Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Betaler de med dårlig internett-linje for de som har god linje?


Anbefalte innlegg

Grunnen til det er fordi homenet\bayonette ikke har øknomi å gjøre det samme.

Hvis ikke hadde de fått flere kunder, da de gir mye båndbredde for pengene.

Eneste de blir grosist for tv levrandør\telefonlinje.

 

Så dermed gir de ikke full utnytte av flere pakker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per dags dato er det vel også slik at det er AltiBox og partnere som har lagt flest kilometer fiber i landet, ikke Telenor. Dermed blir det ikke helt korrekt å påstå at fiberkunder betaler for vedlikehold av kobbernettet i stor grad.

 

I 2014 hadde Altibox 22 000 km fiber i Norge. (https://www.tu.no/artikler/test-na-har-lyse-og-altibox-lagt-fiber-til-alle-landets-fylker/275135)

 

Broadnet hadde i 2016 45 000 km fiber i Norge og de sier de ligger bak Telenor (http://fiberbloggen.no/).

 

Altibox ligger godt bak både Telenor og Broadnet.

 

Men uansett, alle kundene i et selskap er med på å betale alle utgiftene dems.

Lenke til kommentar

Altibox er jo forsåvidt ikke relevant i denne tråden da de kun har et nett bygget på fiber. De andre selskapene så må de også forholde seg til sitt gamle coax og telefonnett og sitt nye fiber aksessnett.

 

 

Altibox på sin side startet med at morselskapet Lyse brukte penger og infrastruktur (master og grøfter) fra sitt strømnett selskap til å bygge ut fiber i hele sin region.

 

Her har strømkundene i rogaland betalt for at det bygges ut fibernett.

 

Det er meg kjent fortsatt delt i ulike selskaper der fiberen faktisk hører til nettselskapet Lyse, mens altibox leier denne infrastrukturen. Dette gjelder i fler regioner der Altibox opererer.

 

Det er strømselskapene som eier fiberkablene, også er det altibox som drifter og leverer et logisk nettverk over disse.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange meter med coax og kobberlinjer som legges nye i dag, det er neppe mange meter.

I noen områder hvor det er fiber fra andre leverandører og TN ikke har noe tilbud selv så har de begynnt og rive telefonlinjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...