mango123 Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg har lest mye om at framtiden ikke ser lys ut for pilotyrket fordi man trenger så mange piloter i fremitden og mange tror man ikke får tak i nok piloter, hva er grunnen til dette? Hva er grunnen til at det er så stor arbeidsledighet i dette yrket? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Problemet i dette yrket er at vi som ikke er piloter(sikker noen piloter også) vill reise mer, men betale mindre. Dette betyr at behovet for piloter øker men samtidig må lønn til pilotene ned. Bare se hvordan flyselskapene flytter rundt på selskap for å ha best mulig arbeidsforhold for deres lomme, ikke pilotene sin lomme. Etter hvert som fly blir "smartere" også er det vanskelig for pilotene å "forsvare" lønnen sin slik at arbeidsgiver kan fortsette å presse. Jeg har ikke troen på yrket og har personlig takket nei til en plass på en Norsk pilot skole. Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Problemet i dette yrket er at vi som ikke er piloter(sikker noen piloter også) vill reise mer, men betale mindre. Dette betyr at behovet for piloter øker men samtidig må lønn til pilotene ned. Bare se hvordan flyselskapene flytter rundt på selskap for å ha best mulig arbeidsforhold for deres lomme, ikke pilotene sin lomme. Etter hvert som fly blir "smartere" også er det vanskelig for pilotene å "forsvare" lønnen sin slik at arbeidsgiver kan fortsette å presse. Jeg har ikke troen på yrket og har personlig takket nei til en plass på en Norsk pilot skole. Så arbeidsledigheten er høy fordi flyene blir bedre teknologisk og da er det vanskeligere å få høyere lønn? Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Problemet i dette yrket er at vi som ikke er piloter(sikker noen piloter også) vill reise mer, men betale mindre. Dette betyr at behovet for piloter øker men samtidig må lønn til pilotene ned. Bare se hvordan flyselskapene flytter rundt på selskap for å ha best mulig arbeidsforhold for deres lomme, ikke pilotene sin lomme. Etter hvert som fly blir "smartere" også er det vanskelig for pilotene å "forsvare" lønnen sin slik at arbeidsgiver kan fortsette å presse. Jeg har ikke troen på yrket og har personlig takket nei til en plass på en Norsk pilot skole. Så arbeidsledigheten er høy fordi flyene blir bedre teknologisk og da er det vanskeligere å få høyere lønn? Hva med at utdanningen er så dyr ved de fleste skoler? Er dette en stor faktor til arbeidsledigheten? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Så arbeidsledigheten er høy fordi flyene blir bedre teknologisk og da er det vanskeligere å få høyere lønn? Teknologien spiller liten rolle pr i dag, fortsatt minst 2 i cockpit og det kommer det gjerne alltid til å gjøre. Men tror heller det ligger i folk vill reise mer og derfor må det flys mer, da trenger en flere piloter. Siden prisene går ned, kan folk fly mer. Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Så arbeidsledigheten er høy fordi flyene blir bedre teknologisk og da er det vanskeligere å få høyere lønn? Teknologien spiller liten rolle pr i dag, fortsatt minst 2 i cockpit og det kommer det gjerne alltid til å gjøre. Men tror heller det ligger i folk vill reise mer og derfor må det flys mer, da trenger en flere piloter. Siden prisene går ned, kan folk fl Så grunnen til arbeidsledigheten kan ligge i det at man trenger så mange piloter at det blir vanskelig å utdanne dette antallet mennesker til dette yrket? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Så grunnen til arbeidsledigheten kan ligge i det at man trenger så mange piloter at det blir vanskelig å utdanne dette antallet mennesker til dette yrket? Ja det kan være en grunn, men også som du nevner tidligere at folk ikke vill pga det koster for mye eller at de ikke ser verdien i det på grunn av ting som er nevnt tidligere. Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 O Så grunnen til arbeidsledigheten kan ligge i det at man trenger så mange piloter at det blir vanskelig å utdanne dette antallet mennesker til dette yrket? Ja det kan være en grunn, men også som du nevner tidligere at folk ikke vill pga det koster for mye eller at de ikke ser verdien i det på grunn av ting som er nevnt tidligere. Ok, men hva mente du med at flyselskapene flytter rundt på selskapene til deres fordel og ikke pilotene sin? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 O Ok, men hva mente du med at flyselskapene flytter rundt på selskapene til deres fordel og ikke pilotene sin? De velger land hvor de kan "utnytte" arbeiderne mest mulig ift vilkår. Dvs slippe å betale dem tillegg for ting, holde de lengre i arbeid osv. I tillegg til å spare på skatter og avgifter såklart. Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 O Ok, men hva mente du med at flyselskapene flytter rundt på selskapene til deres fordel og ikke pilotene sin? De velger land hvor de kan "utnytte" arbeiderne mest mulig ift vilkår. Dvs slippe å betale dem tillegg for ting, holde de lengre i arbeid osv. I tillegg til å spare på skatter og avgifter såklart. Men hvordan er arbeidsforholdene for pilotene disse dager da? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Jeg tok den ikke? Fremtiden er mørk for piloter, for det trengs så mange piloter? Arbeidsledigheten blant piloter er stor, fordi det er så få piloter? Endret 22. februar 2017 av adeneo Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg tok den ikke? Fremtiden er mørk for piloter, for det trengs så mange piloter? Arbeidsledigheten blant piloter er stor, fordi det er så få piloter? Har dere drukket, og i så fall kan jeg få en klunk! Arbeidsledigheten er stor fordi verden trenger mange flere piloter enn det vi har nå. Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg tok den ikke? Fremtiden er mørk for piloter, for det trengs så mange piloter? Arbeidsledigheten blant piloter er stor, fordi det er så få piloter? Har dere drukket, og i så fall kan jeg få en klunk! Arbeidsledigheten er stor fordi verden trenger mange flere piloter enn det vi har nå. Og det er ikke mange nok som utdanner seg til det Lenke til kommentar
0laf Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Arbeidsledigheten er stor fordi verden trenger mange flere piloter enn det vi har nå. Jo, jeg ser at du skriver det, men ser du ikke motsetningen i den setningen? Dersom verden trenger flere piloter, ville det ikke da normalt være lav arbeidsledighet i yrket, å enkelt å få seg jobb ? Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Arbeidsledigheten er stor fordi verden trenger mange flere piloter enn det vi har nå. Jo, jeg ser at du skriver det, men ser du ikke motsetningen i den setningen? Dersom verden trenger flere piloter, ville det ikke da normalt være lav arbeidsledighet i yrket, å enkelt å få seg jobb ? Kan du formulere litt om dine tanker da? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Arbeidsledigheten er stor fordi verden trenger mange flere piloter enn det vi har nå. Jo, jeg ser at du skriver det, men ser du ikke motsetningen i den setningen? Dersom verden trenger flere piloter, ville det ikke da normalt være lav arbeidsledighet i yrket, å enkelt å få seg jobb ? Men selv om det er enkelt å få seg jobb betyr ikke det at det er "verdt det". Jeg har forøvrig ikke samme oppfatning av yrket, jeg har hørt at det er ganske tøft å få seg jobb her til lands. Men at en kan ta jobb i afrika osv på dagen men da på ekstreme vilkår. Lenke til kommentar
mango123 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Arbeidsledigheten er stor fordi verden trenger mange flere piloter enn det vi har nå. Jo, jeg ser at du skriver det, men ser du ikke motsetningen i den setningen? Dersom verden trenger flere piloter, ville det ikke da normalt være lav arbeidsledighet i yrket, å enkelt å få seg jobb ? Men det ser jo ikke lyst ut for pilotyrket hvis man trenger veldig mange flere piloter og det ikke er mange nok som utdanner seg til det. Dette stiller jo større krav til selskapene om å få inn flere piloter slik at de kan konkurrere om å være best Lenke til kommentar
0laf Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Kan du formulere litt om dine tanker da? Jeg har ingen tanker om dette, jeg aner ikke hvor høy arbeidsledigheten er for piloter, eller om det er for mange eller for få piloter. Jeg undres kun hvordan det kan være slik at høy arbeidsledighet i et yrke skyldes mangel på folk, det virker noe pussig, for i de fleste andre yrker er det generelt sett motsatt, at en mangel på arbeidskraft gjør det enklere å få seg jobb? Nå kan det godt være arbeidsledigheten for piloter er høy, men jeg skulle bare like å se den logikken som ligger bak at dette skyldes for få piloter ? Endret 22. februar 2017 av adeneo Lenke til kommentar
MrL Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Anbefaler å lese denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå