lada1 Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 (endret) Mannen ser ut til å arbeide for å gjøre Somalia trygt. Det er da noe. Han holder på å bli min helt. For meg kunne han gjerne få et "æres-borgerskap" - eller "æres-professorat" dersom det hjalp :-) Det er liten tvil om at han er et prakteksempel av en asylsøker, som kommer til Norge, får seg en utdannelse og en god jobb, for så å kanskje reise tilbake til hjemlandet som statsminister. Spørsmålet er vel kanskje heller om han burde beholde sitt norske statsborgerskap, både ettersom han helt klart ikke lengre har noe beskyttelsesbehov, ikke lengre kommer til å bo her, og ikke minst fordi det kan være en betydelig interessekonflikt i den stillingen han muligens kommer til å inneha. Man kan jo kanskje tenke seg hvordan det hadde vært dersom han hadde blitt statsminister i Norge, og samtidig var statsborger i Somalia? Jeg tipper at man kan se på hans norske statsborgerskap som en ren formell feil som enkelt kan rettes opp. Han ler vel bare den dagen han mister det. Det blir selvsagt feil at han skal være noe unntak fra loven. Forresten: når man er norsk statsborger så er man vel underlagt norsk lov? Det er jo visse lover en norsk statsborgere må følge selv om en bor permanent i utlandet? Ser for meg en morsom sak der norsk politi skal sjekke om han har gått på horehus i Somalia :-) Det er vel heller ikke uproblematisk for norske statsborgere å delta i kriger i utlandet. Eller korrupsjon? Og så ville det vært morsomt å innkalle en somalisk statsminister til militærtjeneste i Troms :-) Men noen direkte lønnsom assylsøker for den norske innvandrings-industrien er han vel ikke. Den industrien tjener mest direkte dersom en kunne se på han som en litt trøblete og ressurs-svak innvandrer som må "integreres" i det norske samfunnet fortest mulig og der hjemlandet er nærmest noe "tabu" som en bare bør drite i. En stakkar som bare kan satse på "survival for the cutest" :-) Slikt blir det profitt og norske stillinger av. Endret 24. februar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Fantastisk! Dette betyr at Somalia er blitt tryggere og at tusenvis av somaliere kan reise hjem og bygge opp landet sitt, inkludert bioingeniør Mahad Adib Mahamud. Litt fortærende å lempe ut den kroppen når han har fått utdannelse og fast nyttig jobb her, men på den andre siden ødelegger han jo ryktet til somalierne generelt som navsutrende stønadsmottakere Ikke lett å si hva man skal velge når dilemmaet blir så infløkt ... Hva med en slags middelvei eller gyldent kompromiss?! Hva med om vi stopper han ut, henger han opp i grønlandsleiret - der kan vi benytte han som ett slags forbilde for de andre unnasluntrerne og samtidig være kvitt han fra våre vakre streder og gater? Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 For å være helt ærlig så kan UDI drite i å gi statsborgerskap til folk som skal være her midlertidig. Det skal være beskyttelse, ikke innvandring. Det er helt jævlig hvor korrupt asyl og flyktninge- instituttene er. 3 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Fantastisk! Dette betyr at Somalia er blitt tryggere og at tusenvis av somaliere kan reise hjem og bygge opp landet sitt, inkludert bioingeniør Mahad Adib Mahamud. Litt fortærende å lempe ut den kroppen når han har fått utdannelse og fast nyttig jobb her, men på den andre siden ødelegger han jo ryktet til somalierne generelt som navsutrende stønadsmottakere Ikke lett å si hva man skal velge når dilemmaet blir så infløkt ... Hva med en slags middelvei eller gyldent kompromiss?! Hva med om vi stopper han ut, henger han opp i grønlandsleiret - der kan vi benytte han som ett slags forbilde for de andre unnasluntrerne og samtidig være kvitt han fra våre vakre streder og gater? Litt for mye fredagspils? Moderator? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 For å være helt ærlig så kan UDI drite i å gi statsborgerskap til folk som skal være her midlertidig. Det skal være beskyttelse, ikke innvandring. Det er helt jævlig hvor korrupt asyl og flyktninge- instituttene er. Det du sier er vel at staten skal drite i det de gav, ikke det de gir, fordi reglene og prosedyrene i dag er vel ikke de samme som de brukte i det tidspunktet de gav status til disse det diskuteres om nå? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Vi får håpe han klarer å "Make Somalia Great Again". Har har en lang vei å gå, så lykke til! Again? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Dette er jo litt morsomt! http://speisa.com/modules/articles/index.php/item.3748/somalia-gets-norwegian-prime-minister.html Det er akkurat derfor Europeiske land bør sende hjem folk til deres egne land, folk som har oppholdt seg i Norge (ikke de som har bodd her hele livet) slik at de kan bidra til å gjøre sine egne land bedre. Asylopphold skal ikke bety permmanent oppholdstillatelse. Når opprinnelseslandet igjen er trygt må de sendes hjem igjen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 For å være helt ærlig så kan UDI drite i å gi statsborgerskap til folk som skal være her midlertidig. Det skal være beskyttelse, ikke innvandring. Det er helt jævlig hvor korrupt asyl og flyktninge- instituttene er. Vet du hva korrupsjon er? Tar saksbehandlerne imot penger for å gi folk opphold og hjelp? Makes no sense. For liberale i forhold til mottak er riktigere å si, hvertfall ikke helt 100% på jordet å si. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Dette er jo litt morsomt! http://speisa.com/modules/articles/index.php/item.3748/somalia-gets-norwegian-prime-minister.html Det er akkurat derfor Europeiske land bør sende hjem folk til deres egne land, folk som har oppholdt seg i Norge (ikke de som har bodd her hele livet) slik at de kan bidra til å gjøre sine egne land bedre. Asylopphold skal ikke bety permmanent oppholdstillatelse. Når opprinnelseslandet igjen er trygt må de sendes hjem igjen. Men skal man ta tilbake landet sitt - og konsentrere seg om det - så er det jo ingen vits i å lære norsk. Hva skal de som driver norskopplæring og annet integrerings-arbeid gjøre da? De blir jo arbeidsledige ! Husk at vårt samfunn forutsetter full "jobb" for alle i aldergruppen 20-25-67 år - samme hva... Ellers så mister man sin identitet og dør. Vi blir noen uttørka zombier på sofaen hele dagen dersom vi ikke har noen "jobb" å gå til og sjefer å lystre. :-) Endret 28. februar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Roy Beck om tyggegummier og andre mennesker... Da var det vel på tide å gjenta meg selv for n'te gang: Dette er en stråmann fra Roy Becks side. Det er ingen som tror at innvandring - spesielt til et lite land som Norge - påvirker fattigdommen i verden. Vi har ikke innvandring fra den tredje verden for å hjelpe dem økonomisk, vi har det for å hjelpe folk på flukt. Det hjelper ikke dem som er igjen i fattigdommen, men det hjelper flyktningen. Og det er hensikten, hverken mer eller mindre. Så er det noen som kommer for å søke lykken. Det synes jeg personlig er helt greit også. Det betyr ikke at de har krav på å finne den, eller på at vi skal subsidiere letingen. Geir Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Det er ingen som tror at innvandring - spesielt til et lite land som Norge - påvirker fattigdommen i verden. Tuller du? Det var jo det venstresiden hevdet i flere tiår før krigene i Afghansitan og Irak gjorde at de slo om til "flukt". For 10-20 år siden hørte man ikke annet enn nettopp om hvordan vi måtte hjelpe verdens fattige. Asylordningen ble en måte for sosialistene å gjøre det på. En slags moralsk avlat. Og slik forpurret og korrumperte de asylordningen. Vi har ikke innvandring fra den tredje verden for å hjelpe dem økonomisk, vi har det for å hjelpe folk på flukt. Er det ikke paradoksalt da, at 99,99% eller fler kommer av økonomiske årsaker? Da burde du heller være enig med meg om at økonomiske flyktninger skal returneres og ting gjøres for å bedre deres nærområder, ala Marshallhjelp. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Er det ikke paradoksalt da, at 99,99% eller fler kommer av økonomiske årsaker? Dette må du støtte opp med kilder. Jeg forstod at "99,99%" var en overdrivelse, men bare det at en majoritet av flyktninger kommer av økonomiske årsaker tror jeg ikke på før du kan dokumentere påstanden. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 Tuller du? Nei. Det var jo det venstresiden hevdet i flere tiår før krigene i Afghansitan og Irak gjorde at de slo om til "flukt". For 10-20 år siden hørte man ikke annet enn nettopp om hvordan vi måtte hjelpe verdens fattige. Asylordningen ble en måte for sosialistene å gjøre det på. En slags moralsk avlat. Og slik forpurret og korrumperte de asylordningen. Jeg vet ikke om jeg kjenner igjen den beskrivelsen. Og jeg er gammel nok til å ha fulgt med innvandringen nesten siden "starten" (innvandringen fra Pakistan på 70-tallet.) Men ja, det er helt rett at for mange på venstresiden har det vært en form for avlat. Nå er jeg ikke på venstresiden, så jeg er ikke den rette å diskutere det med. Men jeg ser ikke helt argumentet med at innvandringen skulle løse de problemene. Det var nok snarere U-hjelpen til ymse diktaturer, fiskebåter som lå og rustet og norske bistandsarbeidere som bodde bak piggtråd og låste porter i afrikanske byer et bedre symbol på. Og minst like mislykket. Er det ikke paradoksalt da, at 99,99% eller fler kommer av økonomiske årsaker? Da burde du heller være enig med meg om at økonomiske flyktninger skal returneres og ting gjøres for å bedre deres nærområder, ala Marshallhjelp. Prosentene skal jeg ikke diskutere. Hvis noen andre sier 0,01% er jeg like klok. Men nei, jeg er ikke enig. Jeg mener tvert om at "økonomiske" flyktninger som alle andre skal ha rett og mulighet til å prøve lykken. Og at forfulgte som faktisk skaper seg en fremtid i et nytt land skal ha all rett til å fortsette med det. Vi som er født på den gyldne grein fordi våre forfedre strevde med å bygge landet på den har ingen rett til å trekke opp stigen og nekte andre å gjøre det samme. Det betyr ikke at vi kan fortsette å sende dem med drosje fra UDI til NAV når de bare har kommet seg gjennom passkontrollen. Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) http://www.aljazeera.com/news/2017/02/somali-president-names-hassan-ali-khaire-prime-minister-170223183103523.html https://www.nytimes.com/2017/02/23/world/africa/hassan-ali-khaire-somalia-prime-minister.html https://en.wikipedia.org/wiki/Hassan_Ali_Khayre Who is Hassan Ali Khaire? http://www.hiiraan.com/news4/2017/Feb/140651/who_is_hassan_ali_khaire_somalia_s_newly_appointed_prime_minister.aspx Da har vi to norske statsministre!! http://www.hiiraan.com/news4/2017/Mar/140778/hassan_ali_khaire_confirmed_as_prime_minister_by_parliament_vows_to_tackle_corruption.aspx Ussikker på hvilken er å foretrekke. Endret 1. mars 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 (endret) Ellers bør det vel observeres at "speaker of the house" også har tilknyttning til Norge. https://en.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Osman_Jawari Faktisk er det hele en operasjon av Forsvarets Afrika-kommando Endret 1. mars 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Roy Beck om tyggegummier og andre mennesker... Da var det vel på tide å gjenta meg selv for n'te gang: Dette er en stråmann fra Roy Becks side. Det er ingen som tror at innvandring - spesielt til et lite land som Norge - påvirker fattigdommen i verden. Vi har ikke innvandring fra den tredje verden for å hjelpe dem økonomisk, vi har det for å hjelpe folk på flukt. Det hjelper ikke dem som er igjen i fattigdommen, men det hjelper flyktningen. Og det er hensikten, hverken mer eller mindre. Så er det noen som kommer for å søke lykken. Det synes jeg personlig er helt greit også. Det betyr ikke at de har krav på å finne den, eller på at vi skal subsidiere letingen. Geir Skal vi hjelpe noen må vi slutte å bombe og ødelegge land sammen med USA, slik at de slipper å flykte. Skal vi hjelpe andre, så må vi hjelpe de der de bor, nemlig ved å hjelpe å utvikle landene deres slik at de kan ha det bedre der. Immigrasjon er en falsk løsning og en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Men nei, jeg er ikke enig. Jeg mener tvert om at "økonomiske" flyktninger som alle andre skal ha rett og mulighet til å prøve lykken. Og at forfulgte som faktisk skaper seg en fremtid i et nytt land skal ha all rett til å fortsette med det. Den grusomme sannheten er at disse menneskene flykter fra NATO landene sine kriger. Det er bare å se på statistikken og lese hvilke land disse flytningen kommer fra. Så da bør vi ta tak i det virkelig problemet. Noe jeg stadig vekk maser om her på forumet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Skal vi hjelpe noen må vi slutte å bombe og ødelegge land sammen med USA, slik at de slipper å flykte. Skal vi hjelpe andre, så må vi hjelpe de der de bor, nemlig ved å hjelpe å utvikle landene deres slik at de kan ha det bedre der. Jeg er helt enig! Immigrasjon er en falsk løsning og en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Immigrasjon løser ikke problemet. Men jeg mener altså at det ikke trenger å være en løsning på dette problemet for å være OK. Geir Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Immigrasjon løser ikke problemet. Men jeg mener altså at det ikke trenger å være en løsning på dette problemet for å være OK. Geir Nja. Jeg synes heller vi må fokusere på løsninger heller enn å lure oss selv til å tro vi gjør noe positivt når vi selv er en del av problemet. Det blir som å droppe nepalm over en by og tro at vi er de gode fordi vi gir folk i byen sukkertøy etterpå. I tilfellet med immigrasjon er det snakk om å ikke bare ødelegge andre land, men også å ødelegge for oss selv, som resultat av at vi har ødelagt for andre. Du kan godt si det er mange syke folk i Norge, men disse er totalt sett ikke særlig syke i forhold til de mentalt skadde krigsofferne vi tar inn til landet, folk som ikke bare utgjør en fare for landet og folk generelt, men også er en gigantisk netto kostnad. Hva slags innebyggede "grenser" tror du disse menneskene har, som kommer fra land med krig og forferdelige overgrep? De utgjør en like stor fare som farlige kriminelle og mentalt skadde mennesker i Norge. Vi trenger ikke flere farlige mennesker i landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå