N8591NB4 Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Er jo fair enough at de som bor utenfor Oslo og kjører inn i såfall må betale for disse nye veiene utenfor Oslo de kan kjøre på - det er vi som bor her som må puste inn forurensninga de bidrar med. Vel nå har de som bor utenfor Oslo finansiert nye veier i Oslo etter avtalen i Oslopakke 3 i mange år allerede. I avtalen skal Oslo også bidra tilbake, selv om byrådet prøver å trekke seg fra avtalen etter de fikk sitt. Ja, og å betale bør de fortsette med. Det er jo ikke egentlig en krig dette her, alle er interessert i at trafikken flyter bra, men det kan ikke være sånn at det er fritt frem for å bo utenfor Oslo og så belaste byen med transporten sin uten å stå for konsekvensene. Det er selvsagt mer praktisk å kjøre bil til jobb enn å ta bussen, men det er ikke alltid man får det som man vil. Denne teorien om at kollektivtransporten bryter sammen om ikke så mange som mulig kjører bil tar jeg med en stor klype salt - det er nok noe som kan gå seg til. Man kunne jo starta med å drite i å bruke penger på E18. Er enig i at forurenser skal betale, men å stoppe veiprosjekter er meningsløst, da vi om noen år vil ha en betydelig renere bilpark med svært stor andel elbiler, selvkjørende ubertaxier etc mer fleksibilitet hva angår fysisk arbeidsplass (jobbe hjemmefra, Lokalt kontornett etc), vil problemer med luftforurensing være mye mindre fra transport ihvertfall. Da vil det å tvinge folk ut over frivillighet og komfort, til å ta busen være ren kommunisme. Altså må kollektivløsningene fokusere på regelmessighet ruteplanlegging, (mer expressruter?) og komfort om bord med sitteplasser lydisolering etc. 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Ja, rolig omgivelser, i oslo er det mindre rolig, fordi folka fra østfold kjører inn til byen.... AtW Ved mindre man liker smerte, er det ingen som frivillig setter seg i en bil i Oslo-trafikk. Jeg kommer til å ta toget til jobb i det daglige. Når jeg skal til hytta kjører jeg gjennom byen. Men det er jo fordi politikerne deres åpenbart har lyst til å ha en europavei tvers igjennom hovedstaden. Hadde jeg hatt mulighet til å kjøre fin motorvei utenom Oslo hadde jeg mer enn gjerne gjort det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Ja, rolig omgivelser, i oslo er det mindre rolig, fordi folka fra østfold kjører inn til byen.... AtW Ved mindre man liker smerte, er det ingen som frivillig setter seg i en bil i Oslo-trafikk. Jeg kommer til å ta toget til jobb i det daglige. Så bra, da er vel ikke tiltak som disse avgiftene noe særlig problem for deg? AtW Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Den rapporten du linker til skyldes dødsfall grunnet svevestøv og vedfyring. Altså problemer kommunen lenge har kunne gjøre noe med, men ikke gjort det. Vasking av vei, og forbud mot vedfyring er løsningen om man ønsker de tallene nedover. Hva slags drivstoff en bil bruker osv har ingenting med den rapporten å gjøre, men det er kun der du ser massive tiltak fra kommunen. Artikkelen påpeker at svevestøvet kommer fra bl.a. dieselbiler. Vedfyring er åpenbart også et problem, og nettopp derfor har kommunen i over 10 år subsidiert de som bytter ut sin gamle vedovn eller oljefyr. Ikke forbud, men pisk og gulrot! Både mot vedfyring og bilisme. Vi skal snart flytte. Hvordan får vi med oss alle tingene våre uten å bruke bil? Tar vi ut en ukes ferie for å transportere ett og ett møbel og flytteeske på bussen? Denne avgiften som byrådet vurderer er på ingen måte vedtatt, og intet noe dere trenger å ta høyde for "snart". Dessuten, hva gjør noen tiere eller om så er en hundrelapp fra eller til i en flytteprosess? Selvfølgelig er avgifter det eneste tiltaket evneveike fra MDG/AP mfl kan innføre. Det eneste tiltaket? Du har tydeligvis ikke fått med deg at de fjerner gateparkering, skal gjøre sentrum og et finmasket nett i hele indre by "bilfritt", gjør gjennomkjøring forbudt i en del gater, m.m. I tillegg styrkes kollektivtransporten. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Er jo fair enough at de som bor utenfor Oslo og kjører inn i såfall må betale for disse nye veiene utenfor Oslo de kan kjøre på - det er vi som bor her som må puste inn forurensninga de bidrar med. Nå er det ikke noen menneskerett å bo i byen, man kan fint flytte til en gård på landet om man ikke tåler litt forurensing. Alternativet er at byfolk sponser motorveier som gå utenfor byene, ellers kommer folk til å fortsette å kjøre igjennom byen fordi de må. Like lite som det er en menneskerett å kjøre inn i byen om du velger å bosette deg utenfor, om du ikke tåler litt restriksjoner i trafikk, flytt og jobb på landet... AtW Byfolk har flere muligheter. De kan vrake og velge i forskjellige sponsede transportmetoder, de kan bytte ut vedovner, de kan avgiftsbelegge forurensende cruiseskip, de kan gå med maske. Folk som ofte tar med seg bilen inn i byen gjør det fordi de blir tvunget til å kjøre gjennom den. Jeg kan ikke kjøre fra der jeg bort vest for Bergen til f.eks. Voss eller Hardanger utenom å kjøre igjennom Bergen sentrum på en eller annen måte. Samme må de fra andre nabokommuner. Bilene skal altså til og igjennom byene fordi byene har lagt opp til det selv. Da kan de kreve inn bompenger og andre avgifter slik at de kan tilføre budsjettet sitt ytterligere tilskudd, noe som er det egentlige målet deres, ikke miljøet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Er jo fair enough at de som bor utenfor Oslo og kjører inn i såfall må betale for disse nye veiene utenfor Oslo de kan kjøre på - det er vi som bor her som må puste inn forurensninga de bidrar med. Nå er det ikke noen menneskerett å bo i byen, man kan fint flytte til en gård på landet om man ikke tåler litt forurensing. Alternativet er at byfolk sponser motorveier som gå utenfor byene, ellers kommer folk til å fortsette å kjøre igjennom byen fordi de må. Like lite som det er en menneskerett å kjøre inn i byen om du velger å bosette deg utenfor, om du ikke tåler litt restriksjoner i trafikk, flytt og jobb på landet... AtW Byfolk har flere muligheter. De kan vrake og velge i forskjellige sponsede transportmetoder, de kan bytte ut vedovner, de kan avgiftsbelegge forurensende cruiseskip, de kan gå med maske. Folk som ofte tar med seg bilen inn i byen gjør det fordi de blir tvunget til å kjøre gjennom den. Jeg kan ikke kjøre fra der jeg bort vest for Bergen til f.eks. Voss eller Hardanger utenom å kjøre igjennom Bergen sentrum på en eller annen måte. Samme må de fra andre nabokommuner. Bilene skal altså til og igjennom byene fordi byene har lagt opp til det selv. Da kan de kreve inn bompenger og andre avgifter slik at de kan tilføre budsjettet sitt ytterligere tilskudd, noe som er det egentlige målet deres, ikke miljøet. Om det er så viktig for deg å slippe, flytt et annet sted, eller kvitt deg med bilen, problem solved. Hvorfor er det alltid andre som skal flytte fordi du skal måtte slippe noe bry? AtW 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Jeg kan flytte tusen ganger, må nok fortsatt gjennom en eller annen by. Men sikkert fint for deg å bo i en liten boble der bilen ikke er nødvendig Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Jeg kan flytte tusen ganger, må nok fortsatt gjennom en eller annen by. Men sikkert fint for deg å bo i en liten boble der bilen ikke er nødvendig Folk foreslår ikke å forby bilen din, men at du skal betale for ulempene du påfører andre. AtW Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Men du ser problemet med å legge Europaveier igjennom byene? For det tvinger biler som ikke har noen intensjon om å kjøre i byen inn dit Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 (endret) Absolutt. I Oslo slipper man, der kan man ta ringveien - men den burde utvides og det burde legges opp til at man kjører rundt heller enn igjennom. Problemet er at bilen har vært prioritert i byene så lenge at det tar tid å få til endring. Endret 24. februar 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Jeg kan flytte tusen ganger, må nok fortsatt gjennom en eller annen by. Men sikkert fint for deg å bo i en liten boble der bilen ikke er nødvendig Folk foreslår ikke å forby bilen din, men at du skal betale for ulempene du påfører andre. AtW Rettelse: de rike får veiene for seg selv Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 (endret) Man kunne sikkert funnet på en veiprising basert på inntekt, om det var ønskelig. Eller et kvotesystem. Endret 24. februar 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Men du ser problemet med å legge Europaveier igjennom byene? For det tvinger biler som ikke har noen intensjon om å kjøre i byen inn dit Ja, det er problematisk, men det er også noe man heldgvis forsøker å endre på generelt i de større byene. AtW 1 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Den rapporten du linker til skyldes dødsfall grunnet svevestøv og vedfyring. Altså problemer kommunen lenge har kunne gjøre noe med, men ikke gjort det. Vasking av vei, og forbud mot vedfyring er løsningen om man ønsker de tallene nedover. Hva slags drivstoff en bil bruker osv har ingenting med den rapporten å gjøre, men det er kun der du ser massive tiltak fra kommunen. Artikkelen påpeker at svevestøvet kommer fra bl.a. dieselbiler. Vedfyring er åpenbart også et problem, og nettopp derfor har kommunen i over 10 år subsidiert de som bytter ut sin gamle vedovn eller oljefyr. Ikke forbud, men pisk og gulrot! Både mot vedfyring og bilisme. Gamle dieselbiler vel og merke. Ikke at noen som ønsker avgifter velkommer virker å bry seg om den detaljen. Alle biler med partikkelfilter vil ikke bidra i det denne rapporten tar for seg. Ser vel ikke ut som det er noen som uansett har tenkt å bruke noen gulerot mot bilismen med det første. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/romfart/astronomer-har-funnet-planeter-som-ligner-jorda-meget-gode-kandidater-for-liv/a/23932081/ Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Sånn jeg ser det har bilismen nytt godt av altfor frie tøyler i byområder altfor lenge. Da er det greit å stramme inn, helt uten gulrot. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Sånn jeg ser det har bilismen nytt godt av altfor frie tøyler i byområder altfor lenge. Da er det greit å stramme inn, helt uten gulrot. Ja, man har i årtier hatt en politikk der man ofrer ekstremt mye i bilismes favør, nå er folk så vant til det at mindre ekstrem positiv behandling av bilisme plutselig er forferdlig forfølgelse av bilister. AtW 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Enig, Oslo er uansett stor nok til å gi et fullverdig kollektivtilbud. Lenke til kommentar
furmyrm Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 I London har de en congestion charge på 11,5 pund på hverdager. Nå kommer det fra oktober 2017, en ekstra Toxic charge på biler som ikke har Euro 4 og oppover. Det er biler fra før 2004. Da blir det fort 220 kroner å betale for å kjøre i London. I Oslo koster det 34 kroner for å kjøre inn i byen. Slutt og syt! 4 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 I London har de en congestion charge på 11,5 pund på hverdager. Nå kommer det fra oktober 2017, en ekstra Toxic charge på biler som ikke har Euro 4 og oppover. Det er biler fra før 2004. Da blir det fort 220 kroner å betale for å kjøre i London. I Oslo koster det 34 kroner for å kjøre inn i byen. Slutt og syt! Det er litt forskjell på en by med 8,6 millioner innbyggere og en med litt over 600 000 innbyggere.... Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Det er litt forskjell på en by med 8,6 millioner innbyggere og en med litt over 600 000 innbyggere.... Det er ikke innbyggertall alene som definerer hvor mye lokk forurensning som finnes i en by. Oslo har en geografi og trafikale utfordringer som gir oss store problemer med lokal forurensning, uavhengig av hvor mange som bor der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå