Gå til innhold

Hedmark og Oppland slås sammen til "Innlandet"


  

37 stemmer

  1. 1. Liker du det nye navnet?

    • Ja
      18
    • Nei
      19
  2. 2. Bør kvinnedagen avskaffes?

    • Ja
      17
    • Nei
      19


Anbefalte innlegg

 

 

Er det noen grunn til at folk fra Hedmark/Oppland skal klage mer over dette enn de som nå ender opp med å bo i region Viken? D

 

Kanskje ikke, men her valgte jeg å fokusere på Hedmark og Oppland, hvor jeg vet lokalpatriotismen er sterk. 

 

 

I Oppland er det jo mange kommuner som er "Nord/Sør" eller "Østre/Vestre". Er det ikke naturlig å slå sammen disse slik at det blir bare Fron, Aurdal, Slidre, Toten, etc?

 

Og nedover vestlandskysten har vi forøvrig noen plasser hvor det er to kommuner på samme jævla øy! Det finnes overhodet ingen grunner til at slike ikke bør slås sammen. Vi er ikke lenger på 1910-tallet hvor folk tok seg frem med båt mellom bygdene i fjord-Norge.

 

 

Senja(?) har jo 4 kommuner på en og samme øy.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

I Oppland er det jo mange kommuner som er "Nord/Sør" eller "Østre/Vestre". Er det ikke naturlig å slå sammen disse slik at det blir bare Fron, Aurdal, Slidre, Toten, etc?

 

Og nedover vestlandskysten har vi forøvrig noen plasser hvor det er to kommuner på samme jævla øy! Det finnes overhodet ingen grunner til at slike ikke bør slås sammen. Vi er ikke lenger på 1910-tallet hvor folk tok seg frem med båt mellom bygdene i fjord-Norge.

 

 

Senja(?) har jo 4 kommuner på en og samme øy.

 

AtW

 

 

Såpass, det visste jeg ikke. Dog ser jeg at Senja er 6-9 ganger større i areal enn de øyene jeg tenkter på (Hareidlandet, Stord og Sotra). Av disse er det forøvrig vedtatt sammenslåing på Sotra. På Stord sa imidlertid Fitjar nei, mens Stord sa ja. På Hareidlandet sa Hareid nei, mens Ulstein sa ja.

Lenke til kommentar

Trolig. Og lokale/regionale sammenslåinger vil føre til at organer (herunder staten) får mer makt over en enda større gruppe mennesker. Litt det samme som EU; føyer man flere land under unionen får de øverste lederne makt over flere mennesker.

Høyre bruker vel hensynet til effektivitet og kostnader(?) som argument for å drive med dette. Så blir spørsmålet hvor mye mer effektive kommunene/fylkene blir, og hvor mye besparelser får vi. Og om dette trumfer lokalt selvstyre og uavhengighet.

Hele poenget med kommunereformen og regionsreformen er da at disse skal få større makt og overta flere oppgaver på bekostning av staten, altså vil staten få mindre makt enn idag. Hva besparelsene angår kom det en rapport fra Danmark noen år etter reformen var gjennomført som viste besparelser på flere milliarder og redusert byråkrati, så økonomiske gevinster er absolutt et argument for.

Lenke til kommentar

Hele poenget med kommunereformen og regionsreformen er da at disse skal få større makt og overta flere oppgaver på bekostning av staten, altså vil staten få mindre makt enn idag. Hva besparelsene angår kom det en rapport fra Danmark noen år etter reformen var gjennomført som viste besparelser på flere milliarder og redusert byråkrati, så økonomiske gevinster er absolutt et argument for.

Vil kommunene virkelig få mer makt?

Ser per i dag mange kommunener som kveler seg selv langtsomgt ned å nekte å bygge ut næringslivsbygg, eller total mangel på ekspansjonsplaner.

Mange kommuner har i dag også i samarbeidsfaser med nabokommuner, rett og slett fordi deres administrasjon er for liten til å ha kompetanse på f.eks barnevern.

 

Jeg har tro på at det vil være store administrative besparelser i mange av de mindre Storoslo Kommunene på Østlandet, og mange kommuner på f.eks Agder.

Men jeg har ikke tro på at deres økonomi blir bedre, ei at de større Norgeskommunene rundt om kring faktisk blir rikere.

Lenke til kommentar

 

Hele poenget med kommunereformen og regionsreformen er da at disse skal få større makt og overta flere oppgaver på bekostning av staten, altså vil staten få mindre makt enn idag. Hva besparelsene angår kom det en rapport fra Danmark noen år etter reformen var gjennomført som viste besparelser på flere milliarder og redusert byråkrati, så økonomiske gevinster er absolutt et argument for.

Vil kommunene virkelig få mer makt?

Ser per i dag mange kommunener som kveler seg selv langtsomgt ned å nekte å bygge ut næringslivsbygg, eller total mangel på ekspansjonsplaner.

Mange kommuner har i dag også i samarbeidsfaser med nabokommuner, rett og slett fordi deres administrasjon er for liten til å ha kompetanse på f.eks barnevern.

 

Jeg har tro på at det vil være store administrative besparelser i mange av de mindre Storoslo Kommunene på Østlandet, og mange kommuner på f.eks Agder.

Men jeg har ikke tro på at deres økonomi blir bedre, ei at de større Norgeskommunene rundt om kring faktisk blir rikere.

Ja, når de overtar flere oppgaver fra fylkene og staten vil de få mer makt, problemene man ser idag er jo at småkommunene rett og slett ikke er i stand til å ta på seg flere oppgaver fordi de ikke er attraktive nok til å kunne trekke til seg kompetente fagfolk, større kommuner klarer dette bedre. Større kommuner er også mer attraktive for næringslivet fordi de driftes mer effektivt og klarer å føre en mer sammenhengende næringspolitikk, og med et større næringsliv kommer også flere arbeidsplasser og velstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...