Gå til innhold

Trenger raskt innspill ang. installasjon av Solus Budgie som tuller for meg

Mr.M

Anbefalte innlegg

Har en pc i bakgrunn her nå som jeg har innstallert ovennevnte, fra LiveCD og installert på snurredisk.

Dette går helt etter boka, men det tuller med restart sekvensen

Installation Complete

"Restart and then remove installiasion media to start using Your New operating system" (altså fjerne DVD plata)

Klikka restart og forventet at installasjons-DVD ble spyttet ut, slik som i Ubuntu og Mint, før systemet re-booter, men det skjedde ikke. Den bootet ned og omstarter via Bios på nytt, og dermed måtte jeg trykke DEL for å stoppe, slik at jeg fikk fjernet DVD'n. Men noe må ha skjedd, for ville ikke boote OS fra disken.

Har nå slettet disken en gang, og lagt inn OS på nytt, og sitter her klar til å re-boote på nytt.

Hva gjør jeg nå på andre forsøk, ta ut DVD plate nå, før jeg klikker Restart ?

EDIT: kan det være et "issue" at pc'n har DVD-ROM via IDE kabel, og ikke SATA ?

EDIT 2: Alt i orden nå. "heiv meg ut i det" og tok ut DVD-plata før jeg klikket restart, (ikke noe skjedde deretter) å måtte bruke re-start knappen på kabinettet.

Lurer også på om det hadde noe å si at jeg på første installasjon, valgte å ikke legge inn boot-loader (valgfri option) mens jeg på andre installasjon tok med boot-loader. ?

Men er nå oppe å går. Hipp-hurra :D

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer også på om det hadde noe å si at jeg på første installasjon, valgte å ikke legge inn boot-loader (valgfri option) mens jeg på andre installasjon tok med boot-loader. ?
Med mindre du hadde en annen bootloader, som du kjørte en oppdatering på, så den skulle oppdage Solus, så må du installere bootloader. Ellers er det ingenting som laster (loader) inn OSet når du starter (booter).
Lenke til kommentar

Ja, boot loader må man ha, ellers får man ikke startet opp OS'et. Litt underlig om det var valgfritt.

Jeg innbilte meg eller "har gått rundt å trodd" at bootloader bare gjaldt hvis man har flere disker koblet til med ulike OS, eller flere OS ved siden av hverandre på samme disk. Siden det kun er 1 harddisk tilkoblet på den pc'n og Budgie skal bruke hele disken alene, tenkte jeg at bootloader ikke trengtes.

Fant et bilde på nettet som viser opsjon man kan huke av/på under installasjonen av OS

bk72Ze7.jpg

(btw, ser ut som tidligere OS versjon enn den jeg lastet ned, men bootloader spm. er det samme da)

Hvorfor gjør de det slik hvis det kan skape potensielt tull? Jeg er neppe første (eller siste) "novisen" som valgte bort den aktuelle opsjonen :roll:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hva med Linux Mint, Ubuntu (utallige distroer) eller sågar Windows, - kan ikke si jeg har sett samme issue der, og det har da "gått bra" ?

Når man installerer ubuntu kan man også velge dette.

Pj1wt.png

Det som "går bra" for deg, kan være utrolig plagsomt for andre. Hvis man har mange OS på en PC vil man gjerne at kun étt av dem skal styre oppstarten.

Så er det en konseptuell forskjell på bootloader (laster inn os) og boot manager (lar deg velge os). Linux bruker Lilo eller GRUB, som i praksis er begge deler.

Lenke til kommentar

Egentlig enig med Emancipate. Det er ikke helt klart for meg om Solus sikter seg inn på nybegynnere eller ikke, og man kan diskutere hvor mye man skal skjule valget for å ikke ta med bootloader, men Solus har under installasjonen huket av installasjon av bootloader som standard valg. Dermed burde det være greit for en som ikke vet hva en bootloader er. Følger man standard forvalg er man safe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...