Gå til innhold

Merkelige klikkelyder fra harddisk

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en ekstern maxtor oneTouch 160 Gb harddisk. Nå i det siste har denne begynnt å oppføre seg litt merkelig.

Det som skjer er at den plutselig begynner å lage slike "klikk - klakk" lyder ganske høye og varer ca 0.3 sek hver gang slik står den og klikker frem og tilbake til jeg slår den av. Kjørte disk check i dag (grundig) og den fant noen korupte filer men ikke noe utover det.

Spørsmålet mitt er: holder disken min på å dø eller er det noe jeg kan gjøre med dette?

Har forøvrig Winxp pro og en dell inspiron 8500 laptop. Disken kjører på usb2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en disk for en stund siden som lagde klikkelyder en gang i blant. Ikke ofte, men det skjedde. Plutselig en dag, ett år eller så etter første klikkelyd, så begynte den å lage høye klunkelyder med ca. ett sekunds mellomrom... det var da den døde. En annen disk jeg hadde for en liten stund siden, lagde også disse klikkelydene en sjelden gang i blant i ett halvt år-trekvart års tid, og for ett par måneder siden begynte den å tulle med systemet, slik at XP fikk treg oppstart (flere minutter). Formatering hjalp kun i en ukes tid, så oppsto samme symptom igjen. Den er pensjonert nå.

Mitt råd... bytt ut disker som klikker! Det er en grunn til at det kalles "click of death". BTW, begge diskene jeg har nevnt var Western Digital. Har fortsatt 3 stykker av samme merke, og disse fungerer fint.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...