Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med å få opp tråløst intr-nett

Anbefalte innlegg

Har endelig fått satt sammen pcen min og skal til å opprette internett på pcen, tråløst. Har kjøp tråløst MSI AP11B aksesspunkt + MSI PCI-kort.

Når jeg leser i manualen står det at man skal være på internett og konfigruere aksesspunktet derfra, jaja tenker jeg, burde ikke by på problemer, men den dustete siden er jo ikke oppe!!! helt vanvittig latterlig å lage et produkt som krever en internettside som ikke er oppe!!!

men: er det andre måter jeg kan fikse dette på? skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men: er det andre måter jeg kan fikse dette på? skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre!!!

Hva er adressen til denne siden du nevner?

Er vel ganske sikker på at den kjøres på aksesspunktet og ikke at den ligger på nettet.

Hvilken leverandør har du på internett?

Lenke til kommentar
Har nextgentel, 850/Bravo.

adressen er http://192.168.1.254

syns det er rart hvis noen kjøper produktet for å koble seg opp til internett for første gang og så må de på internett (som de ikke har) for å innstille aksesspunktet :dontgetit:

Denne adressen er en lokalnettadresse og er ikke på internett, denne websiden ligger inne i aksesspunktet.

Du må nok endre adressen på din maskin til f.eks 192.168.1.1 for og komme inn på det og få konfiguret det, det følger ikke med et konfigprogram som kan sette det opp uten og endre adresse?

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve litt greit:

Alle maskiner har hver sin IP-adresse. Det er et must for å få tilsendt data, slik det er viktig at alle i virkeligheten har en post-adresse, eller idag en e-post-adresse.

Det du gjør er å gå inn på nettverkskortets innstillinger (høyreklikk på mine nettverkssteder -> egenskaper). Der finner du noe som står Lokalt nettverk, eller noe lignende... Det høyreklikker du på, og trykker egenskaper.

Bla ned til TCP/IP og vel egenskaper.

Der finner du IP-adresse, og den setter du til 192.168.1.1. Subnettmasken lar du bli 255.255.255.0.

Default gateway: 192.168.1.254

Deretter åpner du Internet explorer (start -> kjør -> iexplore)

Skriv 192.168.1.254 i adressefeltet og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

ok, det oppklarte en del, men må jeg gjøre dette på en annen masikn med internett som er inni nettverket som aksesspunktet befinner seg i?

for pcen som skal inn i nettverket via LAN har jo ikke noe tilknytning til nettverket, eller internett...

edit:tusen takk til toolshed og dere andre :thumbs:

Endret av suzze
Lenke til kommentar

Jeg ville ha koblet PCen rett i trådløsboksen med kabel (hvis du har muligheter for det på boksen) og så skrevet inn adressen i Internet Explorer. Da bør konfigurasjonssiden på aksesspunktet komme opp. Gjorde det slik med et 3com aksesspunkt en gang. Funket som bare juling

Lenke til kommentar

Jada, det er en fordel å koble aksesspunktet (trådløsboksen) til en switch. Pass på at kabelen mellom Netopia-routeren fra NGT og switchen er den som er beregnet på å være koblet mellom router og PC. Min er grønn, men det finnes gule også tror jeg, på nyere netopia-routere. Kabelen fra routeren skal være koblet til "upload" kontakten på switchen. Deretter kan du koble til PC'er og det trådløse aksesspunktet til de andre kontaktene i switchen.

En annen ting du skal legge merke til er at dersom både det trådløse aksesspunktet og routeren fra NGT er satt opp som DHCP-servere, altså automatisk gir deg IP-adresse og lignende, så kan du få problemer med å komme på nett. Dersom IP-adressen til routeren har 10.0.0.1 som IP, tror jeg du skal sette fast IP på maskinene i nettverket (også den med trådløs tilkobling) til 10.0.0.2, 10.0.0.3 etc. Pass på at ingen har den samme IP-adressen, og at ingen av maskinene har 10.0.0.1 som IP-adresse.

Hjalp dette deg noe?

Leoss

Lenke til kommentar
Default gateway: 192.168.1.254

Her sier toolshed at du må bruke aksesspunktet som gateway, noe som ikke helt stemmer. Det er rett at maskinen skal gå gjennom aksesspunktet for å komme til internet, men routeren du har fått fra ngt er fremdeles gatewayen. Dvs at du må sette default gateway til 10.0.0.1 som er ipen til routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...