Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Professor vil la hjernedøde kvinner bære frem barn

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne artikkelen ved en tilfeldighet. http://www.vl.no/nyhet/anna-smajdor-vil-la-hjernedode-kvinner-bere-frem-barn-1.925089

Det overrasker meg at en professor ved Norges største universitet kommer med slike uttalelser, men at det ikke blir mer debatt over dette. Dette er jo helt idiotisk, i følge meg selv... Hun er liksom en professor i etikk og filosofi, men nevner ikke med ett ord de etiske problemene ved å la slike kvinner bære frem barn. Altså det er jo den "lille" tingen med at disse kvinnene IKKE HAR VALGT DETTE SELV, og IKKE VIL HA KONTROLL OVER DETTE SELV...

Dette er jo helt hinsides. Skal vi "tvinge" kvinner til å bli gravide nå, uten deres vilje?

Dette er jo helt uhørt! Hvorfor er det "ingen" som har reagert på dette? Dette er jo ikke en hvem-som-helst som har kommet med disse uttalelsene; hun er professor ved universitetet!

Jeg er helt kvalm av dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså det er jo den "lille" tingen med at disse kvinnene IKKE HAR VALGT DETTE SELV, og IKKE VIL HA KONTROLL OVER DETTE SELV...

I det hele tatt synes jeg du fokuserer på feil område. Spiller det noen rolle hva du spekulerer i hvorvidt ei hjernedød, det vil si "død" kvinne ville ha ment om det ene og det andre? Sier atrikkelen eksplisitt at kvinnens valg ikke hensyntas, eller er forslaget snarere en åpning til kvinners mulighetn til å selv velge surrogati før hun blir hjernedød, på samme måte som en organdonor kan velge dette før man dør?

Det som kanskje er mer interessant er hvilken effekt en surrogatmors totale inaktivitet vil ha på barnet. Dette vet vi imidlertid mer om ved å prøve og eventuelt feile.

Men dersom surrogatmoren har mulighet til å velge surrogati ved hjernedød - og velger det, har du ellers noen innsigelser mot en slik praksis?

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Ja, bioteknologi er spennende greier, og kanskje nettopp derfor er det vel ikke så stor enighet om dette enda. Tror det skal bli vanskelig å komme unna at abortspørsmålet er et spørsmål om grunnleggende menneskerettigheter, og menneskerettigheter er jo de man har i kraft av å være menneske, hjernedød eller ei. Er vel også derfor hun mener det kun skal gjelde kvinner som har sagt seg villig til det på forhånd, noe liknende organdonasjon. Da blir jo saken litt mindre åpenbart problematisk.

Edit: Så hadde det vært interessant å vite hvilke effekter en hjernedød mor vil ha på fosteret. Det er allerede en viss interaksjon med omgivelsene hos fosteret, og det er vel studier som har vist at fostrene lærer seg regelmessigheter i mors stemme og liknende.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom over denne artikkelen ved en tilfeldighet. http://www.vl.no/nyhet/anna-smajdor-vil-la-hjernedode-kvinner-bere-frem-barn-1.925089

Det overrasker meg at en professor ved Norges største universitet kommer med slike uttalelser, men at det ikke blir mer debatt over dette. Dette er jo helt idiotisk, i følge meg selv... Hun er liksom en professor i etikk og filosofi, men nevner ikke med ett ord de etiske problemene ved å la slike kvinner bære frem barn. Altså det er jo den "lille" tingen med at disse kvinnene IKKE HAR VALGT DETTE SELV, og IKKE VIL HA KONTROLL OVER DETTE SELV...

Dette er jo helt hinsides. Skal vi "tvinge" kvinner til å bli gravide nå, uten deres vilje?

Dette er jo helt uhørt! Hvorfor er det "ingen" som har reagert på dette? Dette er jo ikke en hvem-som-helst som har kommet med disse uttalelsene; hun er professor ved universitetet!

Jeg er helt kvalm av dette!

Hvorfor bry seg? Professorer sier mye rart. De fleste av dem er skrullete og på grensen til retarded.

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor bry seg? Professorer sier mye rart. De fleste av dem er skrullete og på grensen til retarded.

Du sier også mye rart, og har ikke en akademisk prestisje til å skaffe deg kredibilitet. Når du angriper etablert vitenskap så bør du ha argumentene dine på styr, ellers ender du bare opp som en anti-intellektuell.

Men jeg vet ikke hvorfor jeg i det hele tatt gidder å la meg provosere når du bruker det engelske ordet for mentalt tilbakestående til å beskrive den intellektuelle eliten i samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette ikke har vært debattert særlig mye i Norge, og i alle fall ikke i norsk media. Men det kommer jo, som det står i artikkelen, av at man er særs restriktive på slike ting i Norge. Eggdonasjon er jo ikke engang lovlig her enda. Men, når du oppfordrer til mer debatt rundt dette temaet er det en stor fordel å lese sakene før du ønsker å debattere skikkelig. Da hadde du kunne startet debatten på rett grunnlag og ikke basere kritikken din på noe som ikke stemmer. Det er neppe særlig etisk riktig å lyve om hva motparten din i en slik diskusjon mener.

Altså det er jo den "lille" tingen med at disse kvinnene IKKE HAR VALGT DETTE SELV, og IKKE VIL HA KONTROLL OVER DETTE SELV...

Dette er jo helt hinsides. Skal vi "tvinge" kvinner til å bli gravide nå, uten deres vilje.

Fra artikkelen, tredje avsnitt: "Hun understreker at den hjernedøde kvinnen må ha gitt sitt samtykke til å bruke kroppen sin til surrogati."

Anonymous poster hash: c29d1...ce9
Lenke til kommentar

Så hun ønsker å bruke hjernedøde kvinner til fødemaskiner? Føles lite etisk ut spør du meg.

Både ja og nei. Hun ønsker å åpne for at damer som ønsker det skal kunne la kroppene sine brukes til dette om de skulle havne i en slik tilstand. På samme måte som man før man havner i slike situasjoner har ytret et ønske om å være organdonor eller stille kroppen sin til disposisjon for forskere. Det er altså helt uproblematisk etisk sett, all den tid det er helt frivillig, og trådstarter velger å lyve om meningene til personen som omtales i artikkelen for å skape et dramatisk og feilaktig grunnlag for å fremme sin mening i en debatt om det.

Kakofoni peker på det som er viktig å finne ut av i saken. Nemlig om å bli født av en slik mor påvirker barnet på noen måte. Gravide kvinner har allerede blitt holdt kunstig i live for å kunne føde barna sine i situasjoner som ligner, så det er ikke så veldig nytt rent medisinsk sett. Og derfor finnes det altså mennesker som er født i alle fall delvis på samme måte, som man kan følge medisinsk fremover.

Anonymous poster hash: c29d1...ce9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...