Gå til innhold

Hedmark og Oppland slås sammen til "Innlandet"

37 stemmer

1. 1. Liker du det nye navnet?

• Ja
      18
    • Nei
      19
  2. 2. Bør kvinnedagen avskaffes?

• Ja
      17
    • Nei
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trolig. Og lokale/regionale sammenslåinger vil føre til at organer (herunder staten) får mer makt over en enda større gruppe mennesker. Litt det samme som EU; føyer man flere land under unionen får de øverste lederne makt over flere mennesker.
Høyre bruker vel hensynet til effektivitet og kostnader(?) som argument for å drive med dette. Så blir spørsmålet hvor mye mer effektive kommunene/fylkene blir, og hvor mye besparelser får vi. Og om dette trumfer lokalt selvstyre og uavhengighet.

Lenke til kommentar

Danmark har alt vært gjennom fjerning av sine "amt" ved å gjøre dem om til regioner og nærmest kræsjet. Da må selvfølgelig det Norge som liker å fortelle alle andre land hva de bør gjøre også gjøre den feilen.

Hva er "kvinnedag", har man ikke kvinner alle dager :D?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenslåing av fylker og kommuner burde være frivillig. Hvor mange "liker ikke" nabo kommunen allerede? Med mindre dette bevislig fører til økonomiske besparelser som ikke går på bekostning av blant annet velferdstilbud er jeg imot. Men det er uansett noe jeg kan for lite om.

Når det kommer til Kvinnedagen er jeg imot slik den er i Norge. Det hadde vært bra om det var likestilling vi har oppnådd som ble feiret. På samme måte som 17. mai. Men for meg fremstår det som en triade av klaging.

Jeg venter også fortsatt på at parolene skal omfatte problem som virkelig skaper lidelse og undertrykking i verden. Dagen heter jo "Den Internasjonale Kvinnedagen". Nei til frivillig intimkirurgi og ønske om mer lønn oppå likelønn er ikke en fanesak for resten av verden. Men det vitner om at vi heldigvis har det godt her i Norge. Vi er tross alt det tredje mest likestilte landet i verden.

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

Jeg vil da for faen ikke at det skal hete "Innlandet".

Ingen fra Hedmark liker Oppland, spesielt ikke de som bor på Gjøvik, siden de er født på feil side av Mjøsa.

For det andre så er Hedmark mye bedre enn Oppland, kun fordi det er Oppland vi snakker om.

Det angående kvinnedagen så er det ikke så veldig mye du kan si, annet enn la Kvinnene ha denne dagen i året da, bare de holder kjeft de andre dagene i året og at de blir på kjøkkenet der de er laget for å være ;)

Endret av EdisMester™
Lenke til kommentar

Sammenslåing av fylker og kommuner burde være frivillig. Hvor mange "liker ikke" nabo kommunen allerede? Med mindre dette bevislig fører til økonomiske besparelser som ikke går på bekostning av blant annet velferdstilbud er jeg imot. Men det er uansett noe jeg kan for lite om.

Det er vel fordi man har småkommuner man ikke liker nabokommunen? Eller?

Små kommuner har endel ulemper, mange ansatte per innbygger, og lav spesialkompetanse feks.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen fra Hedmark liker Oppland, spesielt ikke de som bor på Gjøvik, siden de er født på feil side av Mjøsa.

Når ble dette et reelt problem? Bygdefeider er ikke alvor, med mindre du har et seriøst grunnlag til at du ikke liker de som er "født på feil side av Mjøsa".

Lenke til kommentar

Trolig. Og lokale/regionale sammenslåinger vil føre til at organer (herunder staten) får mer makt over en enda større gruppe mennesker. Litt det samme som EU; føyer man flere land under unionen får de øverste lederne makt over flere mennesker.

Høyre bruker vel hensynet til effektivitet og kostnader(?) som argument for å drive med dette. Så blir spørsmålet hvor mye mer effektive kommunene/fylkene blir, og hvor mye besparelser får vi. Og om dette trumfer lokalt selvstyre og uavhengighet.

Det store problemet er at du kunne f.eks dele Sør Trønderlag inn i Kysttrønderlag, Trondheim, Innlandstrønderlag og Klæbu. Ikke at det vil gjøre noe som helst, for Skoler skal fortsatt drives, Politi skal fortsatt være der, Brannvern skal fortsatt finnes, etc. Administrasjonskostnadsbesparelsen er rett og slett ikke til stede i mange tilfeller, rett og slett fordi man har allerede vært meget hardt på 1960 tallet og utover.

Vis vi virkelig skal lære noe, får man se hva som gikk galt sist gang, f.eks

>På 70-tallet ble noen få kommuner delt opp igjen eller skilt ut: Tolga-Os delt i Tolga og Os, Fron delt i Nord-Fron og Sør-Fron, Hole fra Ringerike, Eidfjord fra Ullensvang, Hornindal fra Stryn, Ørskog delt i (nye) Ørskog, Stordal og Skodje, Sula fra Ålesund, Sømna fra Brønnøy og Flakstad fra Moskenes.

Og den eneste som peker seg ut her, blir da Sula, da Sula er fysisk liten, men det er også Ålesund.

Slik jeg ser på det, er man villig til å gå for kommunereform, uten å f.eks kikke på veier eller infastruktur. Kommunene er i dag villig til å legge til rette for veier og transport til nabobyene, noe som gjør det uproblematisk at det er mange kommuner.

Fylkesgrensen er det verre med.

Lenke til kommentar

Spiller det egentlig noen rolle? Man befinner seg jo i Norge også hele tiden da, men man har fortsatt lokale stedsnavn. Personlig synes jeg det virker rart om vi skal ha behov for over 400 kommuner i lille Norge. Men samtidig seg jeg jo et problem spesielt der som bygdekommuner sammenslås med bykommuner, altså at det er nærliggende å tro at prioriteringene vil sentreres der det er flest velgere, altså i byen. Og at det går på bekostning av bygdene.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det virker rart om vi skal ha behov for over 400 kommuner i lille Norge. 

Behov og behov. Det handler vel mer om identitet. Og om lokalt selvstyre .

Er virkelig kommunenavnet ekstremt viktig for folks identitet? Og det lokale selvstyret skal gjøre en god jobb også, det er vanskelig for små kommuner.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er virkelig kommunenavnet ekstremt viktig for folks identitet? 

Selvsagt er navn viktig for identitet. Burde være en no-brainer. Hvorfor tror du ellers vi har egne navnedager her i landet? ;)

Ville du likt det om Norge byttet navn til Landet? 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...