Gå til innhold

Trenger vi egentlig digital postkasse?


Anbefalte innlegg

Når jeg snakker om kryptering, så er det jo selvsagt at ikke gud og hvermann skal kunne snappe den opp på veien! altså kryptert transport! e-post leverandøren min stoler jeg på selvfølgelig.

 

Når Zepticon sier at google "har som forretningsmodell å stjele våre personopplysninger, og selge til høystbydende", som han sikkert har rett i, så gjelder jo det våre personopplysninger og vaner, ikke innholdet i e-postene, slik han mer enn antyder.

Men Google og Microsoft skal altså kunne lese din epost?

 

Jo, Google leser også inneholdet i dine epost. Ikke hele inneholdet, men de tolker inneholdet.

 

Ingen burde bruke epost tjenester som Google eller Microsoft til annet enn ikke-privat epost som å signere opp til nyhetsbrev og slike ting.

 

 

Helst burde det fungere slik:

1. Man kan kryptere epost med egne "kompliserte" metoder gjennom epost tjenesten

2. Man burde kunne bruke "kryperting for dumme" til å kryptere epost gjennom epost tjenesten

3. Alle epost ukrypterte epost i inboksen burde krypteres automatisk med en krypteringsnøkkel

4. All epost trafikk må gå over kryptert transport

 

Epost tjenesten jeg har gjør alt dette. Den krypterer dog ikke epostene individuelt, men hele boksen. De har en "kryptering for dumme" hvor du kan kryptere epost med et "spørsmål og svar". De gjør også "avansert" kryptering på en enkel måte som de aller fleste vil kunne håndtere. Alt er integrert i epost tjenesten på en måte som gjør det hele enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Tja, Digipost bruker jo også egen app ... jeg ser egentlig ingen forskjell på om det er digipost eller google eller noen andre som overfører og lagrer eposten så lenge den er kryptert .... - Vi burde uansett brukt altinn-løsningen som allerede fantes, og der vi alle må inn for å sjekke annen offentlig kommunikasjon.

 

Informasjonen er ikke kryptert. Det er svært få som krypterer epost de sender.

 

Det fikser jo selvsagt appen - ser ikke problemet her.

 

 

Det er ikke noe problem å bruke Gmail eller Outlook.com til å sende og motta kryptert e-post som ikke kan søkes så lenge du bruker en lokal klient med støtte for dette...

Det går ikke an å kryptere epost med outlook.com og såvidt jeg vet heller ikke gmail eller de andre overvåkningstjenestene.

 

Isåfall må du skrive eposten som et dokument og kryptere den med et krypteringsprogram, for så å sende dette dokumentet som et vedlegg.

 

Nei det må du selvsagt ikke. - Dette finnes det standarder for som mange lokale klienter støtter (f.eks Outlook) - Alt skjer automatisk og du merker ikke noe til dette.

 

Det er svært få som bruker epost klienter idag. Alt dette kan være integrert i epost tjenesten uten bruk av lokal klient. De fleste vet ikke engang hva en epost klient er idag.

 

Men ja, det går an..

 

Apper fikser ingenting. En app er bare et dårlig program og en annen måte å si "program" på.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 Når Zepticon sier at google "har som forretningsmodell å stjele våre personopplysninger, og selge til høystbydende", som han sikkert har rett i, så gjelder jo det våre personopplysninger og vaner, ikke innholdet i e-postene, slik han mer enn antyder.

 

Nei, jeg mener det faktiske innholdet i eposten din. Dette står i gmail sine brukeravtaler:

 

“Our automated systems analyse your content (including emails) to provide you personally relevant product features, such as customised search results, tailored advertising, and spam and malware detection. This analysis occurs as the content is sent, received, and when it is stored.”

 

De leser epsoten din, henter ut relevant informasjon som de så bruker til å vise deg reklame.

 

 

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er ikke så rent lite sjokkert, og at dette var nytt for meg.

Der har jeg igjen for å ikke bruke 3 timer på å lese EULA'en hver gang jeg tar i bruk enda en gratis-tjeneste...

Takk for info!

Lenke til kommentar

Eller sagt på en annen måte. At du blindt stoler på store Amerikanske selskaper underlagt svake lovverk. Det er uansett bedre å ha en epost tjeneste i Europa, underlagt Europeiske lover, selv om den ikke tilbyr kryptering osv.

 

Google & Co er som om Posten Norge åpnet og scannet alle brev som ble sendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...