Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående utleie

KarlToresen

Anbefalte innlegg

Hei,

I forbindelse med utleie av et bokollektiv har jeg to spørsmål. Det ene gjelder grensen for tid utleie kan ansees som næringsinntekt, og det andre omhandler reiseutgifter. 

Spm1.

"Dersom du leier ut flere boliger eller fritidsboliger, vil inntekten kunne anses som næringsinntekt. Som hovedregel vil utleie av fem eller flere enheter anses som næringsvirksomhet."

Jeg leier ut et kollektiv med 6 soverom i perioden jan-jun og aug-desember. I perioden jun-aug leier jeg ut til feriegjester, hvor jeg som regel får leid ut cirka 5 uker. Faller dette inn under næringsinntekt? 

Spm2.

"Dersom reiseaktiviteten utgjør mer enn 10 dager i året og du ikke overnatter på reisen(e), vil disse reisene anses som arbeidsreiser og satsen utgjør da 1,50 kroner per kilometer."

Jeg forstår rett og slett ikke hav som ligger i setningen over. Kan noen forklare et eksempel på reiseaktivitet mer enn 10 dager uten overnatting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spm2.

"Dersom reiseaktiviteten utgjør mer enn 10 dager i året og du ikke overnatter på reisen(e), vil disse reisene anses som arbeidsreiser og satsen utgjør da 1,50 kroner per kilometer."

Jeg forstår rett og slett ikke hav som ligger i setningen over. Kan noen forklare et eksempel på reiseaktivitet mer enn 10 dager uten overnatting?

Uten at jeg er noen ekspert,

vil jeg tro det er som følger:

La oss si du reiser fra Drammen til Oslo og tilbake hver dag,

så teller det ca. 1 time mot de 10 dagene.

Eksempel:

Dag 1: 1 time / 10 dager

Dag 2: 2 timer / 10 dager

Viss vi da fortsetter regnestykket,

vil det ta ca. 240 dager med reise Drammen - Oslo - Drammen for å oppnå 10 reisedager.

Som sagt,

mulig jeg er helt på bærtur,

da får noen evt. rette på meg. :)

Ps. Regnestykket er bare ett eksempel,

har ikke finregnet på det, man kan nok argumentere for mer enn 1 time pr. dag for den strekningen. :)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Spm. 1

Det beror på en konkret vurdering hva som er kapitalinntekt og hva som er virksomhetsinntekt, der særlig graden av aktivitet som legges i forvaltningen av utleieobjekt(ene) og størrelsen på inntektene er viktig. Skatte ABCen som du viser til er kun veiledende, så det er ikke nødvendig å ta stilling til om kollektivet er en eller seks boenheter, som jeg antar at er det som forvirrer deg.

I utgangspunktet vil jeg tror at utleie av et kollektiv ikke krever mer aktivitet av deg og gir forsåvidt beskjedene inntekter at det er å anse som kapitalinntekter. Men dersom du bruker unormalt mye tid på utleien og inntektene er uvanlig store kan det trekke i retning av at det er virksomhet, også at du driver korttidsutleie deler av året trekker i den retning. Det kan muligens også ha en viss betydning om du leier ut rommene på individuelle avtaler eller samlet.

Dersom du kan si litt om størrelsen på inntektene og hvor mye tid du bruker, og gjerne også om du leier ut rommene individuelt er det lettere å gi et sikkert svar.

Spm. 2

Her hjelper det om du kan klargjøre hvilken sammenheng dette sitatet fremkommer i. I utgangspunktet vil jeg tro man snakker om dagsreiser. Du har f.eks. arbeidssted Oslo, men noen dager reiser du til Hamar om morgenen jobber der gjennom dagen, og drar tilbake til Oslo om kvelden. Edit: Jeg fant ut av hva du snakker om, det er snakk om satsen som skal brukes for fradrag ved reiser tilknyttet utleien. Det er som jeg sier, spørsmålet er om det er 10 eller flere dager hvor du reiser i forbindelse med utleien per år, de trenger ikke være sammenhengende. Dersom du f.eks. reiser til utleieobjektet en gang i måneden vil dette være 12 dager i året, og dermed overskride grensen. 

Endret av spamboth
Lenke til kommentar

Spm1.

"Dersom du leier ut flere boliger eller fritidsboliger, vil inntekten kunne anses som næringsinntekt. Som hovedregel vil utleie av fem eller flere enheter anses som næringsvirksomhet."

Jeg leier ut et kollektiv med 6 soverom i perioden jan-jun og aug-desember. I perioden jun-aug leier jeg ut til feriegjester, hvor jeg som regel får leid ut cirka 5 uker. Faller dette inn under næringsinntekt?

Dersom du har tolv "halvårs"-utleieforhold og i tillegg har korttidsutleie fem pluss uker i året vil jeg si at det er over grensen for hva som skal anses som virksomhet. Det trekker noe ned at du bare leier ut én leilighet (fordi du da regnes å ha mindre tid til inspeksjon, vedlikehold, mv), men samtidig trekker det opp at du har flere leietakerforhold (mer tid på fakturering, kontraktsadministrasjon, potensielle innsigelser, mv). Summa summarum vil jeg si at dette er virksomhet.

Dette handler om skillet mellom arbeidsreiser og yrkesreiser, og går på hvorvidt du kan fradra den høyere kilometersatsen for yrkesreiser (og kreve fradrag direkte i leieinntekten på husleieskjema/næringsskjema) eller om du må fradra den lavere kilometersatsen for arbeidsreiser (og må kreve fradrag generelt på selvangivelsen, inklusive at du må trekke fra bunnfradraget for arbeidsreiser).

Hvis du har flere enn 10 reisedager til leiligheten, det vil si at du reiser til leiligheten en gang i måneden alle måneder unnntatt desember, så vil reisene være arbeidsreiser og ikke yrkesreiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...