men her er det nok noe annet i tillegg (0 byte ledig)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg hurtigformaterte den uten å gjøre noen forandringer på de forhåndinnstilte settingene. Når jeg nå går inn på disk-ikonet får jeg beskjed om at det ikke er noen disk i stasjonen og egenskapene viser brukt plass 0 byte, ledig plass 0 byte.

Har jeg formatert den på feil måte? Det er en stund siden jeg innstallerte ny HD sist gang, så jeg har antageligvis gjprt noe feil.

Hvis det står ledig plass 0 byte er det blitt noefeil i formateringen ja.

Du kan forresten ikke lagre filer over 4GB i størrelse på FAT32 formatert disk heller (noe som gjør den ubrukelig til slikt som backup hvor filene blir store).

Det er ikke alltid disker over 2TB kan brukes uten videre heller.

Seagate som understreker samme sak:

Why won't my 3TB or 4TB external drive work with Microsoft Image Backup in Windows 7?

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/005486en

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Her er et bilde av settingene til standarformateringen som jeg gjenomførte:

Hva må jeg forandre på her for å få disken til å fungere? Bør jeg også krysse av for "oppstartsdisk"

Beklager at det kom med to like bilder. Jeg prøvde å fjerne det ene uten hell..

post-139178-0-31305100-1488218634_thumb.jpg

post-139178-0-69835700-1488218673_thumb.jpg

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Det står "størrelse på tildelingsenhet" du har det til 4096 bytes.sector som forsåvidt er det rette å bruke.

Det finns dog en hotfix i windows 7 for å øke kompabilitet med 512 / 4096 uten at jeg kan si noe om det vil hjelpe deg.

https://support.microsoft.com/nb-no/help/982018/an-update-that-improves-the-compatibility-of-windows-7-and-windows-server-2008-r2-with-advanced-format-disks-is-available

Spørs om du ikke skal droppe windows backup i windows 7. Og finne deg et tredjeparts som funker med ekstern usb 3.0 disk >3TB GPT med 4K sector size

Bruk diskmanagement. Påse at disken er type GPT (partitioning style) og ikke MBR da du med stor sannsynlighet vil ende opp med tap og korrupte data når data begynner å skrive i 2.2 TB grensen.http://superuser.com/questions/834780/i-can-only-see-1-5tb-of-my-4tb-hard-drive-how-do-i-fix-this

Et annet alternativ er å opprette to partisjoner på den som omtalt her:

http://windowssecrets.com/forums/showthread.php/153777-4TB-disk-problem

Man må heller ikke glemme at ved en eventuell crasj recovery hvor man må boote systemet med en windows 7 boot dvd eller usb boot recovery media , etc at det miljøet må være i stand til å "lese" gjenkjenne din eksterne disk med innholdet for å gjenopprette fra den.

Man får ikke bootet til recovery miljø med denne eksterne disk. Du må ha et rescue media separat.

Slik som dette må man nesten verifisere er mulig uten problemer føre man faktisk havner i den situasjonen . Jeg gjør alltid det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...