Gå til innhold

[Løst] Win 7, xp, ny pc, diverse spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei.

Beklager litt misvisende topic, men ble for mye å forklare i en overskrift.

Nå er jeg iferd med å bestille ny stasjonær gaming pc.  Går for noe lignende som "the corporal" her på forumet. 

For å holde budsjettet nede er jeg ikke interessert i å punge ut 1000-2000 kr på ein windows 10 key i utgangspunktet. 

Så til spørsmålene. 

Jeg har en gammel laptop som kom med win7.  Om jeg da finner keyen til denne win 7 versjonen i f.eks cmd ( har gjort dette tidligere engang, husker ikke kommando men finner vel ut av det ), kan jeg da bare laste ned en windows 7 iso og legge på usb og bruke den Key'en å installere win 7 på den nye pc'en ? 

Nå vet jeg jo det er noen restriksjoner å ha samme key på to pc'er. Jeg har en gammel XP key liggende her og vurderer da å installere xp på laptopen før jeg installerer win 7 på den nye pc'en da denne stort sett vil brukes offline og det får være en nødløsning inntil videre. Eller har dere noen bedre tips ?

Jeg antar det ikke er like lett å installere XP fra usb/cd eller går det an å gjøre det på samme måte som forklart over med win7?  Husker ikke hvordan det var med det gamle operativsystemet.:)

Ett siste spørsmål : er win7 helt utdatert og dette en dårlig ide ?

Takker for hjelp, tar gjerne imot andre tips også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med linux?

XP er end of life, så hadde ikke brukt den annet en til gamle spill\ helst koblet fra internett. Eller bør du prøve å installere brannmur\antivirus program.

Er det OEM lisens? I så fall blir det litt verre.

Kan du ikke bare flytte over SSD disken, fjerne drivere, men windows 7 har ofte problem med bluescreen i det tilfellet.

Hadde prøvd og oppgradert til windows 10.

Lenke til kommentar

Hei.  

Nå kommer den laptopen mest sansynlig til å være offline og bli brukt til å se serier evnt gamle spill.  Linux prøvte jeg engang og slet med å finne ut av det rett å slett :).  Jeg får ha det i bakhode som en nødløsning men vet ikke om jeg orker å lære det bare for den laptopen. 

Det som er det viktigste er jo egentlig om det går an å flytte den win 7 keyen over til den nye stasjonære på ett vis.

Jeg ser det er en OEM versjon ja. Ser etter litt googling at det blir vanskelig. Kjedelig at operativsystemet skal koste 25% av pc'ens verdi :)

Lenke til kommentar

Prøv: http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Kanskje det virker i windows 7.

Funger vertfall fint i windows 10.

Ellers pleier jeg vel kun å installere windows 10. Uten produktnøkkel, funger fint i flere måneder.

Men du mister tilslutt muligheten å endre bagrunnsbilde eller andre ting med skrivebordet.

Er enig kunne ønske flere muligheter med betaling.

Særlig hvis man har flere pcer som er eldre.

Nå finnes det jo Windows 10 Professional OEM Key

Men du har vel ikke noe garanti hvor lenge det funger, da det er nok noe som følger med pc som de selger brukt.

Enkelte selger vel volumlisenser og technet subscription nøkler også så det kan fungere dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis så går det kanskje an å flytte en oem lisens. Men det går selvsagt ikke å ha den på to pc-er samtidig, da blir den nok fort blokket på begge to.

Hvis det er ei stund siden du har vært på nett, eller i allefall ei stund siden du har vært på Windows update med din gamle W7 lisens så er det trolig større sjanse for vellykket flytting til ny maskin sammenlignet med hvis du nylig har vært på Windows update før flytting.

For en del år siden så flyttet jeg flere Xp oem lisenser fra laptoper til stasjonære. Det funket kjempefint, men selvsagt ikke garanti for at W7 oppfører seg likedan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...