Valkyria Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Jeg har nylig overtatt en blokkleilighet om nå står i mitt navn. Den første regningen jeg fikk av borettslaget for fellekostnader var på 4477,- hvor det var inkludert et 30kr "miljøgebyr" fordi de har sendt ut i papirform. Jeg betalte denne ved innflytting og planen var å opprette efaktura slik at jeg skulle slippe dette ved fremtidige regninger. Pga innflyttingskaoset ble dette glemt, men pytt, jeg fikser ved neste regning jeg får. Nå har BOB sendt meg 9 regninger på 4477,- per regning, alle sammen med 30kr miljøgebyr inkludert. Disse har alle sammen 1 måned ulik forfallsdato, slik at jeg har en regning å betale i måneden resten av året. Samlet er denne summen på 270kr som ikke er en astronomisk stor sum, men en total unnødvendig sum å betale, og definitivt ikke noe jeg har lyst å betale i de årene jeg kommer til å bo her. Så spørsmålet er hva kan jeg gjøre for å slippe å betale dette ufrivillige miljøgebyret de har presset på meg, og heller gå over til efaktura? Kan jeg gjøre det så enkelt som å ta kontakt med BOB og be dem om slette disse fakturaene og heller opprette efaktura avtale i nettbanken, eller er "skaden allerede gjort" og jeg må bare finne meg i at de har sendt meg et års forsyning med regninger, og jeg kan starte efaktura først i 2018? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Vi har BoB som regnskapsfører i et privat sameie. Her fikk jeg også 7-8 regninger sendt i en konvolutt. Jeg liker ikke å la slikt ligge å slenge, så jeg la alle inn som framtidig trekk. Da jeg fylte ut første, dukket spørsmål om eFaktura og autogiro inn - noe jeg selvsagt trykket ja på. Alt jeg slipper å legge inn selv er gode greier. Så går det et par mnd (har egen trekk-konto jeg bare sjekker i ny og ne), og der ser jeg at BOB har fått fingen ut, og sender jaggu ut nye regninger på eFaktura med autogiro... Poenget er - ring BOB og hør om du kan betale den første, for så å få resten på autogiro når det er tid for dem. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Litt på siden.. De kaller det "miljøgebyr" men borettslaget gir blanke i miljøet, de skal bare spare penger ved å presse beboerne over på elekroniske betalingsløsninger. Borettslaget mitt gjorde det samme, de truet med hele 50 kroner i "miljøgebyr" per måned for de som ville fortsette med papirfaktura. Samtidig så mottar jeg 4 ganger per år en stor papirblekke fra borettslaget som de kaller Bonytt...fullstappet med reklame. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Nå har BOB sendt meg 9 regninger på 4477,- per regning, alle sammen med 30kr miljøgebyr inkludert. Disse har alle sammen 1 måned ulik forfallsdato, slik at jeg har en regning å betale i måneden resten av året. Samlet er denne summen på 270kr som ikke er en astronomisk stor sum, men en total unnødvendig sum å betale, og definitivt ikke noe jeg har lyst å betale i de årene jeg kommer til å bo her. For 270 kr for i år hadde jeg ikke brydd meg mer om dette enn å opprette efaktura og ev. avtalegiro, så jeg unngikk dette fra neste år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Vi har BoB som regnskapsfører i et privat sameie. Her fikk jeg også 7-8 regninger sendt i en konvolutt. Jeg liker ikke å la slikt ligge å slenge, så jeg la alle inn som framtidig trekk. Da jeg fylte ut første, dukket spørsmål om eFaktura og autogiro inn - noe jeg selvsagt trykket ja på. Alt jeg slipper å legge inn selv er gode greier. Så går det et par mnd (har egen trekk-konto jeg bare sjekker i ny og ne), og der ser jeg at BOB har fått fingen ut, og sender jaggu ut nye regninger på eFaktura med autogiro... Dersom du har opprettet efaktura og avtalegiro, kommer selvsagt alle fakturaer som efaktura med avtalegiro. At du har lagt inn disse til manuell betaling i tillegg er ditt problem, BoB har ikke innsyn i din konto, og kan ikke se hva du har lagt inn. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Når de først har laget en papirfaktura, så sender de ikke ut eFaktura i tillegg på samme regninger, var min vel tanke. De kunne godt informert om at "dersom du betaler første faktura og avtaler eFaktura, kan du se bort i fra resten av haugen". Det BOB burde oppdaget var at samme person (med KID), betalte dobbelt opp. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 BOB kan være veldig firkantet. Før autogiro, efaktura og nettbank var oppfunnet fikk en bekjent 12 papirfakturer fra BOB. Dessverre for henne betalte hun en av dem i feil rekkefølge og betalte novemberregningen i stedet for augustregning i august. Etterhvert fikk hun purring og inkassovarsel fra BOB pga at hun ikke hadde betalt augustregningen. At BOB allerede hadde fått penger av henne i august brydde de ikke seg om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Når de først har laget en papirfaktura, så sender de ikke ut eFaktura i tillegg på samme regninger, var min vel tanke. De kunne godt informert om at "dersom du betaler første faktura og avtaler eFaktura, kan du se bort i fra resten av haugen". Det BOB burde oppdaget var at samme person (med KID), betalte dobbelt opp. eFaktura og Avtalegiro starter nestene med det samme du har inngått avtale, uavhengig av om du har fått papirfaktura. Det du burde oppdaget var at samme innbetaling lå til forfall 2 ganger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 BOB kan være veldig firkantet. Før autogiro, efaktura og nettbank var oppfunnet fikk en bekjent 12 papirfakturer fra BOB. Dessverre for henne betalte hun en av dem i feil rekkefølge og betalte novemberregningen i stedet for augustregning i august. Etterhvert fikk hun purring og inkassovarsel fra BOB pga at hun ikke hadde betalt augustregningen. At BOB allerede hadde fått penger av henne i august brydde de ikke seg om. Innbetalinger med ulik KID har ofte referanse til betalingsperiode. Det er anledning til å betale et krav før forfall, ved å betale novemberregningen i august. Man må likevel betale augustregningen i tide. All behandling av innbetalinger er selvsagt elektronisk, så purringer og inkassovarsel går ut automatisk. Det som personen burde gjort her var å kontakte kreditor ved forfall for augustfaktura og forklart at denne var betalt med feil KID, så ville de ha ordnet opp i dette manuelt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 I utgangspunktet ville jeg her påpekt at det ikke er rettslig adgang for et borettslag å ta miljøgebyr av borettslagets andelseiere med mindre andelseierne har akseptert det via generalforsamlingen. Dernest ville jeg påpekt at det ikke er rimelig at forretningsfører mangedobler miljøgebyret ved å utstede ett miljøgebyr per faktura i stedet for ett miljøgebyr per ekspedisjon. Det er faktisk ikke samsvar mellom gebyr og effekt når det gjøres slik. zanta, løpende fakturaer for samme krav kan betales i valgfri rekkefølge fordi man i utgangspunktet har rett til motregning. Purrer kreditor deg for augustregningen når du har betalt novemberregningen kan du erklære "jeg motregner ditt krav på augustregningen mot mitt krav på tilbakebetaling av novemberregningen". Å påføre purregebyr vil i slike tilfeller være ulovlig (fordi kreditor skylder deg like mye penger som du skylder ham har han ikke noe tap), men det gjøres i stor skala likevel fordi de fleste slike systemer ikke håndterer saldofakturering særlig godt. 4 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Zanta: Vedkommende tok kontakt med BOB men fikk ikke noe hjelp eller sympati. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Zanta: Vedkommende tok kontakt med BOB men fikk ikke noe hjelp eller sympati. Uten å ha kjennskap til BOBs versjon, høres dette ut som dårlig kundeservice. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå