Redaksjonen. Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide: – Det er en ekstremt krevende situasjon.«Helikopterskandale» gir mer fregattrøbbel Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Fregattene var en bommert fra den dagen de sendte byggekontrakten til Spania. Med mindre man bare ser på fregattene som ett hvisker som helst artikkel som man skal kjøpe inn billigst mulig, forstår man ikke en tøddel av hva en fregatt skal bidra med i når fred og i krigssituasjon. Om man hadde bygget de i Norge hadde kompetansen blitt i Norge og da hadd det ikke blitt så mange tekniske problemer og de som hadde oppstått kunne løst seg med kortreist kompetanse uten språk og kulturbarrierer. I krigssituasjon med skadede fartøy, kunne man fått de reparert i Norge. Nei disse fregattene burde vel egentlig demonteres og skrotes, og nye bygges i Norge. Bra timing også med mye ledig kapasitet, samt at Norge skal opp å bruke 2,5% av BNP til forsvarsinvesteringer. 8 Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 (endret) Fregattene var en bommert fra den dagen de sendte byggekontrakten til Spania. Med mindre man bare ser på fregattene som ett hvisker som helst artikkel som man skal kjøpe inn billigst mulig, forstår man ikke en tøddel av hva en fregatt skal bidra med i når fred og i krigssituasjon. Om man hadde bygget de i Norge hadde kompetansen blitt i Norge og da hadd det ikke blitt så mange tekniske problemer og de som hadde oppstått kunne løst seg med kortreist kompetanse uten språk og kulturbarrierer. I krigssituasjon med skadede fartøy, kunne man fått de reparert i Norge. Nei disse fregattene burde vel egentlig demonteres og skrotes, og nye bygges i Norge. Bra timing også med mye ledig kapasitet, samt at Norge skal opp å bruke 2,5% av BNP til forsvarsinvesteringer. Skal ikke forsvare bruken av utenlandske verft og syns det er rart at ikke engang fregattene blir bygd i Norge, men samtidig så må jeg nevne at jeg har jobbet på flere båter som er bygd av spanske verft, og kvaliteten på byggene er helt topp, vel og merke et annet verft enn hvor fregattene ble bygd. Endret 25. februar 2017 av DårligNavn 4 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Problemet er at politikere ikke forstår samfunnsøkonomi. Ja, de hadde blitt dyrere å bygge i Norge. Men pengene hadde stort sett blitt værende i landet, i sirkulasjon, og kunnskapen og merverdien av jobbene osv. hadde også blitt her. 3 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Problemet er at politikere ikke forstår samfunnsøkonomi. Ja, de hadde blitt dyrere å bygge i Norge. Men pengene hadde stort sett blitt værende i landet, i sirkulasjon, og kunnskapen og merverdien av jobbene osv. hadde også blitt her. Veldig få skrog som blir bygget i Norge, men vi hadde i alle fall hatt et norsk verft som hadde fulgt med byggingen i utlandet, så absolutt positivt om man hadde gjort det! 2 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Med fregatter som knapt er operative, nedleggelse av SHV, vraking av våre "state of the art" kystkorvetter har vi bare de utskiftningsklare ubåtene våre igjen. Sjøforsvaret er med andre ord IKKEEKSISTERENDE! Sjøforsvaret var bedre utstyrt i april 1940 og man kan bare undres over våre politikere som lar dette passere! 2 Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 For alt vi vet var verftet under et så kraftig prispress fra forsvaret at det rett og slett ikke var mulig å levere et skip som nådde opp til forventningene. Lenke til kommentar
Sjukov Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Med fregatter som knapt er operative, nedleggelse av SHV, vraking av våre "state of the art" kystkorvetter har vi bare de utskiftningsklare ubåtene våre igjen. Sjøforsvaret er med andre ord IKKEEKSISTERENDE! Sjøforsvaret var bedre utstyrt i april 1940 og man kan bare undres over våre politikere som lar dette passere! Dette har Sjøforsvaret og den øvrige forsvarsledelsen selv skylden for. De insisterte på å kjøpe inn fregattene med det gamle, kompliserte og dyre Aegis kommando & kontrollsystemet til tross for kompentente advarsler om at dette ikke passet norske forhold. I tillegg insisterte de på å bygge fregattene i Spania, mye på grunn av at Bazan hadde lisens fra amerikanerne til å levere Aegis, som er roten til det meste av problemene. Disse fregattene ble istedet ekstremt dyre og har vært ute av drift en uforholdsmessig lang periode. Sammenlign hva danskene fikk til med sitt fregatt prosjekt, til en mye rimeligere pris per fartøy. Manglende helikopter er bare ett problem i denne sammenhengen, men for Bruun-Hansen er det fint å få fokus vekk fra selve fregatt innkjøpet og over på forsinkelsene i helikopterinnkjøpet. Tenk også over at marinen ønsket at også Redningshelikopterne skulle komme fra denne helikopter leverandøren - godt de IKKE fikk viljen sin! 1 Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 En har jo AW101. Det helikopteret som vi kjøper som rednings helikopter. det er noe større og tyngre enn NH90. De +500 kg som max vekt på AW101 har over kapasiteten på dekket til Fregattene er vel ikke noe stort problem. Å forsterke dekket noe er vel mulig. Om hangaren på Fregattene er tilstrekkelig store til å ta et så mye større helikopter er jeg usikker på. Mulig det ikke går, men hvis det er plass, så burde man nå vurdere å kjøpe inn AW101 til marinen. De helikoptrene finnes jo i en "navy" utgave, og er veldig gode. Særlig i sterk storm og annet uvær vi har mye av langs kysten. Jeg håper virkelig at AW101 er vurdert av marinen til våre fregatter, og hvis de er for store, ja da er det veldig synd. Lenke til kommentar
vignale Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 En har jo AW101. Det helikopteret som vi kjøper som rednings helikopter. det er noe større og tyngre enn NH90. De +500 kg som max vekt på AW101 har over kapasiteten på dekket til Fregattene er vel ikke noe stort problem. Å forsterke dekket noe er vel mulig. Om hangaren på Fregattene er tilstrekkelig store til å ta et så mye større helikopter er jeg usikker på. Mulig det ikke går, men hvis det er plass, så burde man nå vurdere å kjøpe inn AW101 til marinen. De helikoptrene finnes jo i en "navy" utgave, og er veldig gode. Særlig i sterk storm og annet uvær vi har mye av langs kysten. Jeg håper virkelig at AW101 er vurdert av marinen til våre fregatter, og hvis de er for store, ja da er det veldig synd. Yepp, slik some Royal Navy har gjort- og har ikke Fregattene mulighet til å ta størrelse eller vekt så bygg dem om, nå spiller det ikke noe rolle for de er vel sjelden ute i havet slik som situasjonen har vært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå