SailorMoon Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Hei mobilen lå på bordet pga vi spilte kahhot quiz da bruker man mobilen til å svare. Den gamle hadde kostet 3000 ca å kjøpe ny i dag. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg var på kahoot quiz som er en quiz der man bruker mobilen for å svare med 2 venner og kjæresten min. Han ene kompisen min fikk et epiletisk anfall Generalisert Tonisk Klonisk anfall. Som gjorde at han veltet over bordet først og så sank ned på gulvet og ristet. Vi hadde masse drikke på bortet og kjæresten min sin tlf (som lå på bordet) ble dynket i øl etter dette ville den ikke fungere. Etter dette ville ikke tlf fungere. Han har kjøpt seg ny så som kostet ca 4400 forsikringen vil kun dekke 600. er det uetisk å be vennen vår med epilepsi om å betale resten av telefon? Jeg var på kahoot quiz som er en quiz der man bruker mobilen for å svare med 2 venner og kjæresten min. Han ene kompisen min fikk et epiletisk anfall Generalisert Tonisk Klonisk anfall. Som gjorde at han veltet over bordet først og så sank ned på gulvet og ristet. Vi hadde masse drikke på bortet og kjæresten min sin tlf (som lå på bordet) ble dynket i øl etter dette ville den ikke fungere. Etter dette ville ikke tlf fungere. Han har kjøpt seg ny så som kostet ca 4400 forsikringen vil kun dekke 600. er det uetisk å be vennen vår med epilepsi om å betale resten av telefon? Ja, det er fullstendig uetisk! Vedkommende er sannsynlighvis allerede veldig flau over situasjonen, og dette har sannsynlighvis påvirket han i negativ grad. Det er ingen grunn til å nedverdige han enda mer med å si at det anfallet han fikk, som han selv ikke kan kontrollere, gjorde at mobilen til venninda ble ødelagt.... Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 22. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2017 Var mobilen til kjæresten min (som er mann) som ble ødelagt. Og det var min kompis som fikk anfall. Kjæresten min kjenner han kun litt via meg. Uansett jeg tenker at andre kan ikke belastes med at han har epilepsi anfall. Ja det var et uhell, men syns man må ta ansvar over egne handlinger selv om det var helt ukontrollert. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Du burde be epileptikeren betale for drikken han sølte over mobilen også, i det han potensielt sett kunne dødd av anfallet. 2 Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Var mobilen til kjæresten min (som er mann) som ble ødelagt. Og det var min kompis som fikk anfall. Kjæresten min kjenner han kun litt via meg. Uansett jeg tenker at andre kan ikke belastes med at han har epilepsi anfall. Ja det var et uhell, men syns man må ta ansvar over egne handlinger selv om det var helt ukontrollert. Eh. Så hvis du får hjerteattack og faller oppå en datamaskin til 30.000 som ikke er forsikret (og forøvrig står på et kafebord med drikke), så punger du ut 30.000? Endret 22. februar 2017 av Kablam 1 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Ja det var et uhell, men syns man må ta ansvar over egne handlinger selv om det var helt ukontrollert. Kjæresten din bør ta ansvar for egen handling når han la mobilen fra seg på et bord med mye drikke på. 1 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Var mobilen til kjæresten min (som er mann) som ble ødelagt. Og det var min kompis som fikk anfall. Kjæresten min kjenner han kun litt via meg. Uansett jeg tenker at andre kan ikke belastes med at han har epilepsi anfall. Ja det var et uhell, men syns man må ta ansvar over egne handlinger selv om det var helt ukontrollert. Hvordan definerer du "egen handling"? Slik jeg ser det, motsier du deg selv her. Hvis det er helt ukontrollert som du sier, hvordan kan du da påstå at det er egen handling? Beklager, men det er sunn fornuft å holde telefonen unna bordet når man er på fest. Quizen er bare et skalkeskjul for å tilsløre at kjæresten din dummet seg ut. For all del, be om pengene tilbake, men vær ærlig nok med dere selv at dere da gjør det av helt andre grunner enn av det etiske riktige, for det vet dere allerede hva er. Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 (endret) Det å skulle kreve noe fra fyren med epilepsi er absolutt lavmål spør du meg. Fysj. Kjæresten din la telefonen på et bord på vors, samma faen om det er quiz eller ei... legger du den der har du ingenting å kreve av noen. Hvis du tror du har det er du et søppelmenneske. Typen din dumma seg ut, smålig å skulle ha andre til å betale for det. Endret 23. februar 2017 av h2k_InnleggNO Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Spør den uheldige epilektikeren om han har en reise- eller innboforsikring med ansvarsforsikring som kan dekke mellomlegget mellom din egenandel og gjenstandens verdi. Dialog er et godt verktøy. Jeg synes ikke det er pinlig eller uetisk i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Ett vanlig, og helt greit, utgangspunkt i erstatningsspørsmål er at om ingen har utvist skyld/forsett/ond vilje, ja da regnes det som ett ulykkestilfelle og hver part dekker sine skader/utgifter. Eier du noe så kostbart at du ikke har råd til å erstatte det bør du ha en forsikring som dekker eventuelle skader... 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Ett vanlig, og helt greit, utgangspunkt i erstatningsspørsmål er at om ingen har utvist skyld/forsett/ond vilje, ja da regnes det som ett ulykkestilfelle og hver part dekker sine skader/utgifter. Eier du noe så kostbart at du ikke har råd til å erstatte det bør du ha en forsikring som dekker eventuelle skader... Så dersom jeg på sykkeltur får et illebefinnende og treffer din parkerte bil som får lakk- og karosseriskader for 15000,- FInner du det da rimelig at jeg sier at det må du bare finne deg i å dekke selv? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Ja, selvsagt. Det er et uhell, noe kaskoforsikringen dekker. Har jeg ikke kaskoforsikring, er det mitt problem og ikke ditt. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 (endret) Hva med egenandelen på kaskoforsikringen? Eller om du ikke har kaskoforsikring? Endret 23. februar 2017 av Whist1er Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Hva med egenandelen på kaskoforsikringen? Eller om du ikke har kaskoforsikring? Det er ditt problem... skal det bli dyrere for meg at du har valgt å spare penger på høy egenandel eller ingen forsikring? Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Hva med egenandelen på kaskoforsikringen? Eller om du ikke har kaskoforsikring? Det er ditt problem... skal det bli dyrere for meg at du har valgt å spare penger på høy egenandel eller ingen forsikring? Det var jeg som syklet på bilen.... Gratis for meg. Selv om jeg har både innbo- og reiseforsikring som dekker skader på tredjepart. At tilfellet i TS har epilepsi forkludrer rettferdigheten i bildet fordi det utløser empati. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 I såfall er det mitt problem... hvem skal jeg sende regningen til om en elg skader bilen? Hva om noen dør på stuegulvet ditt? bør du kunne kreve rens av teppe av arvingene? Selv om "alle" er vant med objektiv skyld for motorkjøretøy, er det dette som er unntaket (pluss hundeloven og 2-3 andre særtilfeller). Det vanlige er at du ikke har erstatningsansvar uten at du har utvist skyld. Og har ingen skyld har ingen ansvar Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 Jeg er fullt klar over at ved uhell er hovedregelen at hver part dekker sitt tap. Likevel dekker de fleste innbo- og reiseforsikringer tap påført tredjepart. Om en elg skader bilen er det vel høyst sannsynlig at det ikke er elgen som er den primære skadevolderen. Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 Hvis jeg hadde ødelagt noe som var andre sitt med et uhell ville jeg tatt ansvar og erstatet det Lenke til kommentar
petterP9 Skrevet 26. februar 2017 Del Skrevet 26. februar 2017 Hvis jeg hadde ødelagt noe som var andre sitt med et uhell ville jeg tatt ansvar og erstatet det Lett for deg å si. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 (endret) Hvis jeg hadde ødelagt noe som var andre sitt med et uhell ville jeg tatt ansvar og erstatet detDu skjønner tydeligvis ikke hva ansvar betyr. Typen din skulle ordnet seg forsikring hvis han er så redd for telefonen sin. Nå må han ta ansvar og betale for sin egen telefon hvis han vil ha en, ikke skylde på andre for at virkeligheten ikke er helt slik som han skulle ønsket den var. Hva hvis han mistet telefonen i do? Kanskje han kunne spurt huseier om erstatning? Eller den som installerte doen? Eller kanskje doen selv? Eller tyngdekraften? Endret 27. februar 2017 av Kakofoni 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå