Gå til innhold

Opptak på speilrefleks kamera og focus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken røde mic har du? Noen av de har gummioppheng og noen har ikke. Det er to måter fokuseringsstøy kan forplante seg fra objektivet til mikrofonen. Den ene er via luft og den andre er via godset på de uten gummioppheng.

Hvilket objektiv har du? Noen støyer mer enn andre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Video og autofokus på speilrefleks er vanligvis døfødt i utgangspunktet; fokuser manuelt er mitt tips (det pleier jeg gjøre på dedikerte videokamera også, så slipper fokus å få gode ideer og ødlegge opptaket. Enkelte Canon DSLR fungerer bedre på fokus, men fortsatt er det ikke perfekt

Lenke til kommentar

Video og autofokus på speilrefleks er vanligvis døfødt i utgangspunktet; fokuser manuelt er mitt tips (det pleier jeg gjøre på dedikerte videokamera også, så slipper fokus å få gode ideer og ødlegge opptaket. Enkelte Canon DSLR fungerer bedre på fokus, men fortsatt er det ikke perfekt

Det nyeste dslr fra Canon skal visstnok være verdens raskeste på autofokus i livewiev ifølge de selv, om det gjelde bare dslr eller alle systemkameraer vet jeg ikke ennå.

Tilbake til spørmålet fra TS.

Kan hende jeg leser spørsmålet feil men sånn jeg forstår det så er det støy ved bruk av intern mikrofon du har problemer med og du lurer på om dette forsvinner ved bruk av en ekstern mikrofon ?

Røde mikrofoner er meget bra har selv en røde videomic pro og er meget fornøyd med den, har ikke problemer med støy fra objektivet men bruker stort sett objektiver med Canon objektiver STM-motor og de er i utgangspunktet ganske lydløse.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Røde stereomic pro og er i og for seg ganske fornøyd med den. Eneste ulempen er at den fanger litt vel mye lyd i område rundt der en står og tar bilder. I sommer var jeg i bryllup og stod i en folkemengde og filmet brudeparet mens de kom gående. Bak brudeparet kom en som spilte fiolin. Alt ble i og for seg bra tatt opp men mikrofonen tok opp mye "samtalestøy" fra de som stod i folkemengden og snakket sammen. Enten burde jeg gått lenger unna folkemengden og filmet eller så ser jeg for meg en rettningsstyrt mikrofon hadde fått med seg mindre snakkis av folkemengden.  

Lenke til kommentar

Det nyeste dslr fra Canon skal visstnok være verdens raskeste på autofokus i livewiev ifølge de selv, om det gjelde bare dslr eller alle systemkameraer vet jeg ikke ennå.

Gjelder nok de som har fått Dualpixel sensor.

Selv speilløse EOS M5/6 er brukbar på AF i videomodus

Lenke til kommentar

Jeg har en Canon C100 mk2; som har dualpixel sensor... synes fortsatt Panasonic DVX200 sin AF gjør en bedre jobb i mange tilfeller :) Uansett, autofokus på video er ekstremsport (derfor de fleste virkelig highend kamera som brukes av NRK/TV2 har faktisk ikke autofokus engang).

Nikon D5/D500 sin AF for video er jo egentlig helt meningsløst. For det første bråker den som et uvær og for det andre så jager den frem og tilbake for å finne fokus. Så det er helt bortkastet å bruke AF under filming. AF kan være greit for å sette fokus før man begynner å filme. Nikon er helt ubrukelige på AF på video; de ser ikke ut til å bli noe bedre heller dessverre.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg hadde ikke kjøpt men har tatt sjansen på "Røde - VideoMic GO Lightweight DSLR" nå. Så endel tester. Den skulle være sv bedre varianten av de røde har. Så får vi se hvor gode strikken er. Lest at strikkene ryker etc. Skal også vurdere innkjøp av en mer stillegående objektiv. Håper bare jeg finner noe som ikke er alt for dyrt.

Lenke til kommentar

i Video-mode bruker jeg hovedsakelig skjermen "touch-skjerm" og følgefokus, men er ikke på noen måter flink til dette siden jeg aldri tar meg tid til å tenke på hvordan jeg skal gjøre opptakene før jeg hiver meg ut i dette :p

Hvordan du skal fokusere er litt avhengig av kamera, fokus-innstilling og situasjon/settings, og om man skal bruke zoom også. Kan man sette kameraet på et videostativ eller bruke en form for steadicam vil man få mye mindre rystelser en det jeg klarer og få til håndholdt.

Her er en video tatt håndholdt med 100D, 55-250 STM  og følgefokus, som du ser så bruker kameraet noe tid for å fokusere igjen på motivet samt rystelser ved for lett utstyr og det at man må holde kamera et stykke unna kroppen "strak arm" for å kunne se på skjermen, men vil nok skylle mer på fotografen en på kameraet :)

PS: har også brukt youtube sin stabilisering-funksjon som du kan se på teksten i filmen beveger seg.

Fjernet videoen siden TS nå har sett den og den inneholder egenreklame, sendt meg en PM hvis nysgjerrigheten blir alt for ulidelig :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Soppas ja.

Nå har jeg tenkt å bruke det hjemme. Filme ungene og slikt. 50mm stm tenkte jeg og kjøpe. Tar også andre anbefalinger. Filming blir nok håndholdt. Ser at det kansje kan være en fordel å ta av det tunge batterigrepet også. Nesten så jeg skulle ønske en enkel feste kunne brukes.

Lenke til kommentar

Soppas ja.

Nå har jeg tenkt å bruke det hjemme. Filme ungene og slikt. 50mm stm tenkte jeg og kjøpe. Tar også andre anbefalinger. Filming blir nok håndholdt. Ser at det kansje kan være en fordel å ta av det tunge batterigrepet også. Nesten så jeg skulle ønske en enkel feste kunne brukes.

I det tilfelle vil jeg ha spandert på et stativ med oljefylt svingefunksjon for stabile bevegelser og eventuell et videolys rettet opp i taket eller mot motivet med en diffuser påmontert så det ikke blir for skarpe kontraster.

Husker ikke i hodet hvilken innstillinger jeg brukte men en fingerregel er og bruke lukkertid og opptakshastighet som bruker omtrent samme frekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...