Fryth Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Hei, jeg har en ekstern harddisk av typen Seagate GoFlex Satellite 2.5" (en slik: http://www.ixbt.com/td/ios-storage/seagate-satellite2.jpg) somplutselig tok kvelden under spilling av en film som lå på den. Den har ingen ytre skader, så jeg tipper det er snakk om logiske feil. Den lager ingen lyd, bortsett fra en enkelt gang jeg plugget den i hvor den laget gjentatte ganske raske pipelyder. *beep.. beep.. beep.. beep..* Igjen, det skjedde kun en gang. Når jeg plugger den i en USB går PC-en ufattelig treigt, og det virker som den bruker alle ressurser på å få opp harddisken. Etter en lang stund kommer det opp "The disk needs to be formatted", men har selvsagt ikke gjort det. Jeg har åpnet dekslet og prøvd å plugge den internt i min stasjonære PC, men da sliter den med oppstart, osv. Trenger kanskje driver eller liknende for å få brukt den som en intern? Jeg har også prøvd å boote Ubuntu på en USB (har ikke noen PC med Linux installert) og plugge i harddisken. Ingen ting kom opp, dessverre. Jeg fikk kjørt en analyse via TestDisk tidligere som sa noe om at "Boot and backup boot sectors is not identical" og at dette burde fikses, men vil ikke tukle for mye med harddisken pga dataene. Er det noe mer jeg kan prøve? Får ikke kjørt chkdsk på den, siden den ikke "funker" i Windows i det hele tatt. Er Elkjøp og Lefdal's 1300kr løsning noe å vurdere, eller er det bare fjas som aldri funker? Vil jeg få igjen harddisken derfra hvis de ikke klarer å redde det, eller dumper de den bare? Føler de kan finne på hva som helst. Ser det koster 3.000-10.000kr for de som kun driver med dette, men det sitter langt inne å betale såpass mye. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec Funker bra. Greit å stille inn så den ikke tar alt av filtyper før du kjører recovery. De greiene fra Elkjøp og Lefdal er antagelig omtrent det samme og vil ikke funke bedre. Jeg er rimelig sikker på at de bruker gratis software og tar så mye for å trykke 4 ganger og sette igang programmet Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Høres i vertefall ut du må ta det med ibas. Høres ut som motoren i disken holder på ryke, men så sant du ikke formatter\ eller lar windows prøve å lese disken er du trygg. chkdsk kan gjøre ting ennå værre ved å forsøke å løse problemet med å rydde opp feil sektorer, men da mister du data. Selv opplevd det med 2 harddisker, begge harddiskene virker ennå men innholdet er tapt. Du skulle ha tatt backup før harddisken begynte å svikte. Selv om motoren er defekt, kan ibas bytte diskene over på avansert lesere. men det er såpass dyrt at det ikke er lønnsomt. Selv prøvd Getdataback\photorec men bildene er ikke lesbare, og bruker ganske mange timer å søke gjennom større disker. Endret 22. februar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Høres i vertefall ut du må ta det med ibas. Høres ut som motoren i disken holder på ryke, men så sant du ikke formatter\ eller lar windows prøve å lese disken er du trygg. chkdsk kan gjøre ting ennå værre ved å forsøke å løse problemet med å rydde opp feil sektorer, men da mister du data. Selv opplevd det med 2 harddisker, begge harddiskene virker ennå men innholdet er tapt. Du skulle ha tatt backup før harddisken begynte å svikte. Selv om motoren er defekt, kan ibas bytte diskene over på avansert lesere. men det er såpass dyrt at det ikke er lønnsomt. Selv prøvd Getdataback\photorec men bildene er ikke lesbare, og bruker ganske mange timer å søke gjennom større disker. Koster ofte mere enn det smaker med ibas. Har man så viktige ting uten backup på en ekstern harddisk, så er man lite smart Vi snakker 5-10000kr på ibas Ofte er det usb kontrolleren som ryker på eksterne hdd. Prøv å ta ut hdd og koble den til med sata i pc'n Endret 22. februar 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Du skulle ha tatt backup før harddisken begynte å svikte. No shit Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Bruke billig usb hdd er jo epic fail i utgangspunktet. Spesielt med viktige data Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Når en disk får en feil som det du beskriver, skal det nok mye til at programvare greier å lese ut noe fornuftig fra disken. Du står nok mellom valget å sende den inn, eller anse dataene som tapt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg har åpnet dekslet og prøvd å plugge den internt i min stasjonære PC, men da sliter den med oppstart, osv. Trenger kanskje driver eller liknende for å få brukt den som en intern? At en PC sliter med oppstart pga defekt disk er ganske velkjent. Vil tro det er feil på elektronikken. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Ofte er det usb kontrolleren som ryker på eksterne hdd. Prøv å ta ut hdd og koble den til med sata i pc'n Allerede prøvd uten at det hjalp noe. EDIT: Kan jeg for fremtidig harddisk kjøp spørre hva du vil anbefale? http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec Funker bra. Greit å stille inn så den ikke tar alt av filtyper før du kjører recovery. De greiene fra Elkjøp og Lefdal er antagelig omtrent det samme og vil ikke funke bedre. Jeg er rimelig sikker på at de bruker gratis software og tar så mye for å trykke 4 ganger og sette igang programmet Takk for tipset. Skal prøve når jeg er hjemme igjen. Fryktet egentlig at Elkjøp osv gjør det man fint kan prøve ut hjemme. Endret 22. februar 2017 av Fryth Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Problemet ditt vil nok være at slike programmer ikke greier å lese ut noe fra disken. Dette er med veldig stor sannsynlighet en fysisk feil på disken. Men bare prøv selvsagt. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Problemet ditt vil nok være at slike programmer ikke greier å lese ut noe fra disken. Dette er med veldig stor sannsynlighet en fysisk feil på disken. Men bare prøv selvsagt. Det er det jeg tenkte også. Det virker som problemet er at den ikke klarer å lese noe som helst. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Prøv å fikse/restore master boot record med testdisk. Du har ikke noe å tape på å prøve det. Høres ut som fil/korrupt partisjondata i mbr. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Selv om det er en fysisk feil/skade på disken kan det hende at programmer som Photorec (ligger også på Ultimate Boot CD, som kan bootes fra CD eller minnepinne) eller Easus Data Recovery klarer å hente ut en god del av filene. Det beste er at disken er koblet til en SATA port i maskina. Easus kan også kjøres rett i Windows, og gratis prøvevarianten vil gi deg et pekepinn om det er noe å hente og verdt bryet med å betale for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå