VRK18 Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 (endret) Jeg hørte at det finnes et alternativ til indeksfond som i likhet med indeksfond har lave gebyrer, nemlig ETF. Hva er egentlig forskjellen på disse to? Og hvor kan jeg eventuelt kjøpe ETF? Er det noen grunn til å velge ETF fremfor indeksfond? Endret 24. februar 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 (endret) Kjøp på internasjonale børser via norske nettmeglere (Nordnet, Netfonds, Skandiabanken, DNB kan vel brukes). Mest i USA, men det er også grei likviditet i Tyskland. Det koster rundt 100 kr i kurtasje å kjøpe en ETF, så det egner seg ikke så godt for månedlig sparing med mindre du kjøper for mange titalls tusen kroner i måneden.Fordeler er lave kostnader (gjerne rundt 0,05% i året, mot 0,20-0,30% som er vanlig i Norge) og at det enkelt å kjøpe/selge til kjent pris.Ulemper er kurtasje ved kjøp/salg, økt risiko for å falle i atferdsfeilen det er å trade aksjer, ekstra arbeid med selvangivelsen hvert år. Endret 24. februar 2017 av selters Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Går også an å handle de via steder som Nordnet, Netfonds, osv. Er selv i en vurderingsfase angående ETFer vs. norske indeksfond akkurat nå. Har en del hos KLP (i hovedsak i AksjeVerden Indeks som har forvaltningshonorar på 0,30 %), men det frister å heller spare videre i billige Vanguard- eller iShares-ETFer som typisk har 0,04-0,05 % i forvaltningshonorar. Et par eksempler: VTI og IVV. Tenker da i så fall å kjøpe de via Investeringskonto Zero hos Nordnet, som forenkler arbeidet med selvangivelsen, samt at man slippe å betale skatt på gevinst før man realiserer den. Ulempen er at man ikke har skjermingsfradraget. Det er vel noen regelendringer på gang for denne typen kontoer nå i nærmeste framtid som kan gjøre det enda mer attraktivt (link). Som Selters nevner må man passe seg litt for kurtasjen, dvs. at man bør kjøpe for større summer i stedet for månedlig. Jeg ser for meg minimum 25-30 000 kr per kjøp for min del, så det blir nok til at jeg sparer opp en slump før jeg kjøper. Angrer på at jeg ikke hadde satt meg inn i ETFer før jeg plasserte pengene hos KLP - tenkte at KLP var rasende billig ift. Skagen der jeg kjøpte fond for konfirmasjonspengene. 1 Lenke til kommentar
tven Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Jeg sparer månedlig i ETF og det er ingen kjøpskurtasje. Jeg kjøper for noen hundrelapper i måneden. Et av ETF'ene jeg kjøper har årlig forvaltningsavgift på 0,07% hvis jeg husker riktig. Det er en EFT som speiler en internasjonal indeks og bra diversifisert. Så det slår klp aksjeverden langt ned i støvlene.Ulempen er at det nok er kurtasje ved å selge ETF'en så da tenker jeg å selge alt på en gang når jeg først skal selge. Her er mer info:http://www.nordnetbloggen.no/na-kan-du-spare-manedlig-i-borsnoterte-fond-uten-kurtasje/15/03/2013/ Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Jeg hørte at det finnes et alternativ til indeksfond som i likhet med indeksfond har lave gebyrer, nemlig ETF. Hva er egentlig forskjellen på disse to?ETF er børsnotert (Exchange Traded Fund) akkurat som en aksje, mens vanlige indeksfond ikke er det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Foretrekker dere ETF framfor indeksfond? Anonymous poster hash: 796df...274 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Foretrekker dere ETF framfor indeksfond? Anonymous poster hash: 796df...274 Er det et så ømfintlig spørsmål at du må være anonym når du spør om det? Det er vel smak og behag. Utvalget av norske indeksfond er ikke akkurat stort, så hvis du ønsker eksponering mot noen spesielle segmenter/regioner så er gjerne ETF veien å gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå