Gå til innhold

Tyskland vurderer å gi migranter stemmerett

VRK18

Anbefalte innlegg

Ja, men dette er nok bare begynnelse. Man starter i det små, for da får forslaget mindre motstand og det blir lettere å få det vedtatt. 

Jeg forholder meg som regel til fakta. Å spå om fremtiden overlater jeg til de synske... :)

20% er ikke "bare". Spesielt ikke når du tar dagens innvandringstempo og fødselsrater i betraktning. 20% kan raskt bli til både 30, 40 og 50%. Jeg har ikke noe imot Tyrkia. Men vi har allerede et Tyrkia. La Tyskland være Tyskland. Tyrkia ville aldri i verden godtatt det motsatte.

Nei, 20% er selvsagt en del. Men dette er jo ikke en homogen gruppe. Over halvparten av dem er russere og andre østeuropeere eller katolikker. Og så kommer en stor gruppe vesteuropeere. De har en stor tyrkisk befolkning, men den utgjør bare 3% av befolkningen, og noen mindre grupper med bakgrunn fra muslimske land.

Når det gjelder fødselsrater kan jeg nok en gang bare henvise til statistikk, både norsk og internasjonal. Den sier noe annet. Kvinner i hele verden får færre barn. Noen få land henger etter, som Somalia og Afghanistan. Ingen av dem har noen vesentlig innvandring til Tyskland, men vi har jo endel fra begge i Norge. Og statistikken viser også at innvandrernes barn får like få barn som de etnisk norske/tyske. Det skyldes at innvandrerjentene tar høyere utdanning. (I større grad enn innvandrerguttene, som er de som skaper problemer i Rinkeby og andre steder, men igjen, en annen diskusjon.)

Så da står vi igjen med nyinnvandringen. Og den har som kjent nær bråstoppet etter flodbølgen i slutten av 2015.

Det spørs hva alternativet ditt er. Synes du det er bedre at de går fritt rundt? 

Ja, definitivt. Så lenge de følger Kardemommeloven. Så er det noen brodne kar blant dem, og noen ekstremister, og de nevnte guttene som velger eller tvinges til å velge "utenforskapet", men de får vi håndtere fordi de er brodne, ikke ut fra hvor de kommer fra.

Jeg støtter ikke interneringsleire, jeg mener de bør nektes innreise da de ikke har noen rett til å komme hit for å leve på trygd. 

Liberalisten i meg er enig i at de ikke har rett til å komme hit og få betalt. Men løsningen er ikke å sperre dem inne eller nekte dem adgang, men å gjøre slike rettigheter til noe man tjener opp. (Om vi nå antar at vi fortsatt skal ha et velferdssamfunn i det hele tatt, det er en annen diskusjon..) Nå mener jeg jo vi både har råd til og bør ta imot flyktninger og hjelpe dem inn i samfunnet. 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"NRK har vært i kontakt med en somalier som har bodd i Norge i snart 30 år. Han har ingen interesse av å få seg jobb. Han får rundt 15.000 i måneden av NAV. Det lever han greit på."

LOL, er ikke det et bevis for at utbetalingene bør reduseres så vet ikke jeg. 

Lenke til kommentar

Å spå om fremtiden overlater jeg til de synske... :)

Du trenger ikke være spåmann for å se hvilken vei dette bærer ;) Tyskland vil være Tyskistan hvis det ikke foretas drastiske grep innen kort tid.

Sorry, men du følger ikke kardemommeloven om du tar deg inn i et land ulovlig, langt mindre om du lever på trygd. Her søker folk i årevis for å komme til Norge på lovlig vis, og så kommer disse snylterne og sniker seg inn kjøkkenveien. Det er ikke rettferdig. De får holde seg i regionen de kommer fra. Det er også mer lønnsomt å hjelpe dem der. Vinn-vinn. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette vil være veldig lurt. Det er ingen grunn til at migranter skal ha stemmerett. Med utviklingen vi ser nå vil Tyskland snart slutte å være Tyskland dersom dette vedtas. 

http://legalinsurrection.com/2017/02/germany-merkels-refugee-czar-wants-voting-rights-for-migrants/

Hvordan ellers skal de samle stemmer?

Folk har sluttet å høre på disse idiotene og flertallet i selv lettlurtlandet Tyskland er nå imot innvandring. Eneste måten drittsekkene som har begynt dette uten folkets mandat kan samle stemmer er å importere de fra andre land.

En slags bestikkelse. Du kommer til vårt land og stemmer på oss, ok?

Totalt umoralsk og langt utenfor normal og akseptert lovpraksis.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moralen skal jeg ikke diskutere med deg, men hvilken lovpraksis er det du tenker på? Stemmerett for fastboende ikke-statsborgere er da regelen ved lokalvalg i mange europeiske og andre land.  Argentina, Australia, Belgia, Bolivia, Bulgaria, Chile, Colombia, Danmark, Estland, Finland, Hellas, Hong Kong, Island... (Det var så langt ut i alfabetet jeg gadd.)

Alle EU-land har den lovpraksisen for innflyttere fra andre EU-land.

Norge har den som nevnt over.

Og det var vanlig i USA helt til de som alt var kommet bestemte seg for å "trekke opp stigen" etter seg utover 1900-tallet. Det ble faktisk ikke lovbestemt før i 1997 at stemmerett ved føderale valg kun skulle gjelde statsborgere.

Tyskland følger bare etter en vel etablert praksis her, vil jeg påstå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Moralen skal jeg ikke diskutere med deg, men hvilken lovpraksis er det du tenker på? Stemmerett for fastboende ikke-statsborgere er da regelen ved lokalvalg i mange europeiske og andre land.  Argentina, Australia, Belgia, Bolivia, Bulgaria, Chile, Colombia, Danmark, Estland, Finland, Hellas, Hong Kong, Island... (Det var så langt ut i alfabetet jeg gadd.)

Alle EU-land har den lovpraksisen for innflyttere fra andre EU-land.

Norge har den som nevnt over.

Og det var vanlig i USA helt til de som alt var kommet bestemte seg for å "trekke opp stigen" etter seg utover 1900-tallet. Det ble faktisk ikke lovbestemt før i 1997 at stemmerett ved føderale valg kun skulle gjelde statsborgere.

Tyskland følger bare etter en vel etablert praksis her, vil jeg påstå.

Lovpraksis jeg refererer til er selvfølgelig at fok som stemmer må være borgere av det landet de stemmer i. Innenfor EU er du borger når du flytter til et annet land, men du kan ikke stemme i nasjonale valg. Det virker rettferdig, fordi du sannsynligvis ikke har grunnlag nok til å stemme i et nasjonalt valg.

Det er en grunn til at folk må være myndige når de stemmer også.

Derav lovpraksis, fordi man må være myndig borger av et land for å stemme, og fordi det finnes gode grunner til at det bør være slik.

Hva slags grunnlag skal en utlending, av en helt annen kultur, som ikke kan språket og vet null om landet, velge på?

Angående moral virker det som å kjøpe seg stemmer. Det har politikerne gjort i flere tiår i egne land ved å låne penger på vegne av befolkningen uten befolkningens godkjennelse, for deretter å bestikke befolkningen med disse pengene. Nå har den spiralen sluttet, så neste er at man kjøper/importerer velgere fra utlandet?

Ikke det at vi lever i et skikkelig demokrati, men enda verre og mer manipulert skal det systemet vi har idag gjøres?

Bare siden du spør. Grunnlaget for mitt utsagt om både lovpraksis og "umoralsk", selv om du egentlig ikke spurte om umoralsk delen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Lovpraksis jeg refererer til er selvfølgelig at fok som stemmer må være borgere av det landet de stemmer i. Innenfor EU er du borger når du flytter til et annet land, men du kan ikke stemme i nasjonale valg. Det virker rettferdig, fordi du sannsynligvis ikke har grunnlag nok til å stemme i et nasjonalt valg.

Det er en grunn til at folk må være myndige når de stemmer også.

Derav lovpraksis, fordi man må være myndig borger av et land for å stemme, og fordi det finnes gode grunner til at det bør være slik.

Akkurat som i Tyskland altså. De kan bare stemme i lokalvalg og folkeavstemninger.

Hva slags grunnlag skal en utlending, av en helt annen kultur, som ikke kan språket og vet null om landet, velge på?

Han bør kunne velge i saker som angår ham, ganske enkelt. Derav lokalvalgene, som bestemmer hvordan hverdagen hans skal styres. Betaler han skatt, bør han ha innflytelse på hva skattepengene brukes til. Hvordan veien han kjører på vedlikeholdes, hva barna hans gjør på skolen. Og så videre. Nå får jo statsborgere stemme selv om de ikke betaler skatt, så det har vel kanskje ikke så mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ønsker Merkel å gi migrantene hun fikk til landet stemmerett. Det samme gjør Trudeau-regjeringen i Canada.

Målet har åpenbart ingenting med demokrati å gjøre, men å sørge for at de selv får fler stemmer.

Det er vanskelig å betegne det som noe annet enn kuppmakeri og høyforræderi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...