VRK18 Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Dette er jo litt morsomt! http://speisa.com/modules/articles/index.php/item.3748/somalia-gets-norwegian-prime-minister.html 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Nå blir det fortgang i utkastelsene. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Skal han kaste ut norsk somalierne fra Somalia Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Passende jobb for Listhaug Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 (endret) Dette er jo litt morsomt! http://speisa.com/modules/articles/index.php/item.3748/somalia-gets-norwegian-prime-minister.html Jeg synes at det er kult at flyktninger engasjerer seg med å ta tilbake landet sitt og ikke bare lever opp til et rykte om at de bare er ute etter å komme på NAV Norge :-) Et eksempel til etterfølgelse ! Ser dog ikke burt fra at jeg mangler litt fakta-kunnskap om denne saken. Endret 23. februar 2017 av lada1 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Norsk og norsk, jeg ville nok ikke sagt det ut fra bildet av personen. 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Norsk og norsk, jeg ville nok ikke sagt det ut fra bildet av personen. Well that's a hot potato. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Skal han kaste ut norsk somalierne fra Somalia Om de for noen tiår siden hevdet å være svensker så er vel det på sin plass? 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Norsk og norsk, jeg ville nok ikke sagt det ut fra bildet av personen. Men nå er det heldigvis ikke bildet som avgjør statsborgerskapet. Geir 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Det er bare å bøye seg i hatten for en av de særdeles få somalierne som faktisk har jobbet hardt for å komme noen vei, å ikke bare tatt i mot fra NAV. En verdig statsminister (dersom han blir innsatt), som også vet hvor man kan klare å komme dersom man bare får orden på alle klanene og tullingene i Somalia som ødelegger landet. Hassan har både norsk og somalisk statsborgerskap, og tilhører en annen klan enn president Mohamed, noe som gir mer mangfold og demokrati i regjeringen. President Mohamed er også utdannet i vesten, og innehar vel så vidt jeg vet både amerikansk og somalisk statsborgerskap. Det som blir det virkelig store spørsmålet nå, er vel om Somalia kan regnes som trygt nok til å sende tilbake alle de døgeniktene som går å suser på NAV her i Norge, og om nye asylsøkere kan nektes opphold, nå som både deres president og statsminister er vestlige, og landet neppe kan betraktes som farlig lengre, selv om regjeringen foreløpig ikke har kontroll over alle deler av landet. 4 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Noen som vet hvorfor somaliere får opphold i Norge in the first place, sett i lys av denne saken? Eller har det vært massiv "familie gjenforeninger" for det kommer vel fortsatt mange somaliere? Skriver familiegjenforeninger i anførsel fordi jeg vet om flere saker der en enslig i Norge har fått hentet 10+ familie medlemmer ; litt pussig at "familegjenforening" bare går ene veien. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 (endret) Frp vil frata somalisk statsminister norsk pass På en måte på sin plass, Hassan har neppe behov for norsk beskyttelse som statsminister i sitt eget hjemland? På den andre siden er det noe vel sent etter rundt tredve år å begynne å trekke tilbake statsborgerskap. For de fleste andre nordmenn vil det likevel i de fleste tilfeller ikke være mulig å ha dobbelt statsborgerskap. Dersom man flytter til et annet land, å søker om statsborgerskap i dette landet, så mister man automatisk sitt norske statsborgerskap. Endret 23. februar 2017 av adeneo Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2017 Vi får håpe han klarer å "Make Somalia Great Again". Har har en lang vei å gå, så lykke til! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Norsk og norsk, jeg ville nok ikke sagt det ut fra bildet av personen. Du får sende ned en lusekofte, nisselue og hvit latexmaling. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Noen som vet hvorfor somaliere får opphold i Norge in the first place, sett i lys av denne saken? Litt utdatert nå (fra 2013), men her er UDIs praksisnotat: Link Geir Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 (endret) Det er bare å bøye seg i hatten for en av de særdeles få somalierne som faktisk har jobbet hardt for å komme noen vei, å ikke bare tatt i mot fra NAV. En verdig statsminister (dersom han blir innsatt), som også vet hvor man kan klare å komme dersom man bare får orden på alle klanene og tullingene i Somalia som ødelegger landet. Hassan har både norsk og somalisk statsborgerskap, og tilhører en annen klan enn president Mohamed, noe som gir mer mangfold og demokrati i regjeringen. President Mohamed er også utdannet i vesten, og innehar vel så vidt jeg vet både amerikansk og somalisk statsborgerskap. Det som blir det virkelig store spørsmålet nå, er vel om Somalia kan regnes som trygt nok til å sende tilbake alle de døgeniktene som går å suser på NAV her i Norge, og om nye asylsøkere kan nektes opphold, nå som både deres president og statsminister er vestlige, og landet neppe kan betraktes som farlig lengre, selv om regjeringen foreløpig ikke har kontroll over alle deler av landet. Mannen ser ut til å arbeide for å gjøre Somalia trygt. Det er da noe. Han holder på å bli min helt. For meg kunne han gjerne få et "æres-borgerskap" - eller "æres-professorat" dersom det hjalp :-) Endret 23. februar 2017 av lada1 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Fantastisk! Dette betyr at Somalia er blitt tryggere og at tusenvis av somaliere kan reise hjem og bygge opp landet sitt, inkludert bioingeniør Mahad Adib Mahamud. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Fantastisk! Dette betyr at Somalia er blitt tryggere og at tusenvis av somaliere kan reise hjem og bygge opp landet sitt, inkludert bioingeniør Mahad Adib Mahamud. Ja Men mulig Mahamud istedet har lyst å praktisere sin gode fransk i Djibouti ^^ 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Mannen ser ut til å arbeide for å gjøre Somalia trygt. Det er da noe. Han holder på å bli min helt. For meg kunne han gjerne få et "æres-borgerskap" - eller "æres-professorat" dersom det hjalp :-) Det er liten tvil om at han er et prakteksempel av en asylsøker, som kommer til Norge, får seg en utdannelse og en god jobb, for så å kanskje reise tilbake til hjemlandet som statsminister. Spørsmålet er vel kanskje heller om han burde beholde sitt norske statsborgerskap, både ettersom han helt klart ikke lengre har noe beskyttelsesbehov, ikke lengre kommer til å bo her, og ikke minst fordi det kan være en betydelig interessekonflikt i den stillingen han muligens kommer til å inneha. Man kan jo kanskje tenke seg hvordan det hadde vært dersom han hadde blitt statsminister i Norge, og samtidig var statsborger i Somalia? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå