Wikingen Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Heisan!! Trenger litt hjelp her nå... Har innkjøpt trådløst nettverk, type Linksys WRT 54G med to tilhørende PCI-kort av typen WMP54G. Basestasjonen er koplet til en nyere P4-2.4GHz selvbygget PC med Win XP-Pro NO, og dukker opp som den skal på den maskinen. Når husets to eldre maskiner(en IBM Aptiva 400 mHz PII maskin med Win XP Pro NO og en Targa 300 mHz AMD maskin med Win98) ble satt opp med hvert sitt PCI-kort fra Linksys, ville ingen av maskinene boote!! De var helt døde.... (??) Tok så ut kortene igjen, puttet de inn i P4-maskinen, og der dukket de opp som de skulle. PCI kortene som sådanne er m.a.o. helt i orden. Etter utmontering av kortene igjen (ingen statisk el har vært ute her, bare så det er sagt) startet IBM'en opp som vanlig, men AMD-maskinen booter ikke... Den bare viser noen fargede striper på skjermen, og HD snurrer og går, men den vil ikke boote... Kontakt, med laaaaang utredning, ovenfor Linksys support resulterte i det svar at PSU i de to eldre maskinene var for lite..(!!??) Trekker disse kortene så mye strøm da?? (noe Linksys ikke kunne opplyse om, via sin support, og som det ikke står noe om i manualer o.l....) Dette leder meg frem til 3 spørsmål; *Hvorfor virker ikke PCI-kortene i IBM'en og i Targa'en med AMD pross.? *Hva kan være årsak til at Targa'en er helt død? (har GK tatt kvelden??) *Noen som vet hvor meget strøm slike trådløse PCI-kort trekker, evt. hvor stort PSU man må ha?? (ingen av maskinen har annet enn cd-rom, brenner, eldre 3dFX grafikkort for Targaens del, og ellers intet strøm/spenningskrevende) På forhånd takk!!! Mvh Wikingen. Endret 2. desember 2003 av Wikingen Lenke til kommentar
nologic Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Problemet ligger i PCI-slot'en på din gamle maskin. Jeg prøvde det samme selv på min gamle IBM Aptiva men fikk ikke kortet til å virke (det ble ikke registrert som ny hardware), grunnen var at PCI-slot'en var versjon 2.1. Kravet er versjon 2.2 eller nyere og det gjelder alle trådløse PCI kort så langt jeg har klart å registrere. At versjonsnr på PCI-slot'en er et krav opplyser ikke alle produsenter/forhandlere så pass på! Hvordan finne ut hvilket versjonsnr på PCI-slot'en din PC har, ja det er et godt spørsmål. Jeg måtte selv ringe IBM Support som brukte litt tid før de fant svaret (ikke det folk spør mest om kanskje). Kjøp deg en trådløs USB-adapter istedenfor, du får nok ikke 54 mbps via din USB med mindre du har USB 2.0, men det tviler jeg på at du har da disse gjerne opptrer sammen [PCI ver. 2.1/2.2 og USB 1.0/1.1] eller [PCI ver. 2.3 og USB 2.0]. Hva som er problemet med Targaen tør jeg ikke si, men kanskje det er samme problem. Forskjellen på PCI ver. 2.1 og 2.2-> skal vistnok være at de nyere har 3,3V til noen pinner. Lykkelig Trådløs med USB-adapter Endret 2. desember 2003 av nologic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå