flink_gutt Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) EDIT 24.2.: Problemstillingen i #1 er nå løst så langt som mulig, jfr #15. Ny prolemstilling i #15. Noen somhar vært gjennom noe som dette før, eller som arbeider som/utdanner seg som helsepersonell og som kan svare meg i denne saken? Halve årskullet mitt på "vgs studieforberedende" (bor utenfor Norge) fikk e-brev i skolens datasystem i lunsjen i dag med innkallelse en lørdag til heftig kontroll hos skolelegen (en jeg snakket med mente "kontroll alle i vgs må gjennom når de er mellom 17 og 18 år"). Oppmøte til registering kl 0630-0645, prøvestart kl 0700. Oppmøteplikt: trekk knapt 2500 kr for alle som ikke møtte uten å være innlagt på sykehus og utestenging fra all undervisning/alle prøver inntil det + 3 % rente/mnd var innbetalt. (Var man syk skullle man møte kl 0615-0630 som til prøve, be om sykesjekk av helsesøster/lege og så ga legen sykemelding + ny dato for prøven om han vurderte den ikke kunne tas samme dag). Programmet for kontrollen er forklart slik: Helsesøsterassistet skal undersøke: Høyde, vekt, puls og blodtrykk Optometrist (?) skal undersøke Syn (synsskarphet, myopia(?), fargesyn, dypdesyn, øyeklarhet ("eye clarity")) Skolehelsesøster + eksternt lab skal Fastsette blodtype/rhesus faktor (for dem som ikke hadde bevis for blodtypen sin, jeg har) Måle "hematologi": Senkning, hematokrit, hemoglobin, RBC, MCV, MCH, MCHC, MPV, blodplateantall, antall hvite blodceller, leucosytter, perforert blodfilm (?) Ta "lipide blodprøver": Kolesterol (totalt, HDL, LDL)og triglyceriner Måle rheumatoid faktor i blodet Foreta glukosemåling inkl glukosebelastningsprøve Ta leverprøve: Totale proteiner, albumin, globulin, bilirubin, alkalisk fosfatase, alfa-fetoproteiner. Foreta nyrefunksjonskontroll: Kreatin, kalsium, uorganiske fosfater, urinsyre, natrium, pottaske, glomerulær filtrasjonshastighet(?) Måle T3-og T4-konsentrasjon (i hvert fall ene hadde med skjoldbruskkjertelen å gjøre) Ta pirquettest Analysere urin (farge, ph, glukose, proteiner, WBC; RBC, blod, ketose, krystaller, "urinary casts"(?)) Skolelegen + en assistentlege skal undersøke Øyne, øre, nese, munn, tenner, hals. bryst, mage, rygg, hud, muskler, lunger, hjerte,, sentralnervesystem, endetarm (æsj!) og hormonkjertler (endokrinutskillelse?) Stod også i innkallingen at vi ikke skulle spise og ikke drikke annet enn vann etter kl 1800 fredag, at vi skulle møte med tannbørste, at vi skulle levere 100+ ml uriin av første tapping lørdag morgen etter kl 0300 i ren og tett beholder merket navn/elevnummer ved registeringen og at alle som ønsket fikk - fritt valg - egge- eller grønnsaksalatsandwich + beger te eller kaffe i ventetid fra skolehelsesøster var ferdig, til vi skulle til legen. Til slutt stod det at kontrollen var i regi av "sykekassen for vgs-elever", og derfor 0 kr å betale for den, men at vi senest torsdag ni dager før innen lunsj også kunne levere bestilling (signert av foresatte) til skolelege/skolehelsesøster på: Hepatitt B-test: - 113 kr Brystkasserøntgen - 154 kr CEA-test ("general cancer test") - 285 kr Tyoidfeber-vaksinasjon -305 kr* Meningokokkvaksinasjon - 595 kr Rabies-vaksinasjon - 595 kr Hepatitt A- og B-vaksinasjon - 595 kr* Dette ble i tilfelle ordnet samtidig med kontrollen. Hvorfor trenger ungdommer på 17-18 som ikke e7r syke en slik undersøkelse? Hva kan vi/jeg egentlig forvente? Hvor lang tid tar dette - en time, et par timer, halve lørdagen? Hvor mange blodprøveglass og hvilke eventuelle andre prøver skal tas? Noen grunn til å bestille noen av tilleggene (tok for drøyt ett år siden de to vaksimene med, måtte ta pga flyttingen hit og legeattesten vi da måtte ha for å få bli mer enn noen uker). Hva bør jeg ellers vite/være forberedt på? Endret 24. februar 2017 av flink_gutt Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Jeg vet ikke, men det kan være at det er vanlig at elever i landet ditt går gjennom en slik sjekk. Kanskje de er redde for at dere er smittefarlige. Hvilket land bor du i? Ser ut som det er et land der de er redd for tuberkulose og hepatitt?For å være ærlig synes jeg det er god service. Alle de første åtte punktene på den lange punktlista di er bare blodprøver så de tar dem samtidig, burde ikke ta lang tid. De tre andre tingene tar kanskje 20 min hver. Når det gjelder vaksinene får du nesten spørre helsepersonellet på skolen din eller legen din! Vil tro de har kontroll på dette. Endret 22. februar 2017 av Kablam 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Vil ikke gå inn på land pga oppdraget mor og far har for firmaet de arbeider for her og fordi de har bedt meg om la være + fordi det ikke er veldig mange nordmenn her. Kan likevel si jeg har fått inntrykk av et helt fint helsevesen her. Ikke mange i Norge som f eks har egen helsesøster og eget "hvilerom" for dem som blir syke til de blir hentet, ikke mange skolelever i Norge som opplever at legen kommer i løpet av en halvtime om helsesøster mener det er nødvendig heller. Så neida, klager ikke på servicen lurer bare på hvorfor den er nødvendig. Forstår ikke helt hva du mener med "åtte første" og "tre siste" punkt på listen din, men forstår som du mener en drøy time (3*20 minutter + blodprøver) + naturligvis litt ventetid. Med start kl 0700 skulle jeg da være ferdig rundt kl 0900? Tror ikke skolen/skolelegen her vet så mye om vaksinasjonene mine siden det jeg har av slikt er fra Norge - men kanskje mor og far vet? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Hvorfor trenger ungdommer på 17-18 som ikke er syke en slik undersøkelse? Høres ut som et visumkrav, og jeg måtte gjøre en lignende test for å få studievisum i New Zealand. Heldigvis var det ingen sjekk av endetarmen. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Kan neppe være visumkrav, jeg fortalte jo: a) Halve årskullet mitt er innkalt b) Jeg tok vaksinasjoner for et år siden da vi flyttet hit (og jeg fikk oppholds- og skoletillatelse). Du må lese før du skrive . Jeg opplevde heller ikke at legen var interessert i endetarmen da jeg skulle ha papirene for oppholds- og skoletillatelse, han var mest interessert i vaksiner jeg hadde fått og måtte ha. Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg mente den ene lange lista di med bullet points, alt fra "fastsette blodtype" til "måle T3", det er blodprøver. Dette gjør de ved 1-2 stikk, tar et par min.Vil tro du vil bruke under 2 timer tilsammen, men når dere er halve kullet må du vel sitte lenge i kø? Tror nok skolen din vet bedre enn oss hvor lang tid det tar, altså. Kanskje de har regnet hele dagen der dere sitter og venter på å bli sjekket. Hvis alle starter kl 07 kan ikke alle være ferdige kl 09. Endetarmen på en så ung person tipper jeg er for å sjekke blod i avføring, men du kan regne med at de kanskje dropper det om det ikke er nødvendig der og da. Ikke bekymre deg for akkurat det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Kan neppe være visumkrav, jeg fortalte jo: a) Halve årskullet mitt er innkalt b) Jeg tok vaksinasjoner for et år siden da vi flyttet hit (og jeg fikk oppholds- og skoletillatelse). Du må lese før du skrive . Jeg opplevde heller ikke at legen var interessert i endetarmen da jeg skulle ha papirene for oppholds- og skoletillatelse, han var mest interessert i vaksiner jeg hadde fått og måtte ha. Dette er ikke det samme som å ta vaksinasjoner, dette er en helsesjekk. Sannsynligvis er det visse krav for å få visum, og så er det nye krav for å kunne fornye visumet ditt eller beholde det. At halvparten blir innkalt, kan jo være fordi en del har f.eks. dobbelt statsborgerskap eller de har gjort testen før. Hva ellers skulle denne testen være, det kan ikke være at staten har plukket ut noen tilfeldige, fordi det høres ut som skolen betaler og 2500 og ingen skolegang er for strengt for å ikke møte opp til en tilfeldig test. Endret 22. februar 2017 av Camlon Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 @kablam Tar de hele den listen med 1-2 blodprøver? Helsesøster og skolelege pleier å klare å organisere ting godt - og jeg regner med det også hjelper på tempoet at skolelegen tar en økt på tennisbanen lørdag ettermiddag så sant mulig på noen måte. Regner også med at noen starter med høyde/vekt, noen med synet og noen med blodprøver, det ene her kan vel ikke være avhengig av det andre først? Antar derfor det blir mest venteid hos legene, men ser jo at det kan bli ventetid der når de trenger 10 minutter pr elev (to leger, 20 minutter pr elev) og køen de får inn vokser fortere. Skolen visste igenting om tiden, dette tok lege og sykesøster seg av for "vgs-sykekassen" alene og kontoret på skolen hadde bare ekspedert et ferdig brev til mottatt elevnummerliste. Dersom han bare skal se og ikke grave får det være OK nok å vise legen bakenden - regner med han sett noen av dem før. @camlon Dette er helsesjekk, ja, og det har neppe noe med visum å gjøre, for halvparten av elevene som er innkalt er statsborgere her. Det er "sykekassen for vgs-elever" (som alle elever obligatorisk er med i) som betaler og vi har fått vite at den andre halvparten også blir innkalt, bare en lørdag litt senere. Åpenbart dette gjelder alle, altså. Regner med "boten" er fordi sykekassen alt har betalt for det som skal gjøres + fordi man lager kluss i systemet Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Dette var noe drøyt mye prøver å ta for unge mennesker som er symptomfrie (?). jeg vil jo si dere er heldige som får tatt blodprøver og får sjekket dere for vanvittig mye, de kan nok fange opp noen ting der som må følges opp videre, men jeg klarer ikke å se grunnen til at dere skal utsette dere for røntgenstråling når det ikke er nødvendig (ser dog ut til at det er frivillig, jeg ville ikke gjort det...). Det står veldig mange punkter og markører på blodprøver - det ser voldsomt ut, men i praksis så er det bare et nålestikk, og ikke noe mer. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Dette er vel første del av landets sesjon før obligatorisk militærtjeneste. Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) @kablam Tar de hele den listen med 1-2 blodprøver? Jupp. Sannsynligvis 1 stikk og 1-2 ulike glass. Vel, ikke "glukosebelastning", der må du jo innta sukker og så måler man før og etter. Så blir kanskje 2 stikk og 3 glass. Men dette er virkelig ikke en nødvendig prøve hvis man ikke mistenker sukkersyke så skjønner ikke at de gidder. Er jo kjekt å vite at man ikke har skjult sukkersyke da. Men virker dyrt å gjøre det på alle elevene. Endret 22. februar 2017 av Kablam Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 23. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2017 @annonymG Brystrøntgen var frivillig ja, og det krevde at foreldrene bestilte, visstnok fordi man ikke bare kunne ta røntgen uten samtykke eller konkret mistanke om sykdom. Far mente det ikke var nødvendig, så det blir neppe gjort. Ellers mente far at det later til "sykekassen for elever" tenker akkurat som sykekassen for voksne. Han fortalte at også voksne ble innklat til bedriftslegen hvert femte år til like grundig undersøkelse - og møtte man ikke hadde man ingen rett i sykekassen mer. Her skal tydeligvis ikke noen gå med uoppdaget sykdom i 10-15-20 år. @dragen Lite sannsynlig siden bare 20-25 % innkalles til militærtjeneste, siden halvparten av elevene på vår skole er ikke-statsborgere som ikke innkalles og siden skoleelever generelt er uønsket fordi de pt har automatisk rett til utsettelse inntil de er 25 år så lenge de er under utdannelse og "leverer varere" når det gjelder resultater. I tillegg har man visstnok grundig nok undersøkelse der når man møter opp. @kablam Et par stikk i armen er da intet problem, så lenge man ikke suges halvtom for blod og må gå til sengs etterpå til kroppen har fått produsert mer. Kanskje sykekassen har funnet ut det er billigere/bedre å undersøke alle for diabetes nå enn betale ekstra reparasjonsutgifter for noen senere? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Det er vanskelig å vite hvorfor de gjør dette. Du får spørre dem hva som er vitsen. Kanskje er det en slags befolkningskontroll-greie. Vite hvordan det ligger an med helsa. Kanskje finner de en eller annen som skiller seg ut, eller de finner ut at ungdommen deres er i bedre form i dag enn for ti år siden, etc. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Det er vanskelig å vite hvorfor de gjør dette.Dette er kapitalisme. De tjener penger på utføre rutine-kontroller. Det er ikke medisinsk grunnlag for å ta alle disse prøvene hos friske unge mennesker, det kan bare handle om penger. Før eller siden får man falske positiver, med den feilbehandling det medfører. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2017 @kakofoni Se nedenfor under @alle @enmancipate Hvorfor skulle "sykekassen for vgs elever" være interessert i å betale for disse kontrollene dersom det ikke var medisinsk grunnlag for dem? Penger er selvsagt relevant, men for "sykekassen for vgs-elever" er en slik bestilling bare penger ut: Her skal- bare for oss - mange personer holde si arbeid minst en halv dag og sikkert mer med for- og etterarbeid, og selv om leger og sykepleiere er litt dårligere betalt her enn i Norge, arbeider de ikke ikke akkurat for 7.50 pr time her heller - særlig ikke på en lørdag. Jeg regner derfor med "sykekassen" ikke legger inn en slik bestilling bare for å være morsomme... @alle Jeg regner nå hovedspørsmålet mitt som løst, så langt dette kan løses før kontrolldagen. En av vennen mine som også er "tillitselev" på skolen er bedt om å ta spørselet "hvorfor kontroll" opp med "school captain" (leder for "tillitselevene") - regner med dette er beste måten å få klarthet i det spørsmålet. De andre spørsmålene er jo besvart så langt nå så langt de kan besvares og jeg takker for hjelpen angående dette. Imidlertid har jeg to tilleggspørsmål vedr vaksine etter å ha snakket med helsesøster om dette nå tidlig i dag (mor hadde -selvfølgelig - full kontroll på alt til jeg var 11-12 år og etterpå vet jeg jeg jo selv, så det var lett å finne ut av hva jeg hadde fra før). A: Skolehelsesøster mener jeg bør ha en dose meningokokk-vaksine som jeg aldri har fått og har forklart det er vanlig her å få dette når man er 15-18 år dersom man ikke fikk den som liten. Hvorfor bør jeg (ikke ) ha den vaksinen - 595 kr - nå? (Så for øvrig vaksinen kostet 397 kr + regning til legekontoret i Norge.) B: Skolehelsesøster mener jeg bør ha en rabiesvaksine som jeg aldri har fått. Hunder og katter med rabies finnes her uten at det er spesielt vanlig. Normalt er slike hunder halvville siden 99,5 % av hundeeiere sørger for rabiesvaksine og dette er også nødvendig for å betale hundeskatt som gjør en til lovlig hundeier. (Hundeskatten er under 100 kr/år og hunder det ikke er betalt hundeskatt for (med merke i kjeden) skytes umiddelbart om politiet kommer over en der folk ferdes så sant skyting kan skje uten fare for folk i nærheten. Ingen ansvarlig hundeier lar derfor være å betale hundeskatt, unntatt muligens langt ute på landbygden hvor politiet aldri er.) Katteeiere (så langt man da eier katter, som kjent gjelder "lille kat/lille kat/lille kat på vejen/hvis er du/hvis er du/jeg er s'gu min ejen" for dem iflg Piet Hein) sørger også for at katter blir vaksinert, vanligvis er det ornet før en katt selges. (Det er forbudt og straffbart her å gi bort en katt/kattunge, de skal selges for minst knapt 300 kr og tidligst når de er 17 uker gamle. Som oftest er slike salg inkl vaksine slik at salgsprisen for gårdskatter uten stamtavle er reelt dekning av vaksineregning og avrundet litt oppover. Det er for øvrig også straffbart her å avlive friske kjæledyr bare fordi eieren er lei av dem.) Jeg er ikke særlig glad i hunder og unngår dem når mulig. derimotk kan jeg godt kose noen minutter med katter som ser friske ut + gjerne kommer av selv og gnir seg mot føttene mine, men aldri med en som er halvvill og unngår meg eller ser syk ut. Vet også at å få behandling etter rabiessmitte koster 15000-20000 kr (to ulike sprøyter i alt 3400-3500 kr pr påbegynte 22 kg vekt, tre-fire legebesøk) + transport av medisiner (finnes alltid på et sykehusapotek ca 20 km fra der vi bor) og at "sykekassen for vgs" dekker dette inkl transport med taxi/budbil inntil 50 km eller annen transport inntil ca 1500 kr så lenge sykekassen har betalt mindre enn ca 400000 kr i lege/medisiner/ambulanse/sykehus/etc til meg det året og jeg ikke har opptrådt grovt uansvarlig eller stelt dyr i arbeidssammenheng. Ut fra det: Hvorfor bør jeg (ikke) ha rabiesvaksine - 600 kr - nå? Min egen magefølelse er at jeg kanskje trenger meningokokkvaksinen, men ikke rabiesvaksinen. Dette har jeg likevel ingen andre argumenter for enn nettopp magefølelse, så vil gjerne høre noen andres synspunkter og begrunnelser. Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Du skal inn og pisse, blodprøve, pirque, sjekk av reflekser og bli lyst i øyne og ører osv... alle barn går gjennom disse testene, også i norge. Slapp av... Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2017 @hk2_InnleggNO Du skal inn og pisse..... Absolutt ikke, leste du første innlegg? ... alle barn går gjennom disse testene, også i norge.... En 17-åring er ikke "barn". Da jeg var og bodde i Norge gikk jeg ikke gjennom disse testene. Hva med et svar til det som nå er relevant problemstilling på tråden? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå