Floffen;^ Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Hei:) Hvis far har blå grønne øyne og mørkebrunt hår, og mor har blå øyne og kobberfarget hår/rød-blond-brunt, hva er sjanse på at barnet får? Lenke til kommentar
littlelittle Skrevet 1. mars 2017 Del Skrevet 1. mars 2017 det spørs hvilke recessive gener som far og mor også er bærere av. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Det kan være mye rart Det kan bli fargene til mor eller fargene til far - eller fargene til noen lenger bak i familien. Eller det kan ende med mutasjon og håret blir blått :o Noen gener er mer dominant enn andre og sørger for større sannsynlighet for en farge enn en annen. F.eks har jeg lest at brune øyne er mer dominant enn blå, og derfor har min sønn mine øyne og ikke sin mor, men det er allikevel mange variabler som spiller inn. F.eks har vi en portugiser noen generasjoner bak i min familie og som resultat blir enkelte generasjoner født med mørke trekk selv om begge foreldrene er lyse. Du kan jo ha det gøy med noe slikt: https://dna.frieger.com/calc-quick.php 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå