Gå til innhold

Forsøker å lokke Tesla til Trollhättan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla er snart konkurs, og de 700.000 bestillingene de skryter av er fri fantasi. 10% av Teslas salg er i Norge, og det betyr at rundt 70.000 av disse bestillingene bør være norske. Til sammenligning er Opel storfornøyde med 3.700 bestillinger på Opel Ampera, de fleste etter at prisene var klare.

 

Å tro at 70.000 nordmenn vil betale 10.000 kroner for å bestille en bil de ikke aner når kommer eller hva vil koste er idioti.

 

Slutten på Tesla som seriøst selskap var da Musk fremskyndet lansering av Modell 3 med to år, og de produksjonsansvarlige sa opp i protest. Etter det har Musk kun sagt det pressen og investorer vil høre.

 

Tesla drukner i gjeld og taper i konkurranse med stadig sterkere konkurrenter.

 

Musk solgte aksjer for 5 milliarder kroner ved forrige emisjon, og blir nok rik selv om pyramidespillet Tesla rakner.

 

 

Fra finansavisen 21.05.16:

 

"All in

 

Teslas resultatfremlegging av første kvartal var et merkelig skue hvor blodrøde resultater skulle pyntes med vanvittige vekstambisjoner.

 

Amerikanske analytikere sammenlignet Elon Musks uttalte ambisjon om å tidoble produksjonen fra 2015 til 2018 med et pokerbord hvor Tesla plutselig går all in.

 

Så sent som i mars uttalte den eneveldige sjefen at Tesla skulle være lønnsomme i 2016 og at det ikke var behov for noe kapitaltilførsel. (...)

 

Opprinnelig plan om 500k produserte biler i 2020 ble plutselig revidert rett før fremleggingen av første kvartalsresultatet. Nå skulle målet nåes allerede i 2018. Sannsynligvis en beslutning tatt nærmest på sparket av sjefen sjøl, uten noen realistisk gjennomføringsplan. Så tok da også begge de toppansvarlige for produksjon og pakket sammen da ambisjonen ble kjent. Ikke akkurat de beste oddsene fortsatt bilhistoriens raskeste ekspansjon.

 

Mange tunge aktører som Morgan Stanley, Forbes og Business Insider stiller nå store spørsmålstegn ved både dømmekraften og realitetsforståelsen til Musk. (...)"

 

Ps!

 

Jeg gidder ikke å lese alle svarene til denne, men oppfordrer alle til å ta på de britiske brillene når dere leser Teslas pressemeldinger. Les dere opp på T5PC. Det er eierne som står med verdiløse biler når det hele rakner, Musk blir rik uansett. Legg også merke til at Tesla plutselig nekter å oppgi antall reservasjoner, ledelsen er nok redde for å bli tatt i løgn.

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla er snart konkurs, og de 700.000 bestillingene de skryter av er fri fantasi. 10% av Teslas salg er i Norge, og det betyr at rundt 70.000 av disse bestillingene bør være norske. Til sammenligning er Opel storfornøyde med 3.700 bestillinger på Opel Ampera, de fleste etter at prisene var klare.

 

Å tro at 70.000 nordmenn vil betale 10.000 kroner for å bestille en bil de ikke aner når kommer eller hva vil koste er idioti.

 

Slutten på Tesla som seriøst selskap var da Musk fremskyndet lansering av Modell 3 med to år, og de produksjonsansvarlige sa opp i protest. Etter det har Musk kun sagt det pressen og investorer vil høre.

 

Tesla drukner i gjeld og taper i konkurranse med stadig sterkere konkurrenter.

 

Musk solgte aksjer for 5 milliarder kroner ved forrige emisjon, og blir nok rik selv om pyramidespillet Tesla rakner.

 

 

Fra finansavisen 21.05.16:

 

"All in

 

Teslas resultatfremlegging av første kvartal var et merkelig skue hvor blodrøde resultater skulle pyntes med vanvittige vekstambisjoner.

 

Amerikanske analytikere sammenlignet Elon Musks uttalte ambisjon om å tidoble produksjonen fra 2015 til 2018 med et pokerbord hvor Tesla plutselig går all in.

 

Så sent som i mars uttalte den eneveldige sjefen at Tesla skulle være lønnsomme i 2016 og at det ikke var behov for noe kapitaltilførsel. (...)

 

Opprinnelig plan om 500k produserte biler i 2020 ble plutselig revidert rett før fremleggingen av første kvartalsresultatet. Nå skulle målet nåes allerede i 2018. Sannsynligvis en beslutning tatt nærmest på sparket av sjefen sjøl, uten noen realistisk gjennomføringsplan. Så tok da også begge de toppansvarlige for produksjon og pakket sammen da ambisjonen ble kjent. Ikke akkurat de beste oddsene fortsatt bilhistoriens raskeste ekspansjon.

 

Mange tunge aktører som Morgan Stanley, Forbes og Business Insider stiller nå store spørsmålstegn ved både dømmekraften og realitetsforståelsen til Musk. (...)"

Det kan nevnes at for noen minutter siden kom Tesla ut med kvartalsrapporten for Q4 2016. De økte kontantbeholdningen fra 3,08 mrd USD til 3,39 mrd USD.

 

Det er også snakk om 400k reservasjoner, ikke 700k. Trolig rundt 10k i Norge.

 

De er også på plan til å masseprodusere Model 3 fra og med September, og nå en produksjonstakt på 5.000 Model 3 per uke i Q4 2017 og 10.000 Model 3 per uke i 2018. (Henholdsvis ca 240.000 Model 3 per år i 2017 og 480.000 Model 3 per år i 2018.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det kan nevnes at for noen minutter siden kom Tesla ut med kvartalsrapporten for Q4 2016. De økte kontantbeholdningen fra 3,08 mrd USD til 3,39 mrd USD.

 

Det er jo ikke særlig vanskelig å øke kontantbeholdning når man selger skinnet før kua er skutt, eller i dette tilfellet før kua i det hele tatt er født.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke særlig vanskelig å øke kontantbeholdning når man selger skinnet før kua er skutt, eller i dette tilfellet før kua i det hele tatt er født.

Kundereservasjonene sank fra 690 mill USD i Q3 2016 til 663 mill USD i Q4 2016. Det hadde altså ikke nevneverdig betydning. (De leverte nok en del Model X, slik at en del reservasjoner ble om til omsetning. Det tyder også på at Model 3 køen er ganske stabil i 400k-området.)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Første mann til å poste i tråden om Tesla, som vanlig. Med de samme gamle skrønene, og nå henger det ikke på grep engang. Ser du har sluttet å svare når du blir motsagt også, skjønner ikke hva du driver med. 

 

Tesla går som det griner og er snart verdt like mye som Ford på børsen, det sier litt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tesla går som det griner og er snart verdt like mye som Ford på børsen, det sier litt. 

 

USA alene har vel hatt noe sånt som 2000 bilprodusenter opp igjennom årene som har gått konk, faktisk er det eneste selskapet som ikke har gått konkurs, Ford, som har vært nære på flere ganger.

 

Statistisk sett er sannsynligheten for at en relativt nystartet bilprodusent som Tesla går konkurs, nære på 100%.

 

Legg til at selskapet blør penger i et helt fantastisk tempo, i enda større grad nå etter oppkjøpet av SolarCity, samt at gigafabrikken de holder på å bygge, samt oppstart av Model 3 produksjonen kommer til å koste enorme summer.

 

Det skal et mirakel til dersom Tesla skal holde det gående, men det er jo godt mulig de får det til, om ikke annet har de kunder og investorer som mer enn gjerne blar opp penger for Musks store visjoner.

 

At selskapet snart er verdt like mye som Ford, sier vel egentlig det meste om hvor overpriset Tesla er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kilder på hva?

 

At så å si alle bilprodusenter i USA, med unntak av Ford, har gått konk, bør være enkelt å Google.

Her er noen av de, General Motors leverte vel Chapter 11 senest i 2008, Chrysler i 2009 osv.

 

At Tesla blør penger er vel heller ikke noe nytt, det har jo stått side opp og side ned om dette i mediene i flere år.

Med noen få unntak har jo selskapet gått med underskudd hvert eneste kvartal, og hentet inn penger hvert eneste kvartal for å ha råd til å drive videre.

 

Nå er man i ferd med å bruke rundt 5 milliarder dollar på en ny gigafabrikk, samt noen milliarder til på produksjon av Model 3.

Fabrikken koster altså omtrent like mye som hele Teslas årlige omsetning de siste årene, eller sagt på en annen måte, fem ganger mer enn den milliarden dollar Tesla gikk i underskudd med i 2015 ( det ser vel ut til å bli to milliarder i underskudd i 2016 ).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Første mann til å poste i tråden om Tesla, som vanlig. Med de samme gamle skrønene, og nå henger det ikke på grep engang. Ser du har sluttet å svare når du blir motsagt også, skjønner ikke hva du driver med. 

 

Tesla går som det griner og er snart verdt like mye som Ford på børsen, det sier litt. 

Tesla gikk med rundt 1 milliard i underskudd så vidt jeg kan se, eller 79 cent pr aksje.

 

Som vanlig bare flotte ord og store planer fra ledelsen.

 

Registrerer ellers at Tesla ikke vil snakke om antall reservasjoner.

 

https://electrek.co/2017/02/22/tesla-tsla-q4-financial-results/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla gikk med rundt 1 milliard i underskudd så vidt jeg kan se, eller 79 cent pr aksje.

 

Som vanlig bare flotte ord og store planer fra ledelsen.

 

Registrerer ellers at Tesla ikke vil snakke om antall reservasjoner.

 

https://electrek.co/2017/02/22/tesla-tsla-q4-financial-results/

Om de fortsetter å tape (investere) 79 cents per aksje per kvartal, så vil de ha tømt kontantreservene om ca 15 kvartaler. Altså i 2019 en gang.

 

I løpet av året skal de produsere 5000 Model 3 per uke med profittmargin i området av 20%, da vil de få inn ytterligere ~660 mill USD per kvartal, som så kan finansiere ytterligere investeringer i produksjonskapasitet.

 

Det virker som om alt står bra til hos Tesla, bare de får Model 3 i produksjon i henhold til plan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tesla går som det griner og er snart verdt like mye som Ford på børsen, det sier litt. 

 

USA alene har vel hatt noe sånt som 2000 bilprodusenter opp igjennom årene som har gått konk, faktisk er det eneste selskapet som ikke har gått konkurs, Ford, som har vært nære på flere ganger.

 

Statistisk sett er sannsynligheten for at en relativt nystartet bilprodusent som Tesla går konkurs, nære på 100%.

 

Legg til at selskapet blør penger i et helt fantastisk tempo, i enda større grad nå etter oppkjøpet av SolarCity, samt at gigafabrikken de holder på å bygge, samt oppstart av Model 3 produksjonen kommer til å koste enorme summer.

 

Det skal et mirakel til dersom Tesla skal holde det gående, men det er jo godt mulig de får det til, om ikke annet har de kunder og investorer som mer enn gjerne blar opp penger for Musks store visjoner.

 

At selskapet snart er verdt like mye som Ford, sier vel egentlig det meste om hvor overpriset Tesla er.

 

 

De "blør" mindre penger nå enn i 2015, de har en fantastisk backlog så nå er det bare til å levere produktet. Om Tesla går konk er det noen som kjøper de opp, de er for langt foran på mange områder til å la noe slikt gå under. Det er jo ganske åpenbart at de blar opp for selskapet, bare se på kursen. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Første mann til å poste i tråden om Tesla, som vanlig. Med de samme gamle skrønene, og nå henger det ikke på grep engang. Ser du har sluttet å svare når du blir motsagt også, skjønner ikke hva du driver med. 

 

Tesla går som det griner og er snart verdt like mye som Ford på børsen, det sier litt. 

Tesla gikk med rundt 1 milliard i underskudd så vidt jeg kan se, eller 79 cent pr aksje.

 

Som vanlig bare flotte ord og store planer fra ledelsen.

 

Registrerer ellers at Tesla ikke vil snakke om antall reservasjoner.

 

https://electrek.co/2017/02/22/tesla-tsla-q4-financial-results/

 

 

De leverer over forventningene, altså er det forventet at de går med tap. For normale folk er dette lett å se, altså at det er en generell forventning, for haterne er det tydeligvis mat. 

 

Hvorfor skal de snakke om reservasjonene, det er da snakket nok om de? De må bare levere nå. 

Lenke til kommentar

De leverer over forventningene, altså er det forventet at de går med tap. For normale folk er dette lett å se, altså at det er en generell forventning, for haterne er det tydeligvis mat. 

 

De leverer noe bedre enn forventet av analytikerne, men de leverer fremdeles blodrødt.

 

At man leverer litt mindre underskudd enn det de fleste hadde ventet, betyr ikke nødvendigvis at man leverer gode tall.

Det er aldri "bra" å tape milliarder av dollar hvert år, eller at selskapet aldri har tjent penger samtidig som de bruker penger som en full sjømann.

 

Det er heller ikke fantastisk "bra" at selskapet nærmest utelukkende selger biler i markeder som er er subsidiert av skattepenger, slik som i Norge, ettersom slike markeder vil forsvinne etterhvert.

Lenke til kommentar

 

De leverer over forventningene, altså er det forventet at de går med tap. For normale folk er dette lett å se, altså at det er en generell forventning, for haterne er det tydeligvis mat. 

 

De leverer noe bedre enn forventet av analytikerne, men de leverer fremdeles blodrødt.

 

At man leverer litt mindre underskudd enn det de fleste hadde ventet, betyr ikke nødvendigvis at man leverer gode tall.

Det er aldri "bra" å tape milliarder av dollar hvert år, eller at selskapet aldri har tjent penger samtidig som de bruker penger som en full sjømann.

 

Det er heller ikke fantastisk "bra" at selskapet nærmest utelukkende selger biler i markeder som er er subsidiert av skattepenger, slik som i Norge, ettersom slike markeder vil forsvinne etterhvert.

 

 

Neida, det er ikke bra. Det blir aldri bra for dere for dere har bare en agenda, det er å hate. Det er nitrist. Oppegående mennesker ser at Tesla satser og det koster penger, at de leverer bedre enn forventningene i en slik tid er åpenbart bra, investorene er fornøyd og fremtiden ser lys ut, enn så lenge. Klart det kan gå rett vest, men poenget er at det ser ikke ut til å gå slik nå. 

 

Norge subsidierer ikke salg av skattepenger, det er ingen som betaler mer skatt for å dekke inn tapte kroner for elbil salg. I US feks får de tilbake på skatten, da kan det trekkes slike konklusjoner. Det er ganske mange som går bak for å stoppe salg av fossiler, så tror ikke Tesla stresser med akkurat det der. 

 

En får ha sine meninger om ting, og jeg er enig i at det kan gå skeis for dem. De satser med begge beina, men jeg evner å se at det pr i dag ser lovende ut og ikke kommer med dommedags fantasier for hver artikkel som dukker opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er vel fornybar energi nøkkelen? Kan Sverige og Finland garantere Tesla det?

Fabrikken i USA drives med vind- og solkraft.

Norge kan tilby billig vannkraft og bør snarest melde seg på før løpet er kjørt.

Norges største problemer er håpløse faforeninger, streikerett osv.

 

Jeg ble visst den første til å kommentere saklig. Trollene leverer fortsatt ser jeg :)

Endret av molna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, det er ikke bra. Det blir aldri bra for dere for dere har bare en agenda, det er å hate. Det er nitrist.

Joa, dersom det å påpeke at selskapet går med enorme underskudd og aldri har tjent penger, er å hate, så hater jeg.

 

Man skal være bra snøblind for å ikke se det ikke akkurat "går så det griner", men at det faktisk er en betydelig risiko for at selskapet kan konkurs i løpet av noen år.

Dette er jo ikke synsing, det er fakta, Tesla har en z-index som er helt på grensen, altså Altman-Z, som brukes til å beregne sannsynligheten for konkurs.

 

Norge subsidierer ikke salg av skattepenger, det er ingen som betaler mer skatt for å dekke inn tapte kroner for elbil salg.

 

Selvfølgelig subsidierer Norge salg av elbiler. Dette gjøres ved avgiftslette. Har man ikke fått seg med dette, har man ikke fulgt særlig godt med.

 

Når man fjerner avgifter for noe, så må staten ta det inn på annet vis. Eller sagt på en annen måte, dersom staten fikk inn avgifter for elbiler, kunne vi andre betalte mindre, det er jo nettopp det "subsidiering" er ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fabrikken i USA drives med vind- og solkraft.

Norge kan tilby billig vannkraft og bør snarest melde seg på før løpet er kjørt.

 

Fabrikken i USA er vel foreløpig en parkeringsplass med et lagerbygg, den er på ingen måte ferdigstilt.

Nå har jo Musk/Tesla nettopp lagt noen milliarder på bordet for SolarCity, slik at de er neppe interessert i billig vannkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...